
Sidder dit barn inde ved skærmen fremfor at lege udenfor? Så har eksperten et råd
Den frie, spontane og fysiske leg med andre børn på vejen eller i gården er under pres. Af lange skoledage, skærme – og af os voksne, der gerne vil sætte grænser og kontrollere. Men der er meget at vinde ved at slippe ungerne fri til at lade legen vokse sig vild. Allerhelst udenfor.
Kan du huske, hvordan du selv løb over og bankede på hos dine legekammerater for at høre, om de ville med ud at lege?
Og hvordan rosset af unger, der havde gang i noget sjovt gradvist voksede, efterhånden som andre børn sluttede sig til?
Den fri leg ude på villavejen og i gården er en vigtig del af børnenes udvikling, når de indgår i forskellige børnedynamikker på tværs af aldre og køn, og de skal lære at navigere i legens regelsæt, kompromiser og udfordringer.
Men børns frie, udendørs leg er i kraftig tilbagegang. Det viser den store danske undersøgelse af børns leg i projektet ”Levende Legekultur,” hvor 1000 danske familier har deltaget.
For selv om de danske forældre over en bred kam støtter op om børnenes leg, og ønsker sig mere af den både i hjemmet og i skoler og institutioner, så leger de danske børn mindre i den fysiske verden, og mere digitalt. Værst ser det ud med legen med naboer og i nærmiljøet – den er næsten forsvundet.
En norsk undersøgelse
af samme karakter fra Norsk Institut
for Naturforskning (NINA) viser det
samme. Børn leger mindre frit udenfor,
og det er der flere årsager til.
”Forældrene føler, at barriererne for udendørs leg er blevet større, ikke mindst fordi børnene i højere grad foretrækker at være inde og bruge skærme."
"Børn tilbringer også mere og
mere tid i institutioner og fritidstilbud
– og så er motivation for at gå ud blevet
mindre, for der er jo ingen andre børn
derude. Så bliver børnene indenfor
og hygger sig med en skærm,” siger
NINA-forsker Vegard Gundersen om
resultaterne fra undersøgelsen.
Den danske legeundersøgelse beskriver de samme resultater; længere skole dage, nye digitale muligheder og mere voksenstyret tid har ændret den måde børn leger på og er sammen på.
Her viser resultaterne, at den mest dominerende legetype er leg og spil på skærm (47%), mens leg udendørs uden opsyn er den mindst dominerende (21%).
Der er flere ting, der står i vejen for mere fri leg i det fri, mener Vegard Gundersen, der er en af forskerne bag den norske undersøgelse af børns legekultur:
”Der er den individuelle: barnet har f.eks. ingen færdigheder
eller lyst, den sociale: der er ingen andre børn derude, og
den strukturelle: selve rammen for, hvordan vi lever vores
travle liv i dagens samfund. At lege udenfor er ikke længere
en naturlig del af hverdagen for de fleste mennesker. Det, der
plejede at være normen: ”kom ud og leg,” er blevet det mindst
normale. Legen er meget mere voksenstyret nu.”
Forældrene vil lege med
Generelt tegner der sig et billede af, at vi forældre er meget engagerede i vores børns leg.
65% af de danske forældre leger mere med deres børn, end deres egne forældre legede med dem, og forældrene synes, at legen er en meget vigtig samværsform mellem dem og børnene, indtil barnet bliver 10 år. Og mens kort- og brætspil topper listen over de lege, vi forældre leger med vores børn, ligger de vilde lege i bunden.
Vi vil med andre ord gerne lege med og prioriterer legen med
børnene højt. Vi tager ansvar for legen, sætter den i gang
og sikrer os, at alle er med og at den er sikker. Og det er ikke
fordrende for legen børn i mellem – og for spontaniteten, som
er en vigtig del af især den frie legs gavnlige effekter.
”Den iboende værdi i den frie, udendørs leg er de spontane
oplevelser, der er det unikke ved at være i bevægelse – og for
børn er det ofte selve drivkraften i legen,” siger lektor Steffen
Tangen, der har forsket i sammenhængen mellem fri leg
udenfor og børns udvikling ved Østfold University College.
