Hvorfor er det så svært for dit barn at lukke ned for spillet?
Sluk nu! Er du også træt af at høre dig selv sige netop de to ord igen og igen? Det er Vores Børns chefredaktør Christina B. Kjeldsen – og hun er ikke alene. Men hvorfor er det så svært for børnene at vikle sig ud af spillet? Få svaret her.
Sponsoreret af:Danske bank
”Bare ét til spil.”
Du har helt sikkert hørt sætningen før, for det er svært for
børn at lukke ned, og i rigtig mange familier er skærmbrug kilde til en masse
konflikter.
Derfor zoomer Vores Børn i samarbejde med Danske Bank ind på
online gaming og børn og unges digitale vaner i den helt nye podcastserie Gamechanger – for forældre. Bare rolig, den handler ikke om skærmtid og dommedagsprofetier
– den handler om børneliv anno 2025, som både udspiller sig online og offline. Missionen er
at give dig som forælder konkrete værktøjer og viden, der kan åbne en ellers
lukket dør ind til dit barns gamerværelse.
I denne episode forsøger chefredaktør for Vores Børn, Christina B. Kjeldsen,
at finde ud af, hvorfor gaming har så godt fat i børn og unge, og hvorfor det
er så pokkers svært at slukke for et spil. Det handler nemlig om meget
mere end blot at trykke på en knap. Med i podcaststudiet er hjerneforsker
Troels W. Kjær og Emil Ludvigsen, der er ekspert i gaming og online trivsel hos
Center for Digital Pædagogik.
Når
gaming bliver en vane
For at finde ud af hvorfor mange børn og unge snildt kan
bruge timevis foran skærmen, skal man skelne mellem den bevidste og den
ubevidste del af hjernen, forklarer Troels W. Kjær. I podcastepisoden fortæller han blandt andet om vores belønningssystem, der hører til i den ubevidste del af
hjernen:
”Belønningssystemet spiller en ret stor rolle, når det handler om, hvorfor det er så svært at lukke ned for et computerspil – eller skærme i
det hele taget. Det handler nemlig om vaner. Vaner starter altid med et signal.
Det kan fx være vennerne, der skriver og spørger, om man vil game. Det skaber en trang eller lyst til at spille, og den lyst handler barnet på. Det
er selve handlingen, der ender med en belønning – barnet har det rart og hygger
sig med vennerne.”
Det er netop den cirkelvirkning, der bygger en vane, altså:
- Signal - Trang - Handling - Belønning
Vaner er
ikke kun dårlige
Vaner er ikke kun dårlige – tværtimod. Med Troels W. Kjærs
egne ord er de nødvendige for vores overlevelse. Det er dem, der sørger for, at
vi står op om morgenen, børster tænder, går i skole og på arbejde osv. Der,
hvor en vane bliver farlig, er, når den står i vejen for noget, der er
vigtigere.
I denne episode af Gamechanger – for forældre får du
derfor værktøjer til, hvordan du kan bryde med en vane, der måske har taget
overhånd; hvis fx gaming står i vejen for en god nats søvn eller de
obligatoriske lektier. Det handler nemlig ikke om at bryde med vanen. Det
handler om, at vi som forældre får nogle gode værktøjer til at sætte nogle
rammer op.
Et
socialt spillerum
Emil Ludvigsen, der dagligt møder unge og deres forældre,
fremhæver netop, at gaming ikke er dårligt, det må bare ikke stjæle tid fra
det, der er vigtigt. Desuden er der brug for, at debatten om gaming ikke kun
handler om skærmtid:
”Gamer dit barn rigtig meget, er det en god idé at finde ud
af, om der er nogle bagvedliggende årsager, der bør tages hånd om: Er der
problemer i skolen, med vennerne osv.?”
Fra
Fortnite til matematikformler
Konflikter omkring gaming opstår ofte, fordi barnet skal
slukke for at lave lektier. Sagt med andre ord går barnet fra et legende univers,
hvor det føler sig god og har succes over til noget, der kan være lidt svært. Derfor anbefaler Troels W. Kjær, at forældre starter med de
lidt lettere opgaver, så overgangen ikke føles så overvældende, og så
oplevelsen uden for spillet også er en rar.
Begge eksperter slår også på, at det er vigtigt at anerkende
gaming. Nogle gange ser forældre det udelukkende som spild af tid, men for de
fleste unge er det også et sted, hvor de hænger ud med deres venner. Derfor er
det tit lidt svært at lukke ned for spillet – ligesom det kan være svært at
afslutte en legeaftale.
Find hele podcastserien Gamechanger – for forældre her, og få masser af inspiration og guidelines til, hvordan du som forælder
nemmere navigerer i et digitalt familieliv, hvor gaming spiller en helt central
rolle for rigtig mange familier.
Hjerneforskerens tre gode råd:
1. Anerkend, at online-spil er noget, dit barn er
glad for, og mød barnet i øjenhøjde. Vær nysgerrig – her er et område, hvor dit
barn er eksperten og gerne vil dele sin begejstring med dig.
2. Hjælp dit barn med at sætte nogle naturlige
begrænsninger, for hjernen har brug for pauser og for variation. Husk, at du
som forælder er den, der kender dit barn bedst.
3. Dyrk de sociale aspekter, der også er inden for
gaming. Læg fx hus til et LAN-party for dit barn og hans eller hendes venner og
oplev, hvordan de interagerer med hinanden offline, mens de spiller online.
Danske Bank er på en vigtig mission
”Som bank ønsker vi at give forældre mulighed for at give
deres børn ikke bare en grundig forståelse af – men også erfaring med –
ansvarlig økonomisk adfærd. Det handler om at give børn og unge de bedste
muligheder for at skabe et liv, de drømmer om. Når børn får hjælp til at lære
om penge og økonomisk beslutningstagning i en tidlig alder, får de det bedste
fundament til at vokse op og blive uafhængige og leve et ansvarligt liv.”
– Anne Juel Jørgensen, Børn- og ungechef hos Danske
Bank.
Ny podcastserie: Gamechanger – for forældre
I foråret 2025 lancerer Vores Børn i samarbejde med Danske Bank en
podcastserie om online gaming og børn og unges digitale vaner. Serien handler
ikke om, hvad gaming går ud på – den handler kort sagt om et børneliv, hvor
virkeligheden både udspiller sig online og offline. Med podcastserien vil
vi vække en nysgerrighed hos en forældregruppe, der både er totalt lost og ofte
meget lidt interesseret i fænomenet gaming. Det
handler om online venskaber, trivsel, hjernen og ikke mindst, hvordan de bruger
penge. Vi tror nemlig på, at mødet mellem
barnet/den unge og forældrene bliver mindre konfliktfyldt, hvis samtaler om
gaming handler om mere end kun skærmtid.