Sådan får du mere selvrespekt
Foto: Istock Respekten for dig selv kommer sjovt nok ikke fra andre, men fra dig selv.

Sådan får du mere selvrespekt

Råd nummer 1:
 
Bliv på din egen BANEHALVDEL
Du har fået en ny kæreste, han er fantastisk. Der er bare lige ét problem: Han brænder dig af. Glemmer at ringe. Aflyser en aftale. Lader dig vente, når I skal ses. Igen og igen.

Det er ikke i orden, men du har ikke lyst til at konfrontere ham med det, for hvad nu hvis han så ikke længere…

– Eksemplet kunne være det samme med en veninde: Du føler, at forholdet er ulige og bliver mere og mere usikker eller irriteret. Nu må du handle, for ellers går enten forholdet eller du i stykker. Sig for eksempel:

„Jeg oplever, at du tit ikke overholder en aftale med mig. Det gør mig vred og frustreret, og jeg bliver i tvivl om, hvad jeg betyder for dig. Jeg vil gerne have, at du respekterer vores aftaler fremover“.

– Nu har du givet udtryk for din oplevelse, dine følelser og dit behov – uden at anklage eller køre skyld af på modparten. Du er tværtimod blevet på din egen banehalvdel, hvor du har energien og respekten i behold.

Resten er op til kæresten eller veninden. De må finde ud af, om det er et forhold, de vil bevare.Råd nummer 2:

Gå altid TILBAGE TIL EN FUSER

Din kollega afbryder dit oplæg på mødet flere gange, for hun ved alligevel præcis, hvad du vil sige – og hun kan ligesom formulere det mere tydeligt og klart. Synes hun selv.

Det synes du ikke en, men du er ikke tromlertype som hende, så du lader hende tage ordet fra dig. Du har nemlig bedre manerer end hende.

– Det er meget almindeligt, at man ikke reagerer lige i situationen. Du er måske overrumplet. Måske i tvivl om, hvorvidt det bare er dig,der er oversensitiv. Efterfølgende kan du mærke, at episoden nager, gør dig sur og irritabel, og nu ved du lige, hvad du skulle have sagt – jamen, så sig det.

– Det er aldrig for sent at gå tilbage til en fuser. Tag det op med kollegaen, selv hvis der er gået et par måneder. Sig: „Kan du huske det møde, hvor… Jeg ville egentlig gerne have sagt til dig, at…“.

– Det har stor effekt på din respekt for dig selv, at du faktisk markerer din grænse. Og måske husker din kollega det endda til en anden gang.Råd nummer 3:
 
Vær vedholdende
Din mand eller kæreste har alt for længe været den, der styrede og satte normerne for jeres forhold. Du må ikke snakke for meget med andre mænd, slet ikke danse med andre mænd og selv et aftenmøde
med masser af kolleger giver anledning til jalousi.

Det æder af din selvrespekt, og nu orker du ikke at øje og tilpasse dig mere.

– gør op med dig selv, hvad dit behov er.

Lav evt. en liste til dig selv over, hvad du vil sige til din partner, så du ikke mister tråden undervejs. Og hold så fast. Vær vedholdende og kør i samme rille: „Jeg vil fra nu af…“.

– Lad være med at lade dig rive med ind i en diskussion om, hvad den ene og den anden mand også har sagt og gjort, så du pludselig igen er i forsvarsposition.

Sig: „Jeg hører, hvad du siger. Jeg kender din holdning. Mit behov er…“.

– Du kan sagtens forhandle og strække dig i løbet af samtalen. Men det er vigtigt, at du selv føler, at du kan stå inde for et kompromis, hvis du vil genoprette din selvrespekt.Råd nummer 4:
 
Ryd op efter dig
Nå, så var det søreme dig, der dummede dig. Du var lige lidt for hurtig på aftrækkeren og kort for hovedet over for din mor, bror, børnene…Nogle gange har man bare en rigtig dårlig dag.

– Ryd op efter dig. Vend tilbage og sig, at du ikke mente det, du sagde eller gjorde. Vær modig nok til at være sårbar og spørg, hvordan du kan gøre det godt igen.

– Men lad være med at være en stor undskyldning for dig selv. Undlad lange forklaringer om, at det var også fordi, at du var træt og fordi, at ungerne skændtes i bilen osv.

Det udvander din undskyldning bå-de for dig selv og modparten. Hvis du mener „undskyld“, så sig dét.

Vis, at du er stor nok til at være den lille. Det giver faktisk rigtigt meget på kontoen for respekt – både hos dig selv og den forurettede.

Se, hvad vi ellers skriver om: Psykologi