Emilie har en søn med infantil autisme: ”Jeg er ikke længere den mor, jeg var engang”
Et barns diagnose kan vælte en hel familie omkuld.
Det ved Emilie Melgaard Jacobsen, der er mor til Knud med
infantilautisme, og som kæmper en daglig kamp med sin
dreng, systemet og det meste af tiden også sig selv.
I
de fleste fortællinger gemmer der sig et ’både
og’, noget godt og noget dårligt, et på den ene
side og et på den anden side.
Nærmest uanset
hvor alvorligt et emne, vi skriver om i Vores
Børn, har historierne altid huset en portion af
noget positivt. Så da vi en råkold formiddag
banker på hos Emilie Melgaard Jacobsen for at
snakke med hende om hendes mellemste søn
Knud og hans autismediagnose, forventer vi det samme. At
vi skal vende alt det svære, men også alt det lette.
En forventning, der dog hurtigt bliver gjort til skamme.
For den mor, vi møder, da hun åbner døren, er en mor, som
selverklæret er helt i knæ. En mor, som har kæmpet så
intensivt og så længe med at få et familieliv til at hænge
sammen, at det har tæret på alle hendes kræfter, hvilket hun
ikke lægger det mindste skjul på – selvom smilet er varmt, da
hun byder på te ved familiens spisebord.
– Jeg aner ikke noget om, hvad det vil sige at bo i en ægte
krigszone, men det her er på mange måder en battlefield,
fordi der er så mange daglige kampe; med Knud, med
kommunen, med skolen. Og alle de indre kampe, hvor vi som
forældre prøver at regne den ud og gøre det rigtige. Vi har
fine stunder og øjeblikke, hvor noget fungerer, men aldrig
en helt god dag, og vi er nået dertil, hvor vi må erkende, at vi
ikke kan sammenligne os med, hvordan vores liv var engang,
og hvordan andre børnefamilier er, indleder hun om det, der
fylder allermest for den 36-årige mor.
Og som er grunden til,
at hun har inviteret os indenfor; nemlig
de konsekvenser, det kan have for en hel
familie, når et barn som Knud lever med
en alvorlig diagnose.
– Knud kan ikke gøre for det, og det er
ikke hans skyld. Men det har påvirket
vores familie på en måde, som jeg er
nødt til at råbe højt om. Fordi det ikke
kun handler om, hvordan vi kan hjælpe
Knud, men i høj grad også om et system,
der er bygget, så det ikke kan bære
børn som Knud med skjulte handicap, konstaterer Emilie Melgaard Jacobsen.
Hvad er der med Knud?
I dag er Knud syv år, og vi skal nogle
år tilbage, til hans børnehavestart, for
at finde det tidspunkt, hvor det blev
tydeligt for Emilie Melgaard Jacobsen
og hendes mand, Daniel, at noget var
anderledes – og måske ovenikøbet galt.
– Jeg er pædagoguddannet, men har
været selvstændig de sidste syv år, og
jeg passede ham hjemme de første 3
et halvt år, så det var på mange måder
en stor forandring, da han startede i institution, fortæller Emilie Melgaard Jacobsen.
Annonse
– Når man har den alder, skal man være meget interesseret
i interaktionen med andre børn og i ’når du gør sådan, hvad
gør jeg så?’ – og det var Knud ikke. Sprogligt var han godt
med, men han havde det fint med bare at være for sig selv,
så der var virkelig nogle alarmklokker, der ringede i forhold
til det sociale samspil. Samtidig blev han stærkt selektiv
omkring, hvad han ønskede at spise, hvilket stort set kun var
brød og beigefarvet mad, og han begyndte at være kritisk i
forhold til sit tøj, og hvad han ville have på. Han viste i det hele
taget tegn på hypersensitivitet og en konstant opmærksomhed omkring, hvordan ting føles og mærkes, husker hun.
Foto: Sissel Abel
Til at begynde med var de to forældre meget opmærksomme
på, om det bare var noget, der var på besøg i Knuds liv, og at
det måske handlede om, at han var introvert og lige havde
brug for at se tingene an. De så heller ingen lignende tegn hos
deres to andre børn, den fire år ældre William og den to år
yngre Bertha.
– Der gik et halvt år – som føltes som meget længere tid – hvor
vi prøvede alt muligt i børnehaven. Vi hentede ham tidligt,
lavede aftaler med de voksne om, hvem der skulle tage imod,
og den slags ting, men intet af det virkede, siger Emilie
Melgaard Jacobsen, som også har et klart minde om den dag,
hvor erkendelsen for alvor ramte.
