Metoden er, at Fitbay bruger sit sociale netværk til at opdele brugere med ens kropstyper og stilpræferencer i små grupperinger.
Når brugerne opretter sig, skal de indtaste deres kropsform, højde, vægt samt information om pasform på produkter og mærker, de allerede ejer. På den måde bliver man forbundet med andre brugere, der har samme kropstype som en selv - og tøj, som passer til den.
- Ved brug af social shopping kan vi indsamle information om størrelse og pasform fra tusinder af unikke kropsgrupperinger og derved kun vise de produkter, der passer, uden nogensinde at skulle bruge et målebånd, siger grundlægger og administrerende direktør, Christian Wylonis.
Med fordi det giver mening
Michelle ser ned ad sin 160 cm lange krop i spejlet i prøverummet. Hun har endelig fået den frakke på, hun har kigget så længe efter. Den sidder perfekt over de smalle skuldre, men de to nederste knapper ved hofterne nægter hårdnakket at nærme sig knappehullerne.
Michelle Schuldt er i dag 26 år og PR og Marketing Manager hos Fitbay. Hun er gået ind i projektet, fordi hun håber, hun kan hjælpe nogle kvinder til at få det godt med sig selv, så de ikke ender med at hade sig selv, som hun selv gjorde for seks år siden.
På papiret var Michelle normalvægtig, men hver gang hun trådte ud af et prøverum eller afleverede en returpakke på posthuset, blev hun bekræftet i, at hun var unormal.
LÆS OGSÅ: 4 kendte mænd: her er vores største kropshemmeligheder
− Jeg er, hvad man på godt gammel dansk kalder, pæreformet. Jeg har altid kun haft 2 par jeans, jeg har kunnet bruge. Jeg gad ikke ind og prøve jeans, for det var sådan en dårlig oplevelse hver gang, og jeg blev bare bekræftet i, at min krop ikke passede ind.
På to år faldt vægten fra 60 kilo til 42,5. En spiseforstyrrelse og kampen for at komme på rette spor igen gav Michelle en mission, og det er i dag vigtigt for hende at være med til at skabe og forme noget, der giver mening.
− Jeg synes, det er et godt formål og en meget vigtig ting. Alle vil sige, at det er fuldstændig forkasteligt, at modeller er åleslanke, men hvad så? Skal vi gøre noget ved det, eller skal vi læne os tilbage? Fitbay tiltalte mig, fordi det var så tæt på min egen historie, og jeg kunne hjælpe nogle mennesker og ændre nogle ting. Det giver mening for mig.
LÆS OGSÅ: Kristine Høeg: Vi vil ikke kaldes "store piger"
Millioninvesteringer
Christian Wylonis var træt af, at hver gang han prøvede skjorter, stumpede de på grund af hans lange overkrop. Han savnede at blive informeret om, hvilke mærker, der passede til hans krop. Han fik idéen, at han ikke kunne være den eneste, der havde det problem, og det blev den spæde start for Fitbay.
Fitbay åbnede op for offentligheden den 11. juni efter en millioninvestering på 12 millioner danske kroner. Folkene bag har arbejdet siden maj 2013 på at få siden op at køre.
LÆS OGSÅ: Lise Rønne: Unge pigers kropsidealer er ikke mit ansvar