24 hour fashion people - dagbog fra stylisten Rikke Wackerhaus

24 hour fashion people - dagbog fra stylisten Rikke Wackerhaus

Jeg har travlt.

Rigtigt travlt endda.

Stine Goya retter til og den ene dansemus er klar til indtage gyngerne. Foto: Olivia Frølich

Stine Goya og jeg er i gang med de sidste fittings med modellerne, derefter skal den endelige rækkefølge laves: Hvilke modeller skal gå hvornår, og hvem skal overtage gamacher og sko fra hvem?

Vi har lavet gamacher, dragter, og sko med rhinsten på som gennemgående styling. Det har været en tidskrævende proces, og vi har ikke kunnet få sten nok hjem, så alle piger kunne få deres eget sæt. Det betyder, at alt skal gennemgås igen og igen, så der ikke opstår en smutter med en pige, der mangler sko eller gamacher.

Da alt kører, ringer Amanda fra 2pm (modelbureau, red.), og fortæller os, at Charlotte gerne vil gå for os. En meget fantastisk nyhed, som også betyder, at der skal laves nogle justeringer i rækkefølgen, da vi gerne vil have hende ind tre gange.

Kl. 20.00 er vi færdige, og vi har været i gang siden kl. 09.00 i morges. Der mangler at blive købt en bodystocking til en af de gyngende balletpiger samt knæstrømper og strømpebukser i 20 denier, og der skal nok komme mere på listen. Den tager vi i morgen!

Trine Wackerhaus backstage

Jeg haster over til min søster Trine Wackerhausen. Nu skal hendes endelige rækkefølge laves, og sko og øreringe gås igennem.

Caroline Løppke til fitting hos Wackerhaus tirsdag før showet torsdag.

Vi havde fittings i forgårs, så det er heldigvis bare de sidste justeringer.

Josephine S til fitting tirsdag før showet hos Wackerhaus

Vi har valgt Josephine S. fra Unique Models til at åbne og lukke showet. Hun er fantastisk, og en pige jeg tror rigtig meget på. Men er vi sikre på åbningsoutfittet?

Vi diskuterer frem og tilbage, og ender med udgangspunktet og armene oppe over en fantastisk showkollektion, som vi glæder os til at vise frem.

Makeup-artist Anne Staunsager kommer forbi, og gennemgår de sidste detaljer omkring hår og makeup.

Vibe Harsløf har designet nogle vilde øreringe og rosetter til skoene, men kan de holde? Vi vælger at gennemgå dem med endnu en omgang Karlsons klister.

Må indrømme, at trætheden kommer snigende stille og roligt nu. Vi er ved at være færdige, og jeg tager hjem i seng dog med en varm computer på skødet. Kan ikke rigtigt falde i søvn. Prøver at ringe til et par veninder for at hyggesludre, men ingen svarer - klokken er også ved at nærme sig de 24.

Min mand er stadigt ude og fotografere, og min søn og svigermor (som er en flittig gæst ved modeuge-tid) er gået i seng.

Torsdag kl. 09.00 er mødetid hos Wackerhaus.

Scenen er ved at blive sat op. Trines kæreste Jens står for scenografi og musik (som vi i øvrigt har haft i hovedet i de sidste 48 timer).

Vores mor har bagt brød, lavet salater og andet godt til de arbejdende og modellerne

(som modsat folks opfattelse elsker god mad).

Hår og makeup er i fuld gang, påklæderskerne ankommer og får tildelt modeller.

Vores PR- bureau ankommer velklædt i Wackerhaus og går i gang med seatingplanen og goodiebags på stolene fra L’Oréal og Redken.

Foto: Lene Hald

Vi har gangprøver med koreograf Esther Lee Wilkonson- vi har en mindre skokrise- den bliver løst. Trine har kriller, og jeg har kriller på Trines vegne.

Klokken nærmer sig 13.00.

Folk er begyndt at ankomme – indkøbere, presse, stylister, overborgmesteren (som ville se godt ud i en guldjakke fra kollektionen). Margrethe Vestager og sangerinder, sjove mænd, musikere med mange flere bliver vist til deres pladser.

