Er YSL's "nye" logo vejen til succes?
Der gik nærmest chokbølger gennem modeverdenen da Hedi Slimane, kun få måneder efter at blevet udnævnt til YSL’s nye designer, valgte at hive saksen frem, for at klippe Yves væk fra Saint Laurent, samt at tilføje et Paris. Det endelige navn blev: Saint Laurent Paris.
En beslutning der – til manges overraskelse – blev bakket op af Yves Saint Laurents tidligere partner Pierre Bergé, der selv var med til at stifte firmaet i 1961. Pierre Bergé udtalte om beslutningen: ” Jeg er meget glad. Alt der gør huset mere Saint Laurent er velkomment.”
Yves Saint Laurent var det første modehus, der i 1966 lancerede en ready-to-wear kollektion. En kollektion der fik navnet ”Saint Laurent Rive Gauche”.
Saint Laurent Rive Gauche anno 1966
Angiveligt er det netop denne periode som Slimane har ladet sig inspirere af, til sin første kvindetøjskollektion. Både ift. selve tøjet, men også ift. navneskiftet, der egentligt ikke er noget nyt, men en moderne udgave af det oprindelige.
At kigge i arkiverne efter inspiration er absolut ikke nyt, og sæson efter sæson ser man fx Karl Lagerfeld gøre det hos Chanel. Det måske mest succesfulde eksempel stod Nicolas Ghesquiere for Balenciaga for i 2006, da chefdesigneren kiggede dybt i arkiverne for at designe "cocoon-kollektionen", der var med til at udløse det første Balenciaga-overskud i flere år. Den kollektion var for alvor med til at sætte 00’ernes Balenciaga på mode-landkortet og har siden fastslået husets status og berettigelse i det moderne modeland med syvtommersøm.
Og selvom Saint Laurent Paris ikke har underskud og langt fra er ukendt, har huset, siden Stefano Pilati overtog det i 2004, ikke haft den ønskede hype som i de gode gamle dage hvor Yves Saint Laurent og Pierre Bergé selv sad ved roret.
Spørgsmål er nu, om en navneændring og lidt kig i arkiverne kan give det franske modehus det ønskede spark?
Det vil kun tiden vise.
Se også: Y'et skåret væk fra YSL »