Mød Cim Mahony - Danmarks største hårtalent
Den talentfulde Cim Mahony er nok den danske hårstylist, der har det mest imponerende CV. Han er mest kendt uden for Danmarks grænser, da han rejser 200 dage om året, og hans kunder bl.a. hedder Numéro og Vogue. Vi har fået ham til at give sine bedste tips til hårpleje og styling.
Cim Mahony er vokset op i sin mors frisørsalon og vidste allerede fra en tidlig alder, at han ville være frisør. Færdiguddannet tog han som 18-årig til London og kom i lære hos Lance Lowe, der forud for sin tid forenede klippeteknikker med catwalkstyling og dermed skabte et meget moderne udtryk.
Den unge dansker fik hurtigt smag for modebranchen og sessionstyling (hårstyling til modeserier og kampagner), fik sit første job for britisk Elle og Marie Claire og kom til at rejse verden rundt for at assistere de store hårstylister Orlando Pita og Sam McKnight.
Gennembruddet kom med et cover for magasinet Dutch, og Cim Mahony fik derefter arbejde for italiensk og russisk Vogue, iD og The Face og fik et tæt samarbejde med stylisten Manuela Pavesi, der i flere år var moderedaktør for italiensk Vogue og kreativ rådgiver for Prada. Efter i flere år at have haft base i London flyttede Cim Mahony til New York og fik i 2007 kontrakt med det store amerikanske agentur The Wall Group. Agenturet åbnede for nylig en ny og mere eksklusiv afdeling ved navn Bel, og her er den danske frisør blevet udvalgt som en ud af kun tre hårstylister til at repræsentere afdelingen.
I dag har Cim Mahony over 200 rejsedage om året og pendler mellem sin loftslejlighed i Tribeca i New York, sine job for magasiner som Numéro, Vogue og Harper’s Bazaar og en stille og rolig hverdag med kone og tre børn hjemme i Faaborg på Fyn.
Fortsætter på næste side...
Hvilket job er du mest stolt af?
“Jeg elsker virkelig mangfoldigheden i mit job, mine rejser, og at jeg formår at jonglere det med min dejlige familie hjemme på Fyn. Jeg har stadig begge ben godt plantet på jorden. Mit første cover, jeg lavede for Dutch, har en særlig plads i mit hjerte. Det var i 1998, og det var dengang det mest toneangivende magasin. Modellen var Devon Aoki, og det var nok første gang, jeg følte, at jeg havde fat i det helt rigtige.”
Er du mest til modejob eller celebrities?
“Min største passion er skønhed og mode, men en gang imellem arbejder jeg med skuespillerinderne Kate Hudson, Demi Moore og Keira Knightley. Mode giver større personlige og kreative muligheder, som jeg prioriterer højt, men selvfølgelig er det spændende at møde en Hollywood-stjerne i ny og næ.”
Hvad er dit signaturlook, og hvilke produkter bruger du?
“Hvis jeg skal sige én ting, så prøver jeg at bruge så få produkter i håret som muligt. Jeg starter altid med at børste håret igennem i mindst 10 minutter med min Mason Pearson-børste, der masserer og frigiver fedtstof fra hovedbunden, så håret ikke klasker sammen i løbet af dagen. Derudover føntørrer jeg altid håret med Chitin Spray fra Less Is More, der er en plejende prep-spray, for at få kontrol over og en smule struktur i håret.”
Chitin Spray fra Less Is More, 190 kr.
Handy Bristle B3 fra Mason Pearson, 900 kr.
Hvilke produkter kan du slet ikke undvære?
“Mit kit består af 90 % økologiske produkter fra Less Is More. Hårsprayen fra Elnett kan jeg dog ikke undvære, og jeg tænder altid et duftlys, når jeg arbejder, for at skabe god stemning. Lige nu er jeg vild med Byredos duftlys Bohemia. ”
Scented Candle, Bohemia fra Byredo, 450 kr.
Absolut Satin Finish Hairspray fra Elnett, 40 kr.
Hvilket produkt er særlig godt til skandinavisk hår?
“Jeg har aldrig været fan af voks, men Kiesel Wax fra Less Is More er fantastisk og fungerer nærmest som en tørshampoo, der skaber tykkelse i hovedbunden. Den får slet ikke håret til at klaske, og man skal kun bruge ganske lidt, der varmes godt op i hænderne og fordeles jævnt i håret. Jo mere du børster i håret, jo mere forsvinder voksen og bliver lettere. Voksen kan faktisk børstes helt ud af håret, hvilket er ret exceptionelt.
Kiesel Wax fra Less Is More, 175 kr.
Hvad skal der ske i fremtiden?
“Min kone og jeg har overtaget distributionen af det økologiske hårplejemærke Less Is More og hårbørsterne fra Mason Pearson, som vi arbejder en del med. Oven i det er vi i gang med at udvikle et par produktserier, som kommer på hylderne i 2013. Det bliver en hårpleje- og stylingserie, og nogle af produkterne bliver en crossover mellem hudpleje og hårpleje. Mere vil jeg ikke røbe.”