Sidder dit barn inde ved skærmen fremfor at lege udenfor? Så har eksperten et råd
Den frie, spontane og fysiske leg med andre børn på vejen
eller i gården er under pres. Af lange skoledage, skærme
– og af os voksne, der gerne vil sætte grænser og kontrollere.
Men der er meget at vinde ved at slippe ungerne fri til
at lade legen vokse sig vild. Allerhelst udenfor.
Kan du huske, hvordan du selv løb over og
bankede på hos dine legekammerater for
at høre, om de ville med ud at lege?
Og
hvordan rosset af unger, der havde gang
i noget sjovt gradvist voksede, efterhånden som andre børn sluttede sig til?
Den
fri leg ude på villavejen og i gården er en
vigtig del af børnenes udvikling, når de
indgår i forskellige børnedynamikker på tværs af aldre og
køn, og de skal lære at navigere i legens regelsæt, kompromiser og udfordringer.
Men børns frie, udendørs leg er i kraftig tilbagegang. Det
viser den store danske undersøgelse af børns leg i projektet ”Levende Legekultur,” hvor 1000 danske familier har
deltaget.
For selv om de danske forældre over en bred kam
støtter op om børnenes leg, og ønsker sig mere af den både i
hjemmet og i skoler og institutioner, så leger de danske børn
mindre i den fysiske verden, og mere digitalt. Værst ser det
ud med legen med naboer og i nærmiljøet – den er næsten forsvundet.
En norsk undersøgelse
af samme karakter fra Norsk Institut
for Naturforskning (NINA) viser det
samme. Børn leger mindre frit udenfor,
og det er der flere årsager til.
”Forældrene føler, at barriererne for
udendørs leg er blevet større, ikke
mindst fordi børnene i højere grad
foretrækker at være inde og bruge
skærme."
"Børn tilbringer også mere og
mere tid i institutioner og fritidstilbud
– og så er motivation for at gå ud blevet
mindre, for der er jo ingen andre børn
derude. Så bliver børnene indenfor
og hygger sig med en skærm,” siger
NINA-forsker Vegard Gundersen om
resultaterne fra undersøgelsen.
Den danske legeundersøgelse beskriver
de samme resultater; længere skole dage, nye digitale muligheder og mere voksenstyret tid har
ændret den måde børn leger på og er sammen på.
Her viser
resultaterne, at den mest dominerende legetype er leg og
spil på skærm (47%), mens leg udendørs uden opsyn er den
mindst dominerende (21%).
Annonse
Der er flere ting, der står i vejen for mere fri leg i det fri, mener
Vegard Gundersen, der er en af forskerne bag den norske
undersøgelse af børns legekultur:
”Der er den individuelle: barnet har f.eks. ingen færdigheder
eller lyst, den sociale: der er ingen andre børn derude, og
den strukturelle: selve rammen for, hvordan vi lever vores
travle liv i dagens samfund. At lege udenfor er ikke længere
en naturlig del af hverdagen for de fleste mennesker. Det, der
plejede at være normen: ”kom ud og leg,” er blevet det mindst
normale. Legen er meget mere voksenstyret nu.”
Forældrene vil lege med
Generelt tegner der sig et billede af, at vi forældre er meget
engagerede i vores børns leg.
65% af de danske forældre
leger mere med deres børn, end deres egne forældre legede
med dem, og forældrene synes, at legen er en meget vigtig samværsform mellem dem og børnene, indtil barnet bliver
10 år. Og mens kort- og brætspil topper listen over de lege,
vi forældre leger med vores børn, ligger de vilde lege i bunden.
Vi vil med andre ord gerne lege med og prioriterer legen med
børnene højt. Vi tager ansvar for legen, sætter den i gang
og sikrer os, at alle er med og at den er sikker. Og det er ikke
fordrende for legen børn i mellem – og for spontaniteten, som
er en vigtig del af især den frie legs gavnlige effekter.
”Den iboende værdi i den frie, udendørs leg er de spontane
oplevelser, der er det unikke ved at være i bevægelse – og for
børn er det ofte selve drivkraften i legen,” siger lektor Steffen
Tangen, der har forsket i sammenhængen mellem fri leg
udenfor og børns udvikling ved Østfold University College.
”Hjernen er helt afhængig af fysisk aktivitet for at fungere
godt, og det at være i bevægelse er det vigtigste, man kan
gøre for sin hjerne. Det ser ud til, at vores evne til at lære
påvirkes meget positivt, når vi er i bevægelse, og børn
udtrykker sig i høj grad gennem deres krop og bevægelse."
