Sponsoreret indhold

Spørger dit barn om penge til et nuttet kæledyr i et online-spil?

Spørger dit barn om penge til et nuttet kæledyr i et online-spil?

Har du svært ved at finde ud af, hvornår det er okay at overføre penge til dit barns spilkonto, og hvornår du skal lade være? Læs med her, og bliv meget klogere på de elementer, der frister barnet til at bruge penge i spillet.

Har du også en lille gamer derhjemme, er du helt sikkert stødt på ordet ’skin.’ Men hvad det helt præcist er, der frister til at bruge penge i et online-spil, bliver vi meget klogere på i episode 4 i podcastserien Gamechanger – for forældre, der er blevet til i et samarbejde mellem Vores Børn og Danske Bank. Og bare rolig, hvis du også er totalt lost på diverse spilbegreber og forretningsmodeller, er du ikke den eneste. Derfor har chefredaktør Christina B. Kjeldsen allieret sig med to eksperter, der kan forklare noget ret kompliceret, så det er til at forstå. Med i studiet er Emil Ludvigsen fra Center for Digital Pædagogik og medieforsker Anne Mette Thorhauge, der ved en hel del om gaming og pengebrug. Efter lytning er du forhåbentlig klædt godt på til at tage de sårbare snakke med dit barn om både penge – og tid – brugt i de online spil.

Hvorfor er det så svært at slippe spillet?

Computerspil er ikke længere en disc, du sætter i konsollen, og som du har betalt for en enkelt gang. I mange af de spil, dit barn kan lide at spille; det er måske FIFA, Fortnite eller Roblox, er der mulighed for alle mulige tilkøb, fra en hat formet som en tomat og en sej hammer til et sødt kæledyr. Anne Mette Thorhauge giver dig både her – og i podcasten – en overflyvning over de vigtigste forretningsmodeller i spillene, der både kan være designet til at fastholde barnet/den unge i spillet eller får dem til at bruge flere penge.

Skins: Alt muligt, du kan smykke dig med i spillet. Det er ikke ting, der giver dig en reel fordel, det er mere en form for prestige. Ligesom hvis du fx køber en taske fra et anerkendt brand. Skins kan købes for de digitale penge, du har sat ind i spillet, som barnet så veksler til det specifikke spils virtuelle valuta. I Roblox hedder den virtuelle valuta Robox og i Fortnite hedder den V-bucks.

Daily Spins: En bonus, du får, når du logger ind på spillet dagligt. Belønningen kan fx være et skin eller virtuel valuta, som du kan bruge på et skin.

Battlepass: Det svarer til et turpas i Tivoli. Så har du købt et battlepass, skal du spille et vist antal gange før, det har betalt sig hjem. Her er der tale om et design, der fastholder, for battlepass skal gennemføres inden for et specifikt tidsrum. I mange klasser er battlepass også en stor ting, og der kan opstå et gruppepres. Hvis alle de andre i klassen spiller med dem, kan det være øv at være den eneste, som ikke gør. Der er nemlig prestige forbundet med antal gennemførte battlepass.

Mikrotransaktioner: Når først, der er overført penge fra mors eller fars dankort til spillet, bliver summen vekslet til spillets egen virtuelle valuta, som kan bruges til en masse forskellige køb til småbeløb. Er der fx overført 50 kr. til spillet, kan barnet løbende bruge ned til 1-2 kr. på fx et skin. De små beløb kan dog hurtigt få ben at gå på.

Lootbox: En slags lykkepose med tilfældig belønning. De kan ofte købes for mindre beløb, som pludselig kan ende med at være rigtigt mange penge, hvis barnet selv skal sætte grænser for, hvor mange lootboxes der må købes. Forretningsmodellen ligner den, vi kender fra et kasino, men hvor der på et kasino ryger penge ind og penge ud, bliver pengene inde i spillene – for det meste altså. I podcastepisoden forklarer Anne Mette Thorhauge, at der kan foregå handler uden for spillet, altså på grå markeder, hvor børn og unge sælger deres opkøbte varer videre for rigtige penge. Det er også her, at børn og unge kan opleve at blive snydt for rigtigt mange penge.

Der er stadig langt fra gaming til gambling

Det er vigtigt at sige, at de fleste elementer, der er i gaming er ret uskyldige, og der er meget langt fra gaming til decideret gambling. Men det en god ting at være opmærksom på spil, der har lootboxes, og det kan du blandt andet gøre ved at spørge dit barn, og eller ved at gå ind på tjekspillet.dk.

Hvis du en gang imellem ser lidt med, når dit barn spiller, vil du ret hurtigt kunne se, hvis det har lootboxes. Designet af lootboxes ligner nemlig meget af det, vi kender fra et kasino – fx et hjul, der drejer rundt og lige så stille taber fart.

Medieforskerens tre bedste råd:

1. Har du et lille barn, kan du med fordel installere spil, der koster penge, på familiens devices. Det mindsker risikoen for, at der er mulighed for tilkøb i spillet, og at dit barn bliver udsat for en masse reklamer.

2. Når dit barn er i skolealderen og gamer med de andre fra klassen, er det fællesskabet, der dikterer, hvilke spil der er fede. Blandt de populære spil som Fortnite og Roblox er der fx mulighed for at købe forskellige ting. Derfor er en god regel, at du er med foran skærmen, hver gang dit barn vil købe noget i spillet.

3. Se gameplay-videoer med dit barn – gør det til en hyggestund. Det er en rigtigt god samtalestarter og en måde at få større forståelse for, hvad det er for nogle universer, dit barn bevæger sig rundt i. Spørg fx: ”Skal vi ikke se en video med det spil, du spiller mest på Roblox lige nu?” Skaber du gode minder om gaming med dit barn, vil det også have meget nemmere ved at involvere dig, hvis der en dag sker noget, der ikke er så sjovt.

Spørger dit barn om penge til et nuttet kæledyr i et online-spil?

Danske Bank er på en vigtig mission

”Som bank ønsker vi at give forældre mulighed for at give deres børn ikke bare en grundig forståelse af – men også erfaring med – ansvarlig økonomisk adfærd. Det handler om at give børn og unge de bedste muligheder for at skabe et liv, de drømmer om. Når børn får hjælp til at lære om penge og økonomisk beslutningstagning i en tidlig alder, får de det bedste fundament til at vokse op og blive uafhængige og leve et ansvarligt liv.”

– Anne Juel Jørgensen, Børn- og ungechef hos Danske Bank.

Ny podcastserie: Gamechanger – for forældre

I foråret 2025 lancerer Vores Børn i samarbejde med Danske Bank en podcastserie om online gaming og børn og unges digitale vaner. Serien handler ikke om, hvad gaming går ud på – den handler kort sagt om et børneliv, hvor virkeligheden både udspiller sig online og offline. Med podcastserien vil vi vække en nysgerrighed hos en forældregruppe, der både er totalt lost og ofte meget lidt interesseret i fænomenet gaming. Det handler om online venskaber, trivsel, hjernen og ikke mindst, hvordan de bruger penge. Vi tror nemlig på, at mødet mellem barnet/den unge og forældrene bliver mindre konfliktfyldt, hvis samtaler om gaming handler om mere end kun skærmtid.

Lyt til alle episoder her.