-
Rasmus' hårde tid på "Forræder"-slottet: Blev en anden
-
"Forræder"-Rasmus afslører: Ét mord var værre end alle de andre
-
Ikke set på tv: Rasmus afslører detaljer om konklavet
-
”De forstod slet ikke, at jeg ikke ville arbejde 60 dage uden løn”
-
“Forræder”-Stefan afslører: Har fået en udenlandsk flirt
-
Vidste du det? Her er Line Kirstens kendte mand
-
Dét fortyder Havshen i "Forræder"
-
Efter "Forræder"-exit: Havshens verden faldt sammen
-
Marie Watson fik en skummel besked: Sådan blev hun tilbudt “Forræder”
-
Her er Signe Kraghs private kærlighed
-
Så meget får deltagerne i løn for at være med i "Forræder"
-
Emil Lange skal giftes

Kvinderne bag Planet Nusa: ”Vi har levet under et hårdt pres de sidste mange år”
Mille Skat og Kristine Esmer passer og plejer deres venskabs- og arbejdsrelation, som var det et parforhold – og det er ifølge de to grundlæggere hovedkilden til Planet Nusas succes. Mød makkerparret, der drømte om at skabe sportstøj til helt almindelige kvinder – ligesom dem selv – og som kobler af med fælles løbeture, hvor solstrålerne kysser deres næser, og hvor de taler om alt andet end arbejde.
"Vi er nærmest forbundet ved hoften.
Kris har godt nok lidt længere ben end mig, men vi er meget tæt forbundne og ved præcis, hvordan hinanden er."
Sådan definerer Mille Skat sin relation til Kristine Esmer, som hun driver sportsbrandet Planet Nusa med. Et brand, der med sit genkendelige planet-logo har indtaget alt fra løbestier og træningslokaler til svømmehaller og storrumskontorer, og hvis tøj og gear til et aktivt liv genererer trafikstoppende køer, når der afholdes lagersalg.
De to stiftere havde allerede et tæt venskab, inden Planet Nusa så dagens lys. Og da venskabet også blev til et professionelt parløb, blev timerne i hinandens selskab endnu flere. Det har betydet, at de i dag er tunet helt skarpt ind på hinanden. Både når de sidder ved skrivebordet og holder fri.
Mille: "Private Kris har brug for at være aktiv for at give slip på arbejdsdagen og de tanker, som følger med den position, du har. Du har brug for at få fordelene ved at være aktiv og mærke de endorfiner, det udløser – med løb, yoga og pilates."
Mille: "Samtidig er du enormt social, men du skal helst selv sætte rammerne for det. Og så har du brug for en kalender, hvor du noterer, hvornår du skal slappe af.
Der skal være tid til at få ro på – om det er tid til at få lavet en simreret eller få ordnet al vasketøjet, er lige meget, men på den måde bliver du fyldt op til hele ugen og kan være social for resten af paletten, hvis du har haft den tid derhjemme."

Kristine: "Du har ret. Jeg er generelt vild med at lave aktiviteter. Om det er en tur i parken for at se FCK, musikoplevelser, sommerhusture, en tur ud at spise. Alt muligt.
Det er kommet ind med modermælken. Vi er en enormt aktiv familie, hvor der skal ske noget hele tiden – lige indtil jeg dejser om. Så er jeg tvunget til at lade simreretten stå og ligge inde på sofaen."
Kristine: "Når jeg skal beskrive dig, Mille, kan jeg ikke lade være med at tænke på den tale, jeg holdt, da du blev gift sidste sommer, hvor jeg startede med at sige, at du er en blanding af en indekat og en udekat. Du er inde i din indekat-æra lige nu, hvor du prioriterer meget tid med din familie og samles i fællesskabet, hvor din familie er i centrum – og det er jo meget naturligt, efter du er blevet mor."
Mille: "Jeg prioriterer at få det hele til at gå op; det er sådan, det er lige p.t. Du er også meget god til at komme forbi til aftensmad, og så har vi vores faste løbeture og vores fælles omgangskreds, der driver vores nærvær lige nu."