– Jeg stod ude i garderoben i børnehaven, imens Daniel afleverede, og så hev jeg fat i en pædagog, som jeg havde særligt
stor tiltro til, og spurgte, om vi lige kunne snakke sammen. Vi talte nærmest i munden på hinanden og var enige om, at vi
var bekymrede, og at der skulle ske noget. Og på et tidspunkt
i vores snak fløj det ud af mig, at jeg syntes, Knud havde
autistiske træk, og så sagde hun, at det troede hun også, siger Emilie Melgaard Jacobsen.
Hvilket på én gang var en lettelse og en mavepuster; at en
anden så det samme, som hun selv så.
– Mest af alt var det virkelig svært, fordi det betød, at vi
skulle i gang med at kigge på alt det, der ikke fungerede. Og
det er virkelig, virkelig hårdt og udmattende, siger hun og
beskriver, hvordan samtalen med pædagogen kickstartede
en omfattende proces, hvor forskellige fagpersoner kom ud i
børnehaven og vurderede både Knud, institutionen og de to
forældre.
En dreng, en diagnose og en skolestart
Forløbet førte til, at Knud fik skoleudsættelse i et år – og
undervejs blev han udredt og fik stillet diagnosen infantilautisme.
– Vi vandt noget tid på den måde, men helvede brød for alvor
løs, da Knud startede i folkeskolen. Han ændrede markant
adfærd, fordi han blev så stresset, og begyndte at være
udadreagerende, hvor han kastede med ting, gjorde skade på
sig selv og slog lærerne, fortæller Emilie Melgaard Jacobsen
om det, der mildest talt blev en voldsom start på et nyt
kapitel i Knuds og familiens liv.
Hun genkalder sig den første skoledag, hvor de andre børn
var samlet til et fælles foto i skolegården, og Knud sad ude i
siden med ansigtet gemt i hænderne. Hjerteskærende, som
hun selv beskriver det. Og sigende i al sin enkelthed.
Annonse
– Vi har hele vejen tænkt over, hvad det var, vi pressede ham
ud i, og hvad vi udsatte ham for. Fordi det var tydeligt, at
skolen ikke vidste, hvordan de skulle tackle et barn som ham.
Samtidig havde vi ikke andre muligheder, lyder det fra Emilie
Melgaard Jacobsen, som beskriver, hvordan Knud først for
nylig er kommet i en form for specialtilbud på sin skole, fra
klokken 8 til 12 hver dag, sammen med en støttepædagog og
med begrænset kontakt med de andre børn.
Foto: Sissel Abel
– Indimellem mødes han med andre elever på skolen, og han er
faktisk en rigtig glad dreng og vil gerne andre børn. Men fordi
han har svært ved spillereglerne og ikke er alderssvarende, er
han nødt til at have hjælp af en voksen til det sociale samspil, forklarer hun og bemærker, hvordan Knuds udfordringer og
reaktioner kun er blevet værre, i takt med at han er blevet
ældre, og kravene til ham er vokset.
Ligesom hans sensitivitet i forhold til lyde, lugte, lys og tøj
også er blevet stærkere med tiden.
– Det er noget af det allersværeste; hele tiden at fremelske og
have fokus på alt det, han kan, samtidig med at vi skal tage
hånd om og forholde os til alt det, han ikke kan. Hver dag skal
vi prøve at ’regne den ud’ og være 10 heste foran i forhold til at
hjælpe ham i alt det, han ikke formår, og det er en vanvittigt
udmattende og trættende balancegang, konstaterer Emilie
Melgaard Jacobsen.
Emilie Melgaard Jacobsen bliver lidt ved den svære balancegang, for det er en af de ting, der har været livsomvæltende
for familien, og som hun synes, vi skal turde tale mere om.
– Knud kan ikke regulere sig selv, og når noget gør ham glad,
er han helt høj, og når noget gør ham vred, eksploderer han.
Han lever i sin egen tid, i sin egen opfattelse og i sin egen
logik, og det er den præmis, man er nødt til at gå med på for
at prøve at forstå ham – og hele tiden
modellere i forhold til hans reaktioner, forklarer hun og beskriver, hvordan det
kan præge alt fra dagligdagssituationer
til ferier.