”Hjernen er helt afhængig af fysisk aktivitet for at fungere godt, og det at være i bevægelse er det vigtigste, man kan gøre for sin hjerne. Det ser ud til, at vores evne til at lære påvirkes meget positivt, når vi er i bevægelse, og børn udtrykker sig i høj grad gennem deres krop og bevægelse."
"De
udvikler vigtige motoriske, mentale og sociale kompetencer,
så det er vigtigt at give dem mulighed for at udforske og være
aktive i deres leg og ikke pålægge dem unødvendige begrænsninger,” siger Tangen.
Noget tyder altså på, at mens legen er et vigtigt redskab til at
skabe nærvær mellem os selv og vores børn, så kan vi sagtens
– og med god samvittighed – træde et skridt tilbage fra den
organiserede leg og i stedet skabe flere muligheder for den
frie leg.

Send ungerne ud
Og hvor er det bedste sted, den frie leg kan vokse sig stærk og vild? Udenfor. I haven, på stranden, i skoven eller andre naturlige miljøer, hvor der er højt til himmelen og plads til, at man kan larme, løbe og slippe alle de mange kræfter løs, der er i en barnekrop.
”Fysisk aktivitet udendørs, især i naturen, kan bidrage til børns modstandskraft og evne til at handle,” siger Steffen Tangen, og fortsætter:
”Her får børnene mulighed for at møde udfordringer, der er tilpasset deres udgangspunkt. De lærer deres egne grænser at kende, de flytter grænser, oplever spænding, glæde og frygt i en stor, god blanding. Men de oplever også den ro, man kan opleve ved at være ude i det fri,” siger Tangen.
En ro, der står i kontrast til støjende børnehavestuer og klasseværelser. Men det er hele humlen.
”Kontrasterne er store, og sammen hjælper oplevelserne
børnene til at lære deres egne følelser at kende. Vi vil jo gerne
have, at vores børn er i stand til at tage gode beslutninger
og velovervejede valg – og gennem fysisk, aktiv leg udendørs,
især i naturen, vil børnene få erfaringer, der hjælper dem med
at opbygge netop de kvaliteter,” uddyber Tangen.
Mere tid, mere leg
Vi elsker at se, når vores børn leger – og vi forældre knytter også trivsel sammen med leg. Derfor bliver mange af os også bekymrede, når vi oplever, at legen forsvinder, når børnene når 10-12-årsalderen.
Det viser den store legeundersøgelse fra projektet ”Levende Legekultur”, og der er forskningsmæssig evidens for, at børn der leger mere sammen med andre børn trives bedre, end børn der leger mindre og alene.
Så hvordan får vi mere af den frie leg udenfor, når villavejene ligger stille hen? Og på den anden side bliver opfordret til ikke at blande os for meget?
Vi kan begynde med at gå med børnene ud og opfordre de andre familier på vejen til at gøre det samme. For at få skærpet børnenes appetit for legen i det fri – men at lade dem lege på egen hånd, siger NINA-forsker Vegard Gundersen.
”Måske kan forældrene tage en flok unger med ud i haven eller skoven, lave et bål og så sidde der og hygge sig, mens børnene løber rundt og leger frit."
"Vi voksne vil så gerne
tilbyde vores børn en masse muligheder, og så bliver det
frygteligt voksenstyret. Det er bedre at have en afslappet
holdning – bare være rolig og lade børnene lege. Og at give tid
til at lade legen udvikle sig,” siger han.
Og her kommer vi til måske et af de vigtigste parametre for at leg får bedst mulige vilkår i børnenes verden. Tid. Mere tid uden planer. Tid, der er øremærket til at lege – og at lade legen udvikle sig.
”Vi voksne kan godt komme til at kede
os lidt og få lyst til at komme med gode
ideer. Men her er det vigtigt at være
opmærksom på børnenes behov. Og at
være tålmodige.”