Spørger dit barn om penge til et nuttet kæledyr i et online-spil?
Har du svært ved at finde ud af, hvornår det er okay at overføre penge til dit barns spilkonto, og hvornår du skal lade være? Læs med her, og bliv meget klogere på de elementer, der frister barnet til at bruge penge i spillet.
Sponsoreret af:danske bank
Har du også en lille gamer
derhjemme, er du helt sikkert stødt på ordet ’skin.’ Men hvad det helt præcist
er, der frister til at bruge penge i et online-spil, bliver vi meget klogere på
i episode 4 i podcastserien Gamechanger – for forældre, der er blevet
til i et samarbejde mellem Vores Børn og Danske Bank. Og bare rolig, hvis du
også er totalt lost på diverse spilbegreber og forretningsmodeller, er du ikke
den eneste. Derfor har chefredaktør Christina B. Kjeldsen allieret sig med to
eksperter, der kan forklare noget ret kompliceret, så det er til at forstå. Med
i studiet er Emil Ludvigsen fra Center for Digital Pædagogik og medieforsker
Anne Mette Thorhauge, der ved en hel del om gaming og pengebrug. Efter lytning
er du forhåbentlig klædt godt på til at tage de sårbare snakke med dit barn om
både penge – og tid – brugt i de online spil.
Hvorfor
er det så svært at slippe spillet?
Computerspil er ikke længere en disc, du sætter i konsollen,
og som du har betalt for en enkelt gang. I mange af de spil, dit barn kan lide
at spille; det er måske FIFA, Fortnite eller Roblox, er der mulighed for alle
mulige tilkøb, fra en hat formet som en tomat og en sej hammer til et sødt
kæledyr. Anne Mette Thorhauge giver dig både her – og i podcasten – en
overflyvning over de vigtigste forretningsmodeller i spillene, der både kan
være designet til at fastholde barnet/den unge i spillet eller får dem til at
bruge flere penge.
Skins: Alt muligt, du kan smykke dig med i
spillet. Det er ikke ting, der giver dig en reel fordel, det er mere en
form for prestige. Ligesom hvis du fx køber en taske fra et anerkendt brand.
Skins kan købes for de digitale penge, du har sat ind i spillet, som barnet så
veksler til det specifikke spils virtuelle valuta. I Roblox hedder den virtuelle
valuta Robox og i Fortnite hedder den V-bucks.
Daily Spins: En bonus, du får, når du logger ind
på spillet dagligt. Belønningen kan fx være et skin eller virtuel valuta, som
du kan bruge på et skin.
Battlepass: Det
svarer til et turpas i Tivoli. Så har du købt et battlepass, skal du spille et
vist antal gange før, det har betalt sig hjem. Her er der tale om et design,
der fastholder, for battlepass skal gennemføres inden for et specifikt tidsrum.
I mange klasser er battlepass også en stor ting, og der kan opstå et
gruppepres. Hvis alle de andre i klassen spiller med dem, kan det være øv
at være den eneste, som ikke gør. Der er nemlig prestige forbundet med antal
gennemførte battlepass.
Mikrotransaktioner: Når først, der er overført penge
fra mors eller fars dankort til spillet, bliver summen vekslet til spillets egen
virtuelle valuta, som kan bruges til en masse forskellige køb til småbeløb. Er
der fx overført 50 kr. til spillet, kan barnet løbende bruge ned til 1-2 kr. på
fx et skin. De små beløb kan dog hurtigt få ben at gå på.
Lootbox: En slags lykkepose med
tilfældig belønning. De kan ofte købes for mindre beløb, som pludselig kan ende
med at være rigtigt mange penge, hvis barnet selv skal sætte grænser for, hvor
mange lootboxes der må købes. Forretningsmodellen ligner den, vi kender fra et
kasino, men hvor der på et kasino ryger penge ind og penge ud, bliver pengene
inde i spillene – for det meste altså. I podcastepisoden forklarer Anne Mette
Thorhauge, at der kan foregå handler uden for spillet, altså på grå markeder,
hvor børn og unge sælger deres opkøbte varer videre for rigtige penge. Det er
også her, at børn og unge kan opleve at blive snydt for rigtigt mange penge.
Der er
stadig langt fra gaming til gambling
Det er vigtigt at sige, at de fleste elementer, der er i
gaming er ret uskyldige, og der er meget langt fra gaming til decideret
gambling. Men det en god ting at være opmærksom på spil, der har lootboxes, og det
kan du blandt andet gøre ved at spørge dit barn, og eller ved at gå ind på
tjekspillet.dk.
Hvis du en gang imellem ser lidt med, når dit barn
spiller, vil du ret hurtigt kunne se, hvis det har lootboxes. Designet af
lootboxes ligner nemlig meget af det, vi kender fra et kasino – fx et
hjul, der drejer rundt og lige så stille taber fart.
Medieforskerens tre bedste råd:
1. Har du et lille barn,
kan du med fordel installere spil, der koster penge, på familiens devices. Det
mindsker risikoen for, at der er mulighed for tilkøb i spillet, og at dit
barn bliver udsat for en masse reklamer.
2. Når dit barn er i skolealderen og gamer med de andre
fra klassen, er det fællesskabet, der dikterer, hvilke spil der er fede. Blandt
de populære spil som Fortnite og Roblox er der fx mulighed for at købe
forskellige ting. Derfor er en god regel, at du er med foran skærmen, hver gang
dit barn vil købe noget i spillet.
3. Se gameplay-videoer med dit barn – gør det til en
hyggestund. Det er en rigtigt god samtalestarter og en måde at få større
forståelse for, hvad det er for nogle universer, dit barn bevæger sig rundt
i. Spørg fx: ”Skal vi ikke se en video
med det spil, du spiller mest på Roblox lige nu?” Skaber du gode minder om
gaming med dit barn, vil det også have meget nemmere ved at involvere dig, hvis
der en dag sker noget, der ikke er så sjovt.
Danske Bank er på en vigtig mission
”Som bank ønsker vi at give forældre mulighed for at give
deres børn ikke bare en grundig forståelse af – men også erfaring med –
ansvarlig økonomisk adfærd. Det handler om at give børn og unge de bedste
muligheder for at skabe et liv, de drømmer om. Når børn får hjælp til at lære
om penge og økonomisk beslutningstagning i en tidlig alder, får de det bedste
fundament til at vokse op og blive uafhængige og leve et ansvarligt liv.”
– Anne Juel Jørgensen, Børn- og ungechef hos Danske
Bank.
Ny podcastserie: Gamechanger – for forældre
I foråret 2025 lancerer Vores Børn i samarbejde med Danske Bank en
podcastserie om online gaming og børn og unges digitale vaner. Serien handler
ikke om, hvad gaming går ud på – den handler kort sagt om et børneliv, hvor
virkeligheden både udspiller sig online og offline. Med podcastserien vil
vi vække en nysgerrighed hos en forældregruppe, der både er totalt lost og ofte
meget lidt interesseret i fænomenet gaming. Det
handler om online venskaber, trivsel, hjernen og ikke mindst, hvordan de bruger
penge. Vi tror nemlig på, at mødet mellem
barnet/den unge og forældrene bliver mindre konfliktfyldt, hvis samtaler om
gaming handler om mere end kun skærmtid.