Dagens designer: Charlotte Eskildsen viste skulpturelle piger med pisk
Hvad har inspireret dig til denne kollektion?
Jeg var oppe at besøge Niels Martinsen, som er hovedaktionær i IC Companys. Han er glad for heste, og han viste mig sin rytterstue, hvor der var billeder fra Hubertus-jagt og af heste og mænd i hvide slacks. Jeg blev fascineret af det lidt snobbede men meget skræddersyede look, og tænkte, at det faktisk er meget cool og begyndte lige så stille at arbejde videre med det. Samtidig har jeg bevaret mange af de arkitektoniske tendenser i tøjet – jeg skal jo lave et lille operahus i nogle ærmer, for jeg elsker at bygge tøjet op tredimensionelt.
Hvordan gik showet?
Denne gang havde jeg ingen fornemmelse, fordi vi hverken havde en tv-skærm ude bagved eller kunne kigge ind gennem et lille hul, men jeg spiste middag bagefter med en flok, bl.a. Pernille Rosendahl, som havde set det og alle roste showet. Det giver ro i maven.
Hvad var du mest nervøs for?
Inden showet frygtede jeg, at folk var lidt dårligt stemte på grund af finanskrisen. Der har været så meget fokus på, om kjolerne nu bliver kortere eller om vi skal have endnu mere læbestift på, fordi økonomien går dårligt. Det har været en underlig fornemmelse, for da jeg tegnede kollektionen, var der ingen krise. Men heldigvis blev mine tanker gjort til skamme, for alle virkede glade og i godt humør.
Hvad var den største oplevelse?
Da Signature-kjolerne kom ind. (En kollektion, der er kendetegnet af luksuriøse detaljer, smukke materialer og ekstraordinært design, red.) De er smukke, gennemførte og luksuriøse, en god anti-holdning til krisen, der understreger, at vi gør det modsatte af det, man skal. Denne gang var der også nogle af modellerne, der gerne ville ‘hugge’ tøjet med hjem – det er også altid et godt tegn.
Hvilket look var du gladest for?
De første fem sæt var rigtig stærke og understregede på bedste vis kollektionen. Pigerne var iklædt jakker, bukser, overdimensionerede brocher, pisk og hjelme – det var helt perfekt. Alt i alt er jeg jo glad for det hele.