Hvad nu, hvis alder var noget vi kunne se frem til og ikke frygte?
Foto: Getty Images & Private

Hvad nu, hvis alder var noget vi kunne se frem til og ikke frygte?

Der er sket et skifte i kvinderne vi kigger efter, ser op til og gerne vil høre mere om, som ser anderledes ud i dag, end de gjorde for bare et årti siden; de skal have synlige rynker, gråt hår og tegn på livet.

Lige pludselig kom tendensen snigende. I slutningen af 10’erne. Kvinderne, vi kiggede efter, så op til og gerne ville høre mere om, så anderledes ud end for bare et årti eller to tidligere.

90’ernes idealer som supermodellerne med de tonede kroppe og skuespillerne fra tv-serier som ”Melrose Place”, Beverly Hills 90210” og ”Orange County” med slanke former og runde æblekinder var pludselig ikke de dominerende længere.

Heller ikke de efterfølgende supertynde modeller á la Kate Moss var i vælten, eller 00’ernes bombshell babes som Gisele Bündchen og Elle MacPherson. Nej, i stedet var en ny demografi kommet i ind i rampelyset.

I takt med at serier som ”Sex and the City” (Tak, Samantha Jones!), og film som ”It’s Complicated” med Meryl Streep og ”Something’s Gotta Give” med Diane Keaton viste, at kvinder, der havde passeret de 50, ikke bare var interessante karakterskuespillere, men rent faktisk smukke og sexede kvinder, begyndte skønhedsindustrien også at vende sminkespejlet og de blitzende kameraer i nye retninger.

Læs også: Gun-Britt Zeller om alder og skønhed

Kvinderne, vi ikke kunne få nok af at kigge på, var pludselig dem med synlige rynker, gråt hår og tegn på levet liv. Det var de såkaldte cougars; kvinder, der kunne score mænd, som var både 10 og 20 år yngre end dem selv – den mest berømte er vel fortsat den franske præsidents Brigitte, der er næsten 25 år ældre og bedstemor til syv – og de såkaldte sølvræve, der var gudesmukke, gråhårede kvinder, som nu fyldte i Instagrams feed under hashtagget #silverfox.

Og det føles fortsat som en vedvarende og opløftende tendens. Ikke bare for den hastigt voksende gruppe af kvinder over 50, men også for alle os, der ikke er helt så tæt på overgangsalderen.

For vi ved jo godt alle sammen, at vi bliver ældre og lever længere, så hvad nu hvis alder faktisk var noget, vi kunne se frem til og ikke frygte?

”Jeg er hamrende ligeglad med, hvad andre tænker”

Sonja Sørensen på 69 år, eller Sonja Zimsen, som hun hedder på Instagram, er en af de kvinder, der har fået en voldsom opmærksomhed på Instagram og mere end 5.000 trofaste følgere, avisdækning og tv-optrædender, siden hun startede med at dele sine charmerende, dristige og humørfyldte billeder på de sociale medier.

Egentlig var det ikke eksponering, hun selv var optaget af, men hendes børn og børnebørn mente, hun ville få masser af sjov ud af at blive en del af vores alle sammens digitale billedbog. Og nu kan hun slet ikke undvære at dele ud af sit liv og sin glade tilgang til både skønhed, alder og moderne idealer.

Sonja.jpg
Mere end 5.000 følger med i 69-årige Sonja Sørensens liv og hverdag på instagramprofilen @sonjazimsen. Hun forstår ikke helt selv hypen, men elsker at kunne inspirere andre.

Det var, da hun fyldte 66, at Sonja Sørensen blev til @sonjazimsen og benyttede sit nye hashtag #silverfox.

– Instagram har gjort en masse for mig. Jeg er også blevet mere dristig, og jeg er hamrende ligeglad med, hvad andre tænker. Men jeg tager da op mod 30 billeder inden et post, og så udvælger jeg kritisk det rigtige. Jeg hviler dog i min alder og er bare stjernelykkelig for at være rask.

At det ikke gør ondt nogen steder, og jeg ikke har brug for rollator. Jeg er i en god fysisk form og kvik i hovedet. Jeg tør være fuldstændig upåvirket af, hvad andre har på af tøj, for jeg vil ikke ligne de andre.

