Vi vil se modeller, ikke Hollywood-stjerner
Efter flere år med glamourøse Hollywood-stjerner som ansigter for modeverdenens største brands (Scarlett Johansson for Louis Vuitton, Lindsay Lohan for Miu Miu) og på forsiden af alt fra amerikansk- til fransk Vogue, er det nu modellernes tur til at pryde reklamesøjlerne igen.
Den kommende sæson er stort set alle de største kampagner således booket af tidens catwalkmodeller, som danske Freja Beha (Chanel), polske Anja Rubik (Fendi) og brasilianske Raquel Zimmermann (Gucci).
Angelina Jolie har blandt andet været kampagnepige for mærket St. John.
Madonna for Dolce & Gabbana og den franske It-pige Vanessa Paradis for Chanel-tasker er blandt de ganske få undtagelser til modeltendensen, der bydes velkommen af blandt andre Karl Lagerfeld:
"Hvorfor jeg har valgt at bruge modeller i mine kampagner? Fordi jeg elsker dem. De har det rette look og klasse", forklarer Lagerfeld til Womens Wear Daily, og tilføjer, at der heller ikke er så forfærdelig mange kendisser at vælge imellem pt.
"Det var tid til forandring. Kendisser vil hellere reklamere for deres egne kollektioner, deres egne parfumer. Desuden resulterer overeksponeringen af kendisser i sladderbladende i, at man bliver lidt træt af at se på dem og den røde løber," siger Lagerfeld.
Polske Anja Rubik er en af de modeller, der er i rigtig høj kurs lige nu. Her giver hun den som kampagnepige for mærket Giuseppe Zanotti.
Guccis chefdesigner Frida Giannini er enig med sin kollega Lagerfeld:
"Jeg synes det er en meget moderne tilgang til modeverdenen at bruge modeller i stedet for kendisser. Store stjerner bliver ofte karikerede figurer, der associeres med bestemte film og roller. Til Guccis reklamekampagner foretrækker jeg et stærkt ansigt, der ikke er forbundet med nogen bestemt verden – om det er musikverdenen eller Hollywood."
Vil du hellere se modeller end Hollywood-stjerner i reklamekampagner?