Theyskens Theory - Historien bag den belgiske designer
Den kun 34-årige designer, Oliver Theyskens,har et vanvittig skarpt øje for nytænkning og æstetik, hvilket gennem hans karriere har hjulpet ham med at tage de store modehuse Rochas og Nina Ricci til et helt nyt stadie af mode og design. Vi går bag om den store designer og giver et indblik i hvorfor han til trods for sin unge alder allerede mingler sig med de ”store drenge”.
Theyskens’ karriere tog for alvor fart i 1998, da sangeren Madonna var iklædt en af hans kjoler til den årlige Oscar Academy Award. Kjolen var en dramatisk sort frakke kjole i satin, som tog pusten fra både publikum og de der kiggede med bag fjernsynsskærmen. Med sine kun 21 år var den unge designer nu på alles læber og på vej mod toppen. Dog var økonomien ikke på vej samme sted, hvilket tvang Theyskens til at lukke hans eget mærke kort efter.
Lykken vendte dog hurtig for den unge designer, da det franske modehus Rochas i 2002 valgte ham som deres Creative Director. Theyskens skabte hurtigt store forandringer med en fransk inspiration, romantik og elegance. Det store modehus fik hurtigt nye og berømte tilhængere, som var imponeret af det friske pust der havde fjernet støvet på Rochas. Theyskens havde stærke principper om ikke at lave prisbillige accessories, samt store tanker om at skabe ”demicouture” – klæder der er for dyre til at masseproducere, men som ikke kan gå for at være vaskeægte couture. Alt dette gav Rochas et ekstravagant ry, som havde store økonomiske følger. Dette skabte ikke just et romantisk forhold mellem Rochas’ ledelse og Theyskens selv. I 2006 betød dette ophør af samarbejdet, hvilket sendte mindre chokbølger i hele modeindustrien.
Hans indsats hos Rochas havde dog ikke været spildt, hvilket viste sig senere samme år, da han blev annonceret som Creative Director hos det franske modehus Nina Ricci. I sin første kollektion for det store modehus viste Theyskens en moderne og afslappet kollektion, hvilket var en meget stærk kontrast til hans tid hos Rochas. Theyskens ville skabe en ”ny bølge af cool”, hvilket ramte han plet hos det yngre publikum og endnu engang blev han sat på landkortet som en af tidens dygtigste designere. Samarbejdet hos Nina Ricci varede dog ikke længe og i 2009 måtte Oliver Theyskens endnu engang på jagt efter nye udfordringer.
I 2010 førte dette Theyskens sammen med Andre Rosen fra mærket Theory i samarbejdet om at skabe Theyskens Theory. Theyskens blev Artistic Director for Theory og samtidig Head Designer for Theyskens Theory’s kollektioner. Siden da har Theyskens fået muligheden for at udforske og udvikle et nyt syn på moderne mode og design, dog med respekt for Theory’s principper om simpelt design, rene silhuetter og kvalitet. Efter mere end et årti med hårdt arbejde har Oliver Theyskens nået toppen, som en af de største designere, som har formået at udvikle store modehuse, som kun få har gjort tidligere. Med sin unge alder har han masser af år endnu til at sprede sit talent og det er derfor nok ikke det sidste vi har set til den belgiske designer.