Hun stopper ordstrømmen og griner ved tanken om alle de outfits, hun kan finde på at springe i.

– Nogle af mine klassiske veninder korser sig da indimellem, når de ser, hvad jeg har taget på. Men jeg er ligeglad. Jeg elsker hippiekjoler, skøre kæder og masser af dekorerede armyjakker. Når jeg tager mere klassisk tøj på, så føler jeg, at jeg laver om på mig selv. Hvis alle kommer til fest klædt i sort, kan man jo heller ikke kende forskel på dem.

Og det er netop Sonjas personlige stil og uforskrækkede tilgang til alderens synlige tegn, der har gjort hende til et decideret Instagram-fænomen.

– Jeg fylder 70 den 2. juni. Jeg ser det mest som bare et tal, men jeg kan da mærke det lidt på balancen indimellem, så jeg tager ingen chancer. Men jeg er bomstærk, fortæller Sonja Sørensen.

– Efter min mands død havde jeg lært at være alene, og jeg troede ikke, at der var nogen, der skulle ind og overtage hans plads. Men nu har jeg fået en kæreste, der er et par år yngre end mig og med lige så meget energi på livet. Han rusker op i mig og får mig til at rejse. Nu skal vi til Cuba næste år og på skiferie om et par uger.

Selvom Sonja ikke længere kun studerer sit ansigt i spejlet, men også på de mange fotos, hun deler, har hun egentlig ikke fået lyst til at ændre på sig selv.

– Jeg kunne måske godt tænke mig at få hævet mine øjenlåg lidt, men jeg kunne ikke drømme om at få lavet botox. Og jeg vil aldrig farve mit hår eller klippe det af. Jeg vil altid cykle rundt med flagrende hår og hullede jeans.

sonja2.jpg
Sonja Sørensen

Når man hører om Sonjas tilgang til mode og skønhed, er det ikke så underligt, at både hun og hendes jævnaldrende stilikoner er så inspirerende. De har nemlig altid gjort det, der nu er højeste mode: Holdt fast i en personlig stil, købt genbrug og været loyale mod de brands, som, de ved, virker for dem.

– En gang i mellem kan jeg da også godt tænke, ”hold da op hvordan kan de bo så flot og have så meget tøj”, når jeg selv henter inspiration på Instagram. Men jeg køber stadig alt mit tøj på loppemarkeder; også selvom min datter har en af de fedeste butikker, Pourquoi, på Østerbro i København.

Jeg bliver lykkelig, når jeg gør et kup til 100 kroner, og det ligner en halv million, fortæller Sonja, der har arbejdet som fitnessinstruktør og ”hands on mom” til to, mens hendes mand gjorde karriere, da børnene var små. I dag, hvor hun er folkepensionist, får hun pludselig tilbud om sponsoreret indhold.

– Men det glider jeg af på. Jeg vil ikke blive fanget af kommercielle interesser. Der var for nylig en, der sendte mig en kjole og bad mig smække den på Instagram. Men det var tøj, som jeg ikke selv kunne finde på at købe, så det gad jeg ikke.

Selvom Sonja er glad for at kunne inspirere andre, så er opmærksomheden absolut ikke steget hende til hovedet. Et langt liv lærer nemlig kloge kvinder at tage populariteten i strakt arm.

– Der har været en del blade, der har henvendt sig, og jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår det. Jeg er jo ikke noget særligt, så kan der virkeligt koges mere suppe på mig?

Læs også: Her er dronning Margrethes eneste regel, når hun klæder sig på til royal galla

Move over, millenials

Men det kan der øjensynligt. Koges suppe. For efter at skønhedsindustrien og modebranchen i årtier har bejlet til de yngre kvinder, og i starten af 10’erne fik at vide, at det var hos de såkaldte millenials (født i 1980-2000), at de skulle hente nye markedsandele, så er 10’øren – eller 1.000-kronesedlen – endelig faldet hos de marketingansvarlige.

De kan nu se, at boomergenerationen (født i 1946-1964) ikke bare har et stort rådighedsbeløb, fordi deres børn er flyttet hjemmefra; de har også mere tid til at bruge pengene. Og så tør de nok også at følge deres intuition og personlige smag frem for kortsigtede trends.