"De
udvikler vigtige motoriske, mentale og sociale kompetencer,
så det er vigtigt at give dem mulighed for at udforske og være
aktive i deres leg og ikke pålægge dem unødvendige begrænsninger,” siger Tangen.
Noget tyder altså på, at mens legen er et vigtigt redskab til at
skabe nærvær mellem os selv og vores børn, så kan vi sagtens
– og med god samvittighed – træde et skridt tilbage fra den
organiserede leg og i stedet skabe flere muligheder for den
frie leg.
Annonse
Mange danske familier peger selv
på, at noget af det, der presser den
frie leg, er tid. Tid uden planer, hvor
kedsomhed kan føre til en ide, en leg
og den frie bevægelse og legestund,
der er så god for børns udvikling.
Send ungerne ud
Og hvor er det bedste sted, den frie leg kan vokse sig stærk
og vild? Udenfor. I haven, på stranden, i skoven eller andre
naturlige miljøer, hvor der er højt til himmelen og plads til, at
man kan larme, løbe og slippe alle de mange kræfter løs, der
er i en barnekrop.
”Fysisk aktivitet udendørs, især i naturen, kan bidrage til
børns modstandskraft og evne til at handle,” siger Steffen
Tangen, og fortsætter:
”Her får børnene mulighed for at møde udfordringer, der er
tilpasset deres udgangspunkt. De lærer deres egne grænser
at kende, de flytter grænser, oplever spænding, glæde og
frygt i en stor, god blanding. Men de oplever også den ro, man
kan opleve ved at være ude i det fri,” siger Tangen.
En ro, der står i kontrast til støjende børnehavestuer og
klasseværelser. Men det er hele humlen.
”Kontrasterne er store, og sammen hjælper oplevelserne
børnene til at lære deres egne følelser at kende. Vi vil jo gerne
have, at vores børn er i stand til at tage gode beslutninger
og velovervejede valg – og gennem fysisk, aktiv leg udendørs,
især i naturen, vil børnene få erfaringer, der hjælper dem med
at opbygge netop de kvaliteter,” uddyber Tangen.
Vi elsker at se, når vores børn leger – og vi forældre knytter også trivsel sammen med leg. Derfor bliver mange af os også
bekymrede, når vi oplever, at legen forsvinder, når børnene
når 10-12-årsalderen.
Det viser den store legeundersøgelse
fra projektet ”Levende Legekultur”, og der er forskningsmæssig evidens for, at børn der leger mere sammen med
andre børn trives bedre, end børn der leger mindre og alene.
Så hvordan får vi mere af den frie leg udenfor, når villavejene
ligger stille hen? Og på den anden side bliver opfordret til
ikke at blande os for meget?
Annonse
Vi kan begynde med at gå med
børnene ud og opfordre de andre familier på vejen til at gøre
det samme. For at få skærpet børnenes appetit for legen i det
fri – men at lade dem lege på egen hånd, siger NINA-forsker
Vegard Gundersen.
Fakta om leg
65% af de danske forældre leger mere med deres børn, end deres egne forældre legede med dem.
48%
af forældrene har
dårlig samvittighed over
ikke at lege mere med
deres barn.
Den daglige leg falder
markant fra skolealderen. Kun halvdelen af
teenagerne leger flere
gange ugentligt.
Kilder: Legeliv i hverdagen og
danske familier, 2023 og undersøgelsen ”Levende Legekultur".
”Måske kan forældrene tage en flok unger med ud i haven
eller skoven, lave et bål og så sidde der og hygge sig, mens
børnene løber rundt og leger frit."
"Vi voksne vil så gerne
tilbyde vores børn en masse muligheder, og så bliver det
frygteligt voksenstyret. Det er bedre at have en afslappet
holdning – bare være rolig og lade børnene lege. Og at give tid
til at lade legen udvikle sig,” siger han.
Og her kommer vi til måske et af de
vigtigste parametre for at leg får
bedst mulige vilkår i børnenes verden.
Tid. Mere tid uden planer. Tid, der er
øremærket til at lege – og at lade legen
udvikle sig.
”Vi voksne kan godt komme til at kede
os lidt og få lyst til at komme med gode
ideer. Men her er det vigtigt at være
opmærksom på børnenes behov. Og at
være tålmodige.”