Modelbranchens ‘ups and downs’

Modelbranchens ‘ups and downs’

Hvad kan man generelt sige om de piger, som du finder?

“Jeg er ikke til weirdness, men vil hellere have piger, der holder, og som kan lande både parfume- og beauty-kampagner og lave redaktionelt arbejde. Det, jeg kigger efter, er piger, der er 90 procent smukke og har 10 procent kant. Det kan give dem en længere og mere alsidig karriere.”

Hvordan har modelbranchen udviklet sig?

“Det er blevet en svær branche, fordi der hver sæson bliver opfundet ‘det nye look’, som alle kan lide en sæson. Før var det kutyme, at hvis man havde en god sæson, fik man en god karriere. Det har ændret sig, og der er kommet en brug og smid væk-tendens, hvis de ikke lige passer ind sæsonen efter. I dag er der også færre, som sidder på magten end tidligere. Der er måske kun fire-fem castere, som bestemmer world wide, hvordan looket skal være  og hvis de ikke kan lide, hvad de ser, bliver det meget op ad bakke at få en karriere. Derfor er det vigtigt for os, at pigerne har potentialet til at ‘go-the-long-way’, at de får nogle gode kampagner, fordi så kan de nemmere være ligeglade med casterne.”

Hvordan forbereder I pigerne på at klare det?

“I starten rejser vi meget med pigerne, når de skal til New York, Paris eller andre steder i verden. Vi prøver at lære deres forældre godt at kende, så vi kender deres baggrund og psyke. Vi holder kurser, hvor de lærer at gå, at få taget billeder og ikke mindst at blive kigget på. Derudover lærer vi dem om sundhed, motion og ernæring. Det er en branche, hvor de bliver opfattet som et produkt, og vi forsøger at indgyde dem masser af selvtillid og selvværd for at forberede dem så godt som muligt. Det er en lidt ensom branche, hvor man hele tiden møder nye mennesker, når man er på job. Derfor er det vigtigt for os, at når vi sender piger ud, gør vi det i hold, så de kan have en fritid, hvor de kan komme hjem til en lejlighed med en modelveninde, som de kan tale og hygge med.”

Hvad er dine fremtidige håb for modelbranchen?

“Forhåbentligt kan branchen snart begynde at komme tilbage til værdierne, hvor modeller blev rollemodeller for det, de var: De lignede kvinder og så smukke ud på en naturlig måde, der ikke var skabt i retouchen eller Photoshop. Hvad man så, var, hvad man fik. Det synes jeg vil klæde branchen.”