– Jeg beundrer da også selv andre ældre kvinder. De har fundet en ro og balance, og de har det godt, når de står i en bikini, forklarer Sonja, der nærmest bare har lyst til at trykke på en pauseknap, fordi hun aldrig har haft det bedre i livet end lige netop nu.

– Jeg føler, at det er fredag hele tiden; tiden går for hurtigt. Det er faktisk mit eneste problem lige nu.

Så hvad er denne #silverfox’ egne skønhedshemmeligheder?

– Jeg farver mine øjenbryn, for alle bliver bare pænere med farvede øjenbryn. Jeg bliver kun klippet én gang om året, men jeg vasker det i silver-shampoo, så det får et flot, stålgråt skær. Og så bruger jeg Nivea-creme. Det har jeg gjort hele mit liv. Ingen skal tjene penge på mig. Jeg renser huden med de stribede fra Matas, og så tørbørster jeg. Det gør jeg hver dag, inden jeg går i bad, og jeg kan se, at det virker.

Sonja har undervist i motionscenter i 36 år, og inden hun mødte sin nuværende kæreste for to år siden, svømmede hun hver morgen.

– Han vil gerne hygge og snakke over morgenkaffen, men jeg prøver at holde fast i at stikke af tre gange om ugen. Min afdøde mand var med til OL og jægersoldat, så jeg er vant til at være hende, der har passet børnene og vinket på sidelinjen. Nu vil jeg ikke stå i skyggen af nogen. Nu tager jeg mig tid til mig selv.

sonja3.jpg
Sonja Sørensen

Det er blevet attraktivt og sexet at være ældre

Clarins er et af de internationale skønhedsbrands, der ikke bare har markedsført cremer til ældre kvinder i årevis, men som også har satset på modeller, der ligner den kunde, som produktet henvender sig til.

Da de for nyligt lancerede deres seneste hudplejeserie, Nutri-Lumière, der er særligt henvendt til kvinder, der har passeret de 60, brugte de derfor også en ældre skønhed, der ikke er model, men derimod caster og tidligere professionel fægter.

Brasilianske Claudia Maria Ferreirada Costa på 57 år, var faktisk hyret ind til at finde modellen, der skulle være ansigt for lanceringen, men da familien bag brandet så hendes stærke udstråling og velholdte hud, mente de, at netop hun skulle være ansigt for hele kampagnen.

Og det er ikke første gang, at Clarins har gjort det. Renée Toft Simonsen, der er 54 år i dag, har de også brugt. For Clarins gør lige som stadig flere skønhedsbrands meget ud af, at man kan se linjerne i ansigter, og se at huden er blevet tyndere, når de laver reklamer.

– Det er blevet attraktivt og sexet at være ældre – og vi tør vise vores grå hår. Det er faktisk noget, vi gerne vil have, mener Henriette Bonin, der er Senior PR Manager for Clarins i Danmark og har arbejdet i skønhedsbranchen i mere end 25 år. Hun er selv 57 år gammel og har et langt, gråt hår.

– Min egen mor farvede jo sit hår sort, til hun var over 80. Men i dag er der heldigvis ikke de samme normer, og vi må gerne have langt, løst hår, selvom vi ikke er 30 år mere. Så idealerne ændrer sig i takt med, at vi er blevet sundere og lever længere og bedre.

Men det er ikke kun, fordi ældre kvinder holder sig bedre end nogensinde, at de er interessante at bruge som modeller i reklamer. Det er også, fordi deres jævnaldrendes købekraft ikke er til at overse.

– Skønhedsbranchen er jo også optaget af det her segment, fordi det er den størst voksende befolkningsgruppe, siger Henriette Bonin nøgternt og fortsætter:

– Og så er de både kloge og kræsne. De vil kunne se sig selv i en kampagne, og de kan gennemskue ”bullshit” på ingen tid. Af samme grund er der kun fire referencer i vores nye hudplejeserie til ældre kvinder. En emulsion, en toner, en dagcreme og en natcreme. For når kvinder når en vis alder, er vi er færdige med lirumlarum-forklaringer og produkter, der lover, at de kan redde kæbelinjen. Vi tror ikke på det. Skaden er sket, og vi vil bare have de ærlige produkter, som føles godt, når vi bruger dem. 