– Vi nægter at gemme ham væk, men
hvis vi bare skal en tur på biblioteket,
hvilket Knud holder meget af, skal
jeg mærke efter i mig selv, om kan jeg
håndtere hans nedsmeltninger, og at
nogen kigger eller kommenterer. For jeg
ved, at det vil ske. Og da vi for nylig var
en tur i Berlin, prioriterede vi at booke
et lækkert hotelværelse frem for flere
feriedage – fordi vi efterhånden har lært,
at vi kommer til at være på det hotelværelse rigtig meget af tiden. Morgenmad
og frokost kan vi spise på en bænk et
sted, men aftensmaden spiser vi på
hotelværelset, når vi rejser, for så er
Knuds batteri kørt helt i bund, og så skal
det i opladeren og have ro, siger Emilie
Melgaard Jacobsen.
Emilies råd til andre forældre til børn med autisme
– Erkend at det er overvældende og svært.
Mørke tanker og følelsen af ensomhed kan
fylde meget. Psykologhjælp og at tale med
ligesindede kan være en stor lettelse og støtte.
– Få kontakt til søskendegrupper og pårørende
netværksmøder/grupper. På Facebook er der
grupper for forældre med børn med autisme.
– Ansøg om et ophold i ”Ønskeland”. Her
kommer man afsted et par dage på ophold
med andre ligesindede familier.
– Dyrk de små ting der giver ro og vækker
glæde. Lyt til musik, vær kreativ, skab noget
med hænderne.
– At træne giver mig følelsen af styrke. Jeg
danser, styrketræner og løber på løbebånd
derhjemme, når jeg ikke kan komme ud.
– Brusebade med lys og musik, fredagsbar i
køkkenet og spise i sofaen når børnene sover,
vi prøver at skabe glimt af ”voksentid” så
meget som muligt.
– Læs! LÆÆÆS litteratur! Se smukke sanselige
film! At kunne rejse lidt væk OG finde styrke
i andre universer er SÅ godt. Jeg elsker selv
Hayao Miyazakis smukke animations film – der
er så meget poesi, livsmod og styrke at hente i
hans universer.
Formiddagssolen falder gennem
ruderne i familiens hus, der ligger lige
ved både strand og skov, og skinner også
på det Til Salg-skilt, der sidder på stakittet mod vejen, og som i sig selv fortæller
en del af historien.
– Parforholdsmæssigt har Knuds
handicap også udfordret os massivt, og det er en af grundene til, at vores hus er til salg. Vi har
ikke kunnet tage os af noget som helst, og selvom det er
helt normalt, at man som forældre har svært ved at pleje
hinanden, har det for os været noget nær umuligt. Vi har på
alle måder måttet erkende, at vi er nødt til at frigive så meget
tid til os selv og vores familie som overhovedet muligt, også
selvom det betyder, at vi må opgive vores drømmehus. Så vi
vælger at flytte ud i noget mere bekymringsfrit, kan man sige
– tættere på skolen, lyder det.
"Han kan ikke gøre for det”
Annonse
Den sætning siger Emilie Melgaard Jacobsen løbende til sig
selv. Som en reminder om, at Knud ikke bærer ansvaret for
den situation, de står i, og som en slags bro til sin dreng.
For
deres relation har fået en anden karakter og nogle andre
betingelser, end hun havde forventet, siger hun.
– Jeg er meget knyttet til Knud, og min kærlighed til ham er
mere øm end den, jeg har til William og Bertha, men den er
samtidig præget af en stor sorg, fordi jeg på en måde føler, at
jeg har mistet et barn. Det normale barn, vi troede, vi havde
fået, indtil han blev fire, erkender hun.
– Og når jeg en hel dag
har gået og hørt på hans voldsomme udbrud, kan jeg godt
mærke, at jeg skal ind og finde nogle
kræfter og en ømhed frem fra et sted,
som er fuldstændig udtømt. Og som
for det meste først bliver fyldt op, når
jeg putter ham, og vi ligger helt tæt
sammen og læser, bare ham og mig.
Det er følelsen af at få rokket ved sit
forældreskab, siger Emilie Melgaard
Jacobsen, på en måde, hvor hun ikke
genkender sig selv.
Foto: Sissel Abel
– Jeg er ikke længere den mor, jeg var
engang, og jeg er ikke den mor, jeg gerne
vil være; med ro og overskud. I stedet er
jeg fuldstændig udmattet og har meget
lidt overskud, og jeg hader den negativitet, der er kommet ind i mit liv, siger
hun.
