Der er forskel på et barn på fem og en teenager på 14. Derfor får du her en overskuelig guide til, hvordan du kan hjælpe dit barn med at få gode oplevelser i online-spil.
Sponsoreret af:danske bank
Er du allerede på vej videre, når du læser ord som skærmtid,
børn og unges digitale vaner og gaming? Det forstår vi godt, for medierne er
plastret til med alt det, vi som forældre ’bør’ tænke over og sætte
begrænsninger for. Men meget af skærmdebatten er reduceret til at handle om tid
foran skærmen. Så enkelt er det dog ikke, hvis du spørger medieforsker Anne
Mette Thorhauge, som i 7. episode i podcastserien Gamechanger – for
forældre husker os alle på, at vi ved meget mere, end vi tror. Vi er trods
alt dem, der kender vores børn bedst.
Udover Anne Mette Thorhauge har chefredaktør Christina B.
Kjeldsen også Emil Ludvigsen i studiet, som er i ekspert i online trivsel og gaming i Center for Digital Pædagogik. Begge eksperter giver dig en række enkle værktøjer til, hvordan du
starter den gode – og måske mindre konfliktfyldte – samtale om gaming. Du
kan både læse med her og lytte til podcastepisoden, som du finder i linket
ovenfor.
Gode snakke
handler om andet end skærmtid
Mange af de ting, der foregår i spil, fx i Roblox og
Fortnite, bygger på meget af det, du kender fra din egen barndom. Gaming
handler først og fremmest om sociale fællesskaber, og så handler det om diller
og trends. Du husker sikkert, hvordan du og vennerne gik amok over hønseringe,
yoyo’er, tamagotchis eller Spice Girls-billeder. Og hvis du øver dig i at
overføre det analoge over til det digitale, vil du hurtig se lighederne og
måske være tryggere i, at du sagtens kan vejlede og sætte gode rammer op for dit
barn.
Meget tyder på, at hvis skærmtid bliver en slags
strafudmåling, kan du risikere, at dit barn ikke fortæller dig, hvis det havner
i en uheldig situation online – for hvad nu, hvis mor og far lukker ned for skærmtiden,
og man bliver udelukket fra det sociale fællesskab? Du kan sammenligne det med
din store teenager, der siger, hun sover hos en veninde, men i stedet tager til
fest.
Fra det
lille barn til den store teenager
I løbet af podcastserien Gamechanger – for forældre har
vi blandt andet hørt, at mange spil er bygget op på en måde, så børn bliver
motiveret til at bruge meget tid og potentielt også mange penge. Derfor giver
Anne Mette Thorhauge råd til, hvordan du sætter gode rammer op for de mindste,
og hvordan du åbner op for den måske svære samtale med de lidt større børn/teenagerne.
Forældre
til de mindste (inden skolealderen)
Mange af os forældre har en masse holdninger til vores børns kulturforbrug (du ville fx sikkert ikke stille en tilbudsavis op på dit barns boghylde), så øv dig i også at have en holdning til de spil-apps, du downloader.
Når dit barn begynder at game, er det en rigtig god idé kun
at installere spil, du betaler upfront. Gå en bue uden om dem, der er gratis at
downloade. På den måde skærmer du lettere barnet for alverdens reklamer og
diverse mersalg. På spillets mærkning (beskrivelsen af spillet) kan du se, om
der er ’in app purchases.’ Det betyder, at der er mersalg og mulighed for tilkøb
i spillet.
Forældre
til de mellemste (indskoling og mellemtrin)
Når dit barn rammer skolealderen, er det ikke kun dig, der
har et say, når det kommer til den type spil, dit barn spiller – det har
fællesskabet ovre i skolen i den grad også. Derfor er det en rigtig god idé, at
du ser game play-videoer sammen med dit barn, så du forstår det spil, som det
godt kan lide at spille. Det vil ruste dig langt bedre til at vurdere, hvad der
er skærmkvalitet, hvad der er noget skrald, og hvad der evt. kan lokke barnet
til at bruge mange penge i spillene. Og selvom det kan være svært at være den
forælder, der tager det op i klassen, så prøv at gøre det alligevel, for meget
tyder på, at fælles rammer på klasseniveau kan virke rigtig godt.
Husk også, at børn i denne alder begynder at reflektere over
dit eget mediebrug. Så er du selv meget på telefonen, kan det klinge en smule
hult, hvis du opstiller en masse regler for dit barns digitale liv. Lav derfor
nogle fælles medievaner for familien, i stedet for at lade det hele handle om
dit barns skærmbrug.
Forældre
til teenagere
Dit barn er blevet ældre, og dine tøjler er løsere. Hvordan
din teenager bevæger sig rundt på diverse spiltjenester og sociale medier er
meget afhængigt af, om du fra start har lagt op til en åben, tryg dialog, så
barnet går til dig, hvis det fx er blevet chikaneret online, har været ude for
noget sexistisk eller måske er blevet snydt for penge. Et godt rum for samtaler
med dit store barn kunne fx være en lang gåtur, hvor der er tid til
tænkepauser. Man kan hurtigt fare i flint, hvis en teenager fx fortæller om
noget skidt, han eller hun har rodet sig ud i.
Summa summarum: Som forældre gør vi alt for at beskytte
vores børn i alle aldre, men de kommer uundgåeligt til at slå sig engang imellem.
Det er en del af livet, og så er vores fornemmeste opgave at gøre barnet
bevidst om, at det kan komme til os, uanset, hvad det har været ude for.
Danske Bank er på en vigtig mission
”Som bank ønsker vi at give forældre mulighed for at give
deres børn ikke bare en grundig forståelse af – men også erfaring med –
ansvarlig økonomisk adfærd. Det handler om at give børn og unge de bedste
muligheder for at skabe et liv, de drømmer om. Når børn får hjælp til at lære
om penge og økonomisk beslutningstagning i en tidlig alder, får de det bedste
fundament til at vokse op og blive uafhængige og leve et ansvarligt liv.”
– Anne Juel Jørgensen, Børn- og ungechef hos Danske
Bank.
Ny podcastserie: Gamechanger – for forældre
I foråret 2025 lancerer Vores Børn i samarbejde med Danske Bank en
podcastserie om online gaming og børn og unges digitale vaner. Serien handler
ikke om, hvad gaming går ud på – den handler kort sagt om et børneliv, hvor
virkeligheden både udspiller sig online og offline. Med podcastserien vil
vi vække en nysgerrighed hos en forældregruppe, der både er totalt lost og ofte
meget lidt interesseret i fænomenet gaming. Det
handler om online venskaber, trivsel, hjernen og ikke mindst, hvordan de bruger
penge. Vi tror nemlig på, at mødet mellem
barnet/den unge og forældrene bliver mindre konfliktfyldt, hvis samtaler om
gaming handler om mere end kun skærmtid.