England forbyder Marc Jacobs reklame for seksualisering af barn
Det britiske Advertising Standards Authority, en myndighed der bl.a. slår ned på reklamer hvor modellen fx virker for sexet, tynd eller photo shop-behandlet, har netop valgt at forbyde Daktota Fannings Oh, Lola! reklame for Marc Jacobs, som, indtil nu, er blevet vist i flere britiske medier, fordi reklamen er for sexet og for ung.
Marc Jacobs har selv, ved en tidligere lejlighed, beskrevet kampagnen som ”sensuel” og at der er mere ”Lolita end Lola over den”.
Advertising Standards Authority begrunder deres beslutning med: ”Vi har noteret, at modellen holder en oprejst parfumeflaske mellem sine ben og den stilling anser vi for at være seksuelt provokerende. Vi kan forstå, at modellen var 17 år [da billederne blev taget], men vi mener, at modellen ser ud som én på under 16 år. Desuden sammenholdt vi længden på hendes kjole, hendes ben og positionen som flasken holdes i, som klart trækker opmærksomhed mod hendes seksualitet. Sammenfattet konkluderede vi, at reklamen kan blive set, som en seksualisering af et barn.”
Hvad synes du?
Læs også: Kan modeller blive for unge? »