Modezone skal styrke den danske modebranche
Dansk mode skal styrkes og blive bedre til at drive forretning, så branchen bedre kan konkurrere på internationalt plan. Økonomi – og erhvervsminister Bendt Bendtsen har peget på mode som den første af i alt fire danske ’oplevelseszoner’, med konceptet Modezonen som en fælles platform for den samlede danske modebranche.
“Modezonen skal placere Danmark blandt verdens modecentrum – på linje med New York, London, Paris og Milano. Den danske modebranche er højt udviklet og kan på flere punkter godt måle sig med de helt store”, siger Bendtsen.
Ifølge Bendtsen skal flere større, professionelle modevirksomheder være med til at styrke vækstpotentialet, og bringe dansk mode med helt i front på den globale scene.
Bag Modezonen står Danish Fashion Institute (DAFI), BEC Design, TEKO Centeret, Kolding Design Skole, Danmarks Eksportråd, Dansk Design Center, Wonderful Copenhagen, Modekonsortiet og Dansk Erhverv. Med et budget på 17 mio. kr. over de næste tre år, er formålet at skabe en stærk ramme for innovation, eksport og vækst i dansk mode, samt i langt højere grad at brande af dansk mode internationalt.