Retfærdige regler giver lydige børn

Retfærdige regler giver lydige børn

Moralske regler tæller mest, når det kommer til regler om tøj eller venner.

Ifølge en amerikansk undersøgelse er der for børn stor forskel på, om du siger:

1. Du skal have dit pæne tøj og sko på til selskabet i aften

2. Du må ikke slå på bedstemor!

I undersøgelsen reagerede børn forskelligt på, at voksne tog kontrollen over deres personlige rum end på regler for moral, det skriver videnskab.dk.

Forskere fra blandt andet University of California, Davis, har fået 60 børn på mellem fire og syv år til at deltage i et rollespil. Her skulle børnene vurdere, hvordan deres rollespilsfigur ville reagere og føle, når forældrene nægtede dem at gøre forskellige ting.

I de tilfælde, hvor reglen handlede om hvem de for eksempel måtte lege med eller hvad de skulle have på, vurderede børnene at deres rollespilsfigur ville gå imod forældrene. Regler indenfor det personlige rum var altså svære at acceptere, specielt hvis de følte det var vigtigt for figurens identitet.

Børnene i undersøgelsen reagerede helt anderledes, når de blev præsenteret for en situation, hvor forældrene til den tænkte figur fremsatte regler som var mere moralske som for eksempel: ”Du må ikke stjæle”.

Så vurderede børnene, at figuren nok ville følge disse regler, og at det desuden ville føles godt.

Viljen til at følge de moralske retningslinjer og den positive holdning til at gøre det steg i takt med børnenes alder. Det giver et signal om, at børn mellem fire og syv bliver mere og mere bevidste om, hvad man kan nægte, og hvor det kan være rigtigt at følge forældrenes regler, mener forskerne.

Overvej dine regler

”Resultaterne antyder, at børn laver en vigtig skelnen mellem forskellige typer regler, når de vurderer deres afgørelser og følelser,” siger Kristin Hansen Lagattuta i en pressemeddelelse fra ‘Society of Research in Child Development’.

Hun er lektor i psykologi ved ‘University of Californa, Davis’, og har ledet undersøgelsen.

Lagattuta mener, resultaterne kan have praktisk betydning for forældre og lærere, som skal sætte grænser for børn i denne aldersgruppe.

”Vi bør ikke blot opsætte grænser for, hvad de bør foretage sig, men hjælpe dem med at se situationerne, hvor de kan hævde personlig kontrol,” siger Kristin Hansen Lagattuta.