Alle er velkomne
Planet Nusa blev stiftet af Kristine Esmer og Mille Skat i 2018. De havde mødt hinanden i modebranchen, hvor Mille arbejdede med design og Kristine med marketing. De blev veninder, og på en gåtur rundt om søerne en eftermiddag i august 2018 tog de deres arbejdsliv op til revision.
Kristine: "Vi ville beskæftige os med noget, som fyldte os med flere endorfiner og gjorde os lidt gladere i hverdagen. Så da vi forlod hinanden efter gåturen, gav vi hinanden hånden på, at det var det, vi ville. Vi anede ikke, hvad det var, vi skulle.
Men vi skulle bare gøre noget andet end det, vi gjorde."
Mille: "Vi havde gået mange ture rundt om søerne, og vi havde været til mange pilates-timer og barre-timer. Men vi kunne ikke forstå, hvorfor vi valgte at træne i udenlandske tøjmærker, som vi havde ikke noget tilhørsforhold til.
Der var ikke noget, der talte for, at det lige var dét, vi skulle vælge at gå i, for vi følte ikke, de gjorde noget for at kommunikere med os."
Kristine: "Dengang var træning og sundhed meget resultatorienteret – enten på præstation eller på krop og fysik. Og vi var to helt gennemsnitlige kvinder, som ikke kunne se os selv nogen steder – og det savnede vi.
Så vi ville gerne åbne en dialog og skabe et fællesskab, hvor man ikke blev vurderet på alle de her parametre. Og derfor har vi heller ikke været bange for at slå os op som et kommercielt brand, hvor alle kan være med, og alle kan føle sig velkomne."
I foråret 2019 åbnede Planet Nusa deres webshop, og ordrerne tikkede langsomt ind. Den lille iværksætter- forretning kæmpede de første år med at få økonomisk fodfæste, men i 2020 indgik de et samarbejde med en influencer, og derfra tog salget for alvor fart, ligesom det stærke community omkring brandet hurtigt begyndte at spire.
I dag er der 110 ansatte i Planet Nusa og tre fysiske butikker, og selvom firmaet har vokset sig stort, er drømmen om at skabe et fællesskab stadig grundkernen.
Mille: "Den vision har vi ikke sluppet. Vi har en bred palet af events, hvor vi dyrker fællesskabet rent fysisk – fra løb, bootcamps og swims til talks og yoga.
Derudover har vi et online-fælles- skab, som er meget forbundet via de sociale medier, og på den måde kan vi interagere med vores community i dagligdagen."
I 2024 afholdte Planet Nusa +400 events fordelt over hele landet, og Kristine og Mille prioriterer stadig at være med i det omfang, det er muligt. I år samarbejder de også for anden gang med ALT for damernes kvindeløb, hvor de står for designet af løbe-T-shirten og den matchende mulepose.

Kristine: "Vores målgruppe er vokset de seneste seks år. I starten henvendte vi os hovedsageligt til kvinder på vores egen alder, men de er jo også blevet ældre, ligesom vi kan mærke, at både unge og deres mødre kommer til, og de deltager måske også i kvindeløbet. For os er det positivt, at vores målgruppe breder sig ud.
Vi har altid gerne ville henvende os bredt, så det er bare fedt at se, at vi har kunnet ramme forskellige aldersgrupper."
Gode i modvind
Det tætte venskab, der er imellem dem, ser Mille og Kristine som en stor styrke i forretningen Planet Nusa. Men det kommer også med en sårbarhed, for hvad vil der ske med forretningen, hvis de bliver uvenner?
Kristine: "Vores venskab er meget integreret i arbejdslivet. Det er ikke så sort/hvidt i forhold til, hvornår der er venindetid. Men selvfølgelig er vi jo en kæmpe del af hinandens hverdag. Og fordi vi bruger otte timer sammen hver dag, er der også tid til at tage en kop kaffe eller at gå en tur i Ørstedsparken og tale lidt om livet."
Mille: "Vi værner meget om konstellationen, der hedder forretning, men også konstellationen, der hedder venskab. Og det er virkelig vigtigt. Med årene er vi blevet bedre til at kende de kneb, der skal til for at gøre os så gode som muligt sammen.
