Køb Matthew Williamson for H&M på nettet
Forskellige items fra kollektionen bliver nemlig sat til salg på hm.com » fra klokken 23.59 i aften. Her kan du bl.a. shoppe Matthew Williamson »s yndlingslook, der tæller en blå smokingjakke med tilhørende cigaretbukser eller få fingre i kjolen med det ikoniske påfugleprint
Få her et indblik i Matthews tanker omkring samarbejdet med den svenske succeskæde.
Hvor fik du inspiration til denne kollektion fra?
“Egentlig kiggede jeg bare tilbage på de 11 års arbejde, jeg har udført for mit eget mærke, og på de items, jeg synes er ikoniske og unikke. Simpelthen byggede videre på de styrker, der har gjort mig kendt som designer.”
Beskriv kollektionen …
“Udgangspunktet var påfuglefjeren, som jeg før har brugt i mit arbejde, og som for mig er et perfekt symbol på eksotisme. Farvepaletten er juvelfarver.”
Dine yndlingsitems i kollektionen?
“Der er masser – men hvis jeg skal vælge, er det fx det androgyne blå jakkesæt. Det repræsenterer den Matthew Williamson, som bevæger sig fremad. Jeg synes, at jakken er perfekt at mikse med mine mere kendetegnende items.”
Smokingjakke: 798 kr. Cigaretbukser, 598 kr., Pink top, 398 kr.
Jerseykjole med påfugle-motiv, 598 kr.
Hvilken kvinde designer du til?
“Det er til forskellige kvinder, unge som gamle, men en fællesnævner ved netop den kvinde er, at hun er kunstnerisk, og at hun gerne vil udtrykke sig selv – hun bærer ikke en uniform.”
Hvilke celebrities klæder du på til den røde løber?
“Hele celebrity-tendensen er blevet så vigtig for de fleste designere, om ikke alle. Jeg tror, det er en ære for en designer at blive repræsenteret på den måde. Især når det er en kvinde, hvis arbejde du beundrer – du har fulgt hende, og du er stolt over, at hun vil udtrykke sig selv i dit mærke. Jeg tænker straks på Sienna Miller. Hun er en af mine venner, og hun ser fantastisk ud i mit tøj, så jeg kunne ikke være mere glad når hun har det på.” (P.t. er Matthew Williamson også vild med at klæde Englands nye it-girl, X Factor-dommeren Cheryl Cole på, red.).
Hvad fascinerede dig ved samarbejdet med H&M?
“For mig er H&M et super highstreet-mærke, fordi de på en eller anden måde har formået at bringe high fashion til et stort publikum på en måde, som et designer-brand ofte ikke kan nå. De har også haft fantastiske designsamarbejder indtil nu (Lagerfeld, McCartney, Kawakubo, Viktor & Rolf og Cavalli, red.). Så det er en rigtig god fusion mellem et højprofileret modebrand og massemarkedet. Udfordringen for mig var spændende – at kunne gøre, hvad jeg plejer, i en mere ren form, men faktisk at ramme flere mennesker.”