– Når andre forældre fortæller om
deres mental load, tænker jeg, at det
jo nærmest lyder som en lille ferie, og
jeg synes virkelig, det er et privilegie
at kunne praktisere gentle parenting (en opdragelsestilgang, der fokuserer på respekt, nærhed,
empati og ligeværd, red.), som er så oppe i tiden. Der jo ingen,
der står op om morgenen og tænker: Hvordan kan jeg være
mindst muligt nærværende med mit barn? I stedet for at
fokusere på idealet, synes jeg, at vi skal kigge på, hvad der er
muligt i det samfund, vi har skabt – og for hvem, foreslår hun.
– Det er en vigtig del af mit opråb; at vi kan tale åbent om de
rammer, vi har skabt, så vi også har en chance for at ændre
dem.
Hvad glæder vi os egentlig til?
På bordet foran Emilie Melgaard Jacobsen ligger et A3-ark
med en tegning, som ligner den er undervejs, og vi snakker
om hendes arbejde som tegner, forfatter og selvstændig,
og om, hvordan det hjælper hende igennem det vanskelige at tænke i konkrete projekter og løsninger. Som måske
ovenikøbet kan hjælpe andre i samme situation.
Hun nævner
søvn-appen Tjugga, som hun og Daniel udviklede, da Knud
var lille og kun sov kort tid ad gangen, og nogle af de bøger,
hun har skrevet, siden Knud fik sin diagnose.
– Da Knud havde den frygtelige opstart i børnehaven, skrev
jeg bogen ’Knud starter i børnehaven’, og da han ikke ville
gå med briller, udgav jeg ’Knud får briller’. For mig er det et
talerør og grunden til, at jeg ikke er gået ned med stress, tror
jeg; at jeg kan sætte mig ned og tegne og male og skrive. Også
selvom det sommetider er nødt til at være om natten, når der
er ro, siger hun.
Inden længe udkommer den bog, hun har
skrevet og illustreret til forældre og pårørende til børn med
autisme, og som med hendes egne ord bliver ret rå.
Foto: Sissel Abel
– Det er mine personlige noter fra den tid, hvor jeg har haft
det allerværst, og det er ikke for at dyrke alt det dårlige, men
hvis jeg ikke italesætter, hvad det gør ved mig og ved os som
familie, tror andre måske, at det bare er sådan lidt Forrest
Gump-agtig ’hyggeautisme’, vi har med at gøre, siger hun og
understreger endnu en gang, at det er alt andet end dét.
Snakken om fremtidsprojekter giver mig lyst til at spørge
Emilie Melgaard Jacobsen, om der er ting, hun kan glæde sig
til. Om hun måske ser nogle enkelte lysglimt i horisonten – et
afbræk fra alt det barske?
– Jeg har en masse ambitioner for
Tjugga og det univers, vi har bygget op dér. Ambitioner, som
jeg ikke føler, vi har kunnet indfri, fordi vi på den front har
været lidt i dvale, men som jeg ser nye muligheder for at gøre
noget ved, når vi flytter, siger hun og fortæller, hvordan hun
og Daniel ikke kun har besluttet at rykke deres bolig, men
også arbejdskontoret, så de om lidt kan have en hverdag
tættere på Knuds skole. Og lige ved siden af en socio-økonomisk virksomhed.
– Jeg kan være meget bekymret for
Knuds fremtid og tror ikke det er
realistisk, at han kommer til at flytte
hjemmefra, men jeg har tænkt på, at
han måske kan få arbejde hos vores nye
nabo en dag, når han bliver stor, og hvor
hyggeligt det ville være, smiler hun og
får for første gang i vores snak et skær
af noget let over sig.
Ligesom hun kan
håbe, at Knud med tiden får nogle gode
venner og måske møder andre Lego-entusiaster, lyder det. Men lige nu og indtil
da insisterer Emilie Melgaard Jacobsen
på, at vi skal kunne snakke om tingene,
lige som de er: svære.
Emilie Melgaard Jacobsen
36 år, sammen med Daniel 40 og deres tre børn,
William 11, Knud 7, Bertha 5 og hunden
Aske.
Emilie er oprindeligt uddannet
pædagog, men arbejder som tegner og
børnebogsforfatter.
Daniel har været
kaptajn i livgarden.
Sammen er de indehavere af universet Tjugga med Natbjørnen, der rummer søvnmeditations-app,
bøger m.m.