Det er som et parforhold – det skal plejes og passes. Vi bliver tit spurgt om det, sådan med et hævet øjenbryn, som om at der da MÅ være nogle issues imellem os.
Der er mange ting, som er udfordrende i livet, men vi har stor respekt for og kærlighed til hinanden."
Kristine: "Selvfølgelig er der udefrakommende udfordringer ved at drive en virksomhed i vækst. Det positive er, at vi er gode i modvind. Det er vores force, men det kræver selvfølgelig også ekstremt meget at værne omkring.
Vi ville ikke kunne lykkes med det her, hvis Mille og jeg ikke havde en god relation til hinanden."
Den vigtige træning Makkerparret har fra starten været indstillet på at gå 100% ind i forretningen. Det har betydet søvnløse nætter, særligt i begyndelsen da økonomien var presset, og der har også været mange sociale arrangementer hos venner og familie, som de har takket nej til.
På rejsen har de lært, at jobbet ikke kan betyde alt, selvom ambitionerne er tårnhøje – så vil de simpelthen brænde ud.
Kristine: "Derfor har vi valgt at træne sammen med vores personlige træner, Kallon, to gange om ugen, hvor vi kommer ud og får solstråler på næsen i løbet af vores arbejdsdag, og hvor vi ikke taler om arbejde.
Det giver altid et smil på læben, og det gør, at vi to står stærkere sammen."
Mille: "Vi er nødt til at respektere os selv og ikke kun arbejdet. Det er det letteste som iværksætter at sige arbejde, arbejde, arbejde. Men i bunken af Excel-ark og budgetter kan du hurtigt miste, hvad drømmen egentligt er, og hvor VI er i alt det her."
At Mille blev mor for et par år siden, har betydet nogle ændringer i arbejdskonstellationen, men det har også været en øjenåbner for dem.
Mille: "Vi fandt ud af, at vi kan være mere effektive i de timer, vi er på arbejde, fordi der pludselig er en familie derhjemme, som skal værnes om, så vi har på en god måde været tvunget til at skabe noget struktur og balance for os selv.
Ellers var vi nok bare fortsat i samme smøre med at arbejde og bruge alt for mange fysiske timer på kontoret. Men der er ikke noget, der er gået af arbejdet eller kernen ved at omprioritere. Tværtimod har det haft nogle positive effekter."
Kristine: "Det fede for os er, at vi har Planet Nusa, som er det faste holdepunkt. Vi vil gerne skabe et fedt brand, vi vil gerne skabe en fed arbejdsplads – også for hinanden. Så vi gør os umage hver evig eneste dag. Det er ikke altid nemt, det er ikke altid lykken. Men vi gør os ekstremt umage for at passe på det, vi har skabt, og på hinanden."
Mille: "Hvis vi ikke passede på hinanden, havde vi heller ikke stået her i dag. Det gør vi, fordi vi er gode ved hinanden, og når tingene er hårde, løfter vi hinanden op og taler enormt meget om, hvordan vi flytter os, for det skal jo også være sjovt, mens vi gør det."
Okay at tage chancer
Fra at have været et brand til kvinder, er både mænd, børn og bolig nu også inviteret med ind i Nusa-universet.
Kristine: "Vi er community-drevet, og derfor har vi altid fulgt med i vores communitys ønsker. Pludselig var der et ønske fra vores følgere om at invitere mændene ind i universet. Og derfor var vi ikke så bange for at åbne op for et nyt segment.
Vi kunne se kærester, brødre og fædre nappe Nusa-bukser eller -sweatshirts i kæresternes garderober, så derfor fylder de også meget mere hos os i dag, hvor vi har lavet produkter til mænd og flere unisex-produkter."
Og det er generelt den samme historie for alle de nye segmenter, som de har bevæget sig ind på.
Mille: "Vores målgruppe er meget vores alder, og nu er den blevet seks år ældre, så en stor del af vores community har været igennem en graviditet og ønsker nu at træne, og derfor har vi lavet små fællesskaber for mødre, hvor de mødes til noget aktivt. Det har været vigtigt for os, at de stadig kan være en del af fællesskabet, og det er jo også noget, som kvinderne melder tilbage til os.