Læs også: Din bedstemors favorithobby indtager catwalken, mødelokalerne og caféerne

Money talks

Taler man med livsstilsekspert Christine Feldthaus, er hun ret usentimental, når det handler om årsagen, til at hvor tids glansbilleder har fået rynker og gråt hår.

– Det enkle svar på er, at der er penge i netop den demografi. Vi bliver ældre og ældre, og der er lige så mange kvinder på 50+, som der er unge mellem 20-35 år, konstaterer eksperten.

– Og hvis de skal have penge ud af vores lommer, vil vi kigge på velholdte kvinder, som vi kan relatere til. For vi er godt klar over, at vi ikke ligner en på 17, og det har vil faktisk heller ikke lyst til. Vi vil se på – og dermed købe produkter af – dem, der ikke ser godt ud i kraft af deres ungdom, men i kraft af deres erfaring. Men handler det virkelig kun om penge, eller er der mere på spil?

– Spørger du en 15-årig, synes de jo, at en 70-årig er ældgammel. Så det er jo ikke dem, du skal tale til, men dem, du vil sælge en drøm til, siger Christine Feldthaus og fortsætter:

– Problemet opstår, hvis vi tror, at det pludselig er hipt i sig selv at være 50+, bare fordi du selv er blevet det. Det er en illusion. Når vi ser realityprogrammer om cougars, så illustrerer de bare, at det er nemt at få sex, når man er kvinde. Ikke at alle mænd pludselig sukker efter ældre damer. Og netop fordi Christine Feldthaus selv tilhører den ældre demografi, tør hun også være meget lidt indbildsk omkring deres formodede x-faktor.

– Købekraften hos en kvinde i min alder er større end hos de unge. Vi har ingen negativ kapital, vi er selverhvervende, og vi har ingen små børn at forsørge. Men bare fordi vi er en attraktiv målgruppe, fylder vi jo fortsat forbavsende lidt i mediebilledet.

Bare kig på tv. Sammen med en lille gruppe af kvinder er jeg jo nærmest en af de eneste værter på 50+. Trendeksperten medgiver dog, at vi har ændret vores syn på, hvem der har ret til at blive positioneret som lækker og attraktiv.

sussewold.jpg
Susse Wold, 81 år

– Dybest set er der fortsat en stor forskel på at være 50 og 80. Men de danske kvinder, der holder sig godt og er forbilledlige, vil være interessante uanset deres alder. Se på kvinder som Susse Wold, Ghita Nørby og Anne, Sanne og Lis. De kan jo stadig fylde i landskabet og viser kvinder på de 60 og opefter, at de kan leve mere interessante liv end kvinder på 35. De minder os andre om, at det hele nok skal gå.

I udlandet er det damer som Nicole Kidman, Julianne Moore, Helen Hunt og Meryl Streep, der kan noget særligt. De er jo røvlækre kvinder, samtidig med at de er kloge og dygtige. Cher var en af de kvinder, der startede hele bølgen. Hun har altid turdet at mene og sige noget, samtidig med at hun så godt ud. Vi elsker at se på kvinder som hende, fordi hun minder os om, at vi alle kan klemme 10 år mere ud af tuben. 

Det grå guld under luppen

Ifølge en større undersøgelse foretaget af kreditkortet VISA’s amerikanske cheføkonomer forudså man allerede i 2016, at boomer-generationen (1946-1964) ville forbruge langt mere end deres børnebørn, og derfor var en vigtigere målgruppe.

I 2020 er der alene i USA 11 millioner flere forbrugere over 60 år, end der er unge forbrugere i alderen 20-35 år. Og mens de yngre forventes at forbruge væsentligt mindre i de kommende 10 år, forventes boomerne fortsat at øge deres personlige forbrug med op imod 33% – de har nemlig både tid, ressourcer og overskud til det.

Se, hvad vi ellers skriver om: Kvinder du skal kende, Skønhed, Interview og Trends