Showet går i gang kvart over.

Modeller og tøj backstage hos Wackerhaus

Musikken kører på skinner, og modellerne ser fantastiske ud. Esther sender pigerne ind, jeg retter på tøjet, og de andre følger med på monitoren backstage.

12 minutter og 24 sæt senere er et halvt års arbejde realiseret på Københavns Rådhus.

Hujen og stor applaus til søster Wackerhaus. Rosende ord og blomster i metervis backstage.

Det første hun siger til mig er: Nå, hvad skal vi så finde på til SS10 (næste kollektion)!

Vi rydder op bagved, Bruuns Bazaar-folket nærmer sig med hastige skridt backstage området. Det er altid sådan lidt antiklimaks efter et show. Er det virkelig slut nu?

For Trine er der nu kollektionsgennemgang igen med hendes sælger og oprydning i showroomet.

Jeg selv prøver at lokke nogle af pigerne med på en pjækker på Arnby Spa, men ingen melder sig på banen. Vi tager en kaffe på Riccos i stedet.

Stine Goya begynder at ringe ... Folk fra Goya begynder at ringe ... Har vi tjek på alt? Her virker så foruroligende roligt modsat de sidste sæsoner siger de.

”Jep, jeg henter lige de sidste ting, så kommer jeg over i Forum.”

Og tjek på alt - det er her, beslutningen om at være i god tid med alt i år har holdt stik.

Malene Hvidt og jeg er igang med at sætte modelrækkefølgen op på et stort papark til Stine Goya show

Klokken er 18.00, og Malene Hvidt og jeg går i gang med same procedure, som jeg lige har lavet hos Wackerhaus. Påklædersker, gennemgang af sko og gamacher endnu engang. Smykker af og på inden modellernes indgang.

Vi diskuterer lys kontra makeup. Skal det være vildere og mere glinsende end udgangspunktet? Det bliver det.

Kongen af hår Søren Bach backstage med Marianne Jensen up and coming assistent Ditte i bedste Lady og Vagabonden stil ved Stine Goya.

Marianne Jensen, Louise Bruun og Søren Bach går i sving. Gangprøver med pigerne.

Musikprøver med vores nye darling (og muse) Henrik Hall, som synger på engelsk for os med Riders On the Storm i hans helt egen version.

Modellerne kommer i deres første outfit. Stine begynder at tale om, jeg tror, der kommer nok folk, og om det hele nok skal gå. Og om tøjet nu er pænt nok.

Det mildest talt vælter ind med folk, Agentur V viser folk til deres pladser. Et kæmpe arbejde for dem, for der er virkelig mange mennesker at holde styr på.

Vi går i gang lidt i 23.00. Henrik går i gang med at synge, og det er i sig selv en succes (vi besluttede, at spørge om han havde lyst til at synge ved showet, da vi var til en koncert med ham tidligere på året. Han har den der David Lynch-ting, som Stine gerne ville ramme med showet i år).

Jeg står sammen med Cecilie Lassen ved indgangen og sender pigerne ind og giver dem smykker på og retter på tøjet. Imens kommer Malene løbende fra udgangen med de smykker, der lige har været inde.

Sophie Bille Brahe skal fremhæves for at have lavet de mest bedårende smykker til os.

Alt kører, vores eneste krise er et kjoleærme, der ikke vil igennem Valas hånd. Vi står fire mennesker og kører en stemning op,og prøver at hive hendes hånd igennem - det ender med Malene gør kort proces og klipper! Det fungerer og ingen kan se noget.

Charlotte fra 2pm lukker showet – modellerne går i gåsegang på podiet til finalen. Jeg giver Henrik Hall et legendarisk Stine Goya spejl om halsen, han tager Stine i hånden og de går ind og bukker.

Folk hujer, og de vælter efterfølgende ind backstage.

Endnu en succes.

Jeg drikker et par Heineken, og bliver lokket med til Mads Nørgaards arrangement i koncerthuset.

Men jeg er så træt så træt, at jeg må hive stikket ved 2-tiden. Tror vores følge tager på Byens kro. Jeg skal bare sove sove sove.