Det samme skrev mange af vores følgere, at den følelse, de har haft med Nusa omkring fællesskabet, ønsker de at tage med på arbejdet. Og derfor begyndte de at bruge toppene under en blazer, fordi så signalerer de også fællesskabet på arbejde."
Kristine: "Det er et gennemgående tema for os, at vi ikke har været så bange for at tage nogle chancer. Vi har ikke været så bange for at teste nogle ting af – hvad enten det er at invitere mænd og børn med ind i fællesskabet eller lave løbe-events i både Danmark og USA. Det er ikke det hele, der er gået lige godt.
Til gengæld har vi set nogle koncepter udfolde sig helt vildt. Men lige meget, hvad vi kaster os ud i, skal vi kunne bevare dna’et. Man skal turde tage nogle chancer, men stadig vide, hvad kernen er. Og så springer vi heller aldrig så dybt, at vi ikke kan rulle tilbage, hvis noget går galt.
Vi har et enormt tilgivende fællesskab, som støtter op, og det er jo fedt."
Mille: "Vi introducerer de nye initiativer langsomt, for vi er en virksomhed, der vækster organisk, så vi er også afhængige af, at vi gør det i det tempo, som vores community ønsker."
Små drops, stor kærlighed
Er man tilmeldt Planet Nusas nyhedsbrev, modtager man jævnligt mails i indbakken om nye kollektioner, drops eller samarbejder. Hvordan spiller det sammen med det stigende fokus på bæredygtighed og eksklusivitet, der præger modebranchen?
Mille: "Når vi lancerer nyt, foregår det i små drops – det kan være et samarbejde, hvor der kommer mellem fem til 12 styles. Vi arbejder meget mere i det små.
Når vi udvikler nyt, er formålet, at det bliver en style, som kan overgå til det, vi kalder Nusa Core, så de bliver en fast del af vores sortiment.
Det er klart, at vores faste sortiment er blevet større i takt med målgruppen, og i takt med at brandet er blevet større de seneste seks år."
Kristine: "Ud fra efterspørgslen ved vi ved også, hvor meget der skal produceres, så vi har fuld kontrol over kæden fra start til slut, og det gør også, at vi er lidt mere komfortable med at smide tre nye styles på gaden, fordi vi ved, hvor meget der er købt ind, hvad det skal kunne, og hvorfor vi gør det."

Mille: "Vi bruger rigtig meget energi på, at hver style får masser af shine. Der er lagt mange hårde arbejdstimer i dem, så de skal have den værdi og kærlighed, som de fortjener.
At det så kan virke som om, at de fylder – det er, fordi vi synes, at de fortjener at fylde."
Skal lære at lunte
Både Mille og Kristine er klar over, at de skal blive bedre til at sætte farten ned i forhold til deres eget arbejdsliv, og derfor bliver der også arbejdet for at lade andre i virksomheden fylde lidt mere, så de to kan holde pause fra excel-ark, nye design og bootcamps. Men det er svært.
Mille: "Vores største udfordring er at holde os væk. Vi har lidt separationsangst fra hinanden. Men det går jo godt hver gang. Det skal også siges, at det er noget, vi selv skaber, fordi vi har kørt i maratongear i seks år. Nu skal vi lære, hvordan man også bare kan lunte en gang imellem."
Mille: "Det lærte vi, da jeg var på barsel. At det godt kan lade sig gøre. Og det er en god måde at lære at slippe kontrollen og frigøre sig en gang i mellem. Før var det en hæmsko, at vi troede, at vi skulle have kontrol over det hele – og der har vi lært at give mere slip, få nogle gode folk ind og give hinanden pauser – og det har ikke betydet dårligere resultater.
Det frygtede vi, fordi vi er skolet til, at der skal være fuld hastighed hele tiden. Det har været sundt at lære, at vi sagtens kan fralægge noget ansvar eller at give det videre, for ellers var vi måske brændt ud."
Her er deres fælles ugentlige træninger helt essentielle, for sundhed betyder meget for Mille og Kristine. Balancen mellem arbejde og fritid er derfor kommet endnu mere i spil hos dem.
Kristine: "De sidste mange år har vi i perioder levet under et hårdt pres i forhold til den vækstrejse, vi har været på. Men der skal være balance i livet."
Mille: "Vi er blevet bedre til at definere, hvilke åndehuller vi har brug for. Nogle gange kan det være at få taget vasketøjet. Eller det kan være cykelturen, hvor jeg siger til mig selv, at jeg efterlader tingene på kontoret, og når jeg sætter cyklen derhjemme, er jeg privat-Mille i nogle timer.
Alene snakken om, hvordan man får skabt åndehuller i hverdagen, er vigtig."
Kristine: "Og der har vi i perioder brugt hinanden meget og stillet spørgsmålet: Hvilke fem ting er det, der virkelig presser på hos dig? Det kan være små ting, som at der ikke er tid til de praktiske opgaver derhjemme, at man ikke har fået planlagt sommerferien, eller at man gerne vil have tid til at se venner og familie.
Vi forsøger at skabe rum og plads til hinanden, for det er bare så vigtigt i de pressede perioder at være god til at italesætte, hvilke elementer der fylder og stresser."

Kristine: "Hver tredje uge går jeg til body-SDS, og jeg taler meget med ham om, at min træning ikke altid skal være der, hvor jeg presser mig selv ekstremt hårdt.
Tit oplever jeg, at det kan stresse kroppen endnu mere. Det handler om at sætte barren der, hvor outputtet bliver positivt i stedet for at presse sig selv ekstremt hårdt.
Hvis træningen skal give mig noget positivt, er det ikke nødvendigvis vigtigt at løbe 10 km på en bestemt tid; det kan være lige så godt for hovedet og for kroppen at tage en joggetur med en veninde og få vendt verdenssituationen."
Mille: "Og det er jeg glad for, for sådan en tur kan jeg komme med på med den løbeform, jeg er i lige p.t.., haha.
Det handler om at forlige sig med, hvor man er henne og gøre det, der er rigtigt for en selv – og heller ikke sammenligne så meget. Man er eksponeret for så mange indtryk og fortællinger om, at man skal være på en bestemt måde.
I dag er jeg helt komfortabel i at sige, at mit personlige liv er lidt nedprioriteret de næste par år, i hvert fald i forhold til det sportslige. Jeg ville gerne mere, men jeg har fundet ro i at honorere, at det bliver til to gange om ugen, og det er heller ikke altid, at dét lykkes, og så er det også okay.
Er man omvendt inde i en periode, hvor man kan noget mere og har lyst til det, og det giver en noget positivt, så skal man sgu da også bare give den fuld gas."
Udlandseventyr og kæreste
Drømmene for Planet Nusa har makkerparret mange af. De tæller alt fra nye bootcamps til at ekspandere i udlandet. Men de drømmer også hver især på det personlige plan.
Mille: "Jeg kunne godt tænke mig en autocampertur til New Zealand, hvor vi var afsted i nogle måneder. Det skal være, før min søn starter i skole, så jeg har lige et par år til at planlægge."
Kristine: "Vi har knoklet i seks år, så der er nogle ting, der har været nedprioriteret, bl.a. de her sabbatårsrejser, som vi begge drømmer om. Jeg vil også ud at opleve verden. Og så drømmer jeg om at få skabt en familie på et tidspunkt."
Her bryder Mille ind og forklarer med et glimt i øjet, at Kristine er single.
Mille: "Måske kan vi skrive et telefonnummer her i artiklen?"
Kristine: "Eller min Instaprofil, haha. Ej, den rigtige er bare ikke dukket op endnu."
De griner, og snakken fortsætter lystigt. Om at Kristine er på vej på ferie. Om det næste trøje-design. Og om alt det andet, der rører sig på den planet, de har skabt i fællesskab. Planet Nusa. Og pludselig er de svævet videre til dagens næste møde.
Sammen, naturligvis.