Tyd dit barns tegning

Tyd dit barns tegning

Tusser, farveblyanter og fingermaling. Når lille Ida tegner, bearbejder hun tanker, oplevelser og følelser på en sund måde. Vi viser dig, hvordan du kan kigge nærmere på dit barns kreative streger og finde mening i krusedullerne.

„Se mor,” udbryder din lille tumling begejstret og holder stolt en tegning frem. Måske er det ikke altid, du umiddelbart kan se, hvad den forestiller. Men hvad end det er smilende blomster, farlige uhyrer eller bare kruseduller, fortæller dit barns tegning, hvad der er vigtigt i dets indre univers.

„Udgangspunktet er dit barns sociale og intellektuelle hverdag. Og den kan man læse om ud fra tegningerne,” forklarer Jørn Martin Steenhold, som er legetøjs- og fremtidsforsker.

Dit barns kreative streger på papir fortæller noget om dets individuelle evner, mener han og forklarer, at der er en grundlæggende årsag til, at børn tegner:

„De kan slet ikke lade være, for de udtrykker sig gennem tegninger. Vi mennesker vil gerne udtrykke os og demonstrere, at vi lever. Så børn tegner, hvad de umiddelbart er optagede af.”

Men børn tegner ikke altid virkeligheden, sådan som mor og far ser den:

„At tegne er en måde at lege med historien og bearbejde hverdagen på. Og det er sundt for børn at give udtryk for, hvad de tænker, ønsker og tror,” forklarer Jørn Martin Steenhold.

Fri udfoldelseTegninger kan også fortælle det, børn tøver med at sige højt.

„I tegninger kan børn sige, hvad de vil, uden at det får konsekvenser. For eksempel kan lille Ida ikke sige „dumme faster Oda,” uden at faster bliver såret. Men hun kan godt tegne en grim faster Oda, uden at det skaber problemer,” siger Jørn Martin Steenhold.

Har noget gjort dit barn vred, kan aggressionen komme til udtryk i en tegning. Eller barnet kan prøve at blive klogere på en stor begivenhed som et dødsfald eller en ny søskende ved at tegne oplevelsen.

Det kan også være en drøm eller fantasi, som dit barn tegner for at bearbejde den. Som forælder kan du prøve at relatere tegningen til barnets liv og tolke, hvordan dit barn selv oplever verden.

Jørn Martin Steenhold mener, at det er en god idé at opfordre dit barn til at tegne, hvis det har haft en voldsom eller betydningsfuld oplevelse.

„Han eller hun får en bedre forståelse for, hvad der er sket. På samme måde som børn opfinder lege om de ting, de oplever,” siger han.

Dit barn kan også opleve noget, som det ikke forstår, eller som gør det bange. De ting bliver også tegnet.

„Drenge tegner ofte krig – måske fordi de frygter den og vil lære den at kende, så de kan slippe for den, hvis den kommer. Piger tegner også det, de frygter. Men det er som regel tab af deres bedste veninde eller en anden tæt relation,” siger forskeren og påpeger, at visse tegninger kan give et fingerpeg om, at der er grund til at være opmærksom på barnets følelsesliv:

„Det kan være motiver, som udtrykker sorg eller længsel efter noget betydningsfuldt, som er tabt, for eksempel en kær person. Eller angst for at møde noget uhyggeligt. Men det er samtidig en god bearbejdningsproces.”

Det er en god idé at tale med barnet om sådanne tegninger.

Grøn er lig med glædeBørnetegninger kan mere end at give et indblik i et barns univers. Tegninger viser barnets sande natur, forklarer Jørn Martin Steenhold. Farvevalget røber for eksempel, hvilke særlige evner dit barn besidder.

„Små børn bruger de farver, der ligger ved hånden. Men fra fem-seksårsalderen fortæller farvevalget, hvad der fylder i barnets univers. For eksempel er gul tegn på selvstændighed, mens grå afspejler de sociale evner,” siger han.

ger dit barn meget gul, er det et tegn på selvindsigt. Tegner Emilie for eksempel sig selv som en stor, gul person omgivet af mindre mennesker, kan det betyde, at hun gerne vil fylde mere i familien.

„Men brug farveanalyse med forbehold. For en tegning er også en historiefortælling og en måde at eksperimentere på, uden at det får konsekvenser,” råder Jørn Martin Steenhold.

Hvis Emilie tegner en sort mor, kan den sorte farve godt betyde, at Emilie er sur på mor. Men den sorte farve kan også bruges som en kontrast på det hvide papir for at få mor til at træde tydeligere frem, fordi hun fylder mest i familien.

At tegne eller ejNogle børn kan underholde sig med farveblyanter i timevis, mens andre kun sætter farver på papir, når de bliver opfordret til det.

„Der er mange måder at udtrykke sig på. Nogle børn udtrykker sig gennem sprog eller gennem kroppen. Og nogle børn tegner,” siger Jørn Martin Steenhold.

Derfor skal du ikke bekymre dig, hvis din Karl-Emil er langsom om at komme i gang med kunsten. Karl-Emil er ikke bagud, han udtrykker sig bare på andre måder. Og hvis du er i tvivl om, hvad dit barn fortæller med sin tegning, så spørg. Barnets egne ord kan være nøglen, der får stregerne til at give mening.

DRENGE- OG PIGESTREGERKun 10-20 procent af drenge tegner deres familie. Drenge opfatter ofte familien som en selvfølge, så derfor er alt andet meget mere interessant. Dem selv, biler, tog og så videre. Superhelte af alle slags er typisk spændende rollemodeller. Også far kan op træde som rollemodel.

Drenge er ofte også optagede af farlige dyr, krig, kæmper, trolde og drager, alt sammen noget, børn – især drenge – frygter. Derfor skal de ting tegnes, for at barnet kan lære at håndtere frygten.

Piger er typisk mere optagede af nære relationer og verden omkring dem. Når piger tegner ting, de frygter, er det som regel relationer, der bliver brudt. Mens drenge tegner krig, er piger mere optagede af æstetik. De bliver bevidste om farver, geometri og symmetri.

DET TEGNER DE0 – 2 år:

Først er det kruseduller, hvor de små børn prøver sig frem med hånden, farver og papir. Små børns skriblerier er sjove og kan være smukke, men det er bare fysiske eksperimenter.

2 – 3 år:

I to-treårsalderen kommer de første forsøg på at tegne omverdenen. De nære ting er som regel de første motiver (mor, far, sig selv, søskende og hjemmet). Hovedet er det vigtigste, derfor starter tegningerne af mennesker med en cirkel.

4 – 5 år:

Fireårige børns tegninger er personlige gengivelser af verden. Hvis der sker meget på tegningen, kan du spørge barnet, hvad den handler om.

Det fireårige barn begynder så småt at tegne mennesker med krop og hoved, men hovedet er stadig det væsentligste.

Efterhånden bliver barnet mere og mere optaget af at gengive verdens detaljer: det præcise antal hjul på en bil, fingre, navle, hår og ører.

FARVER

  • Grøn er optimisme og glæde ved naturen.

  • Rød afslører musikalitet.

  • Lyserød afspejler det kropslige og det fysiske.

  • Lilla viser sproglige evner.

  • Gul viser selvindsigt.

  • Grå viser sociale evner.

  • Sort viser matematiske evner (også en kontrastfarve. Sort træder frem og er betydningsfuldt).

  • Hvid viser en rumlig begavelse – god til at aflæse billeder.

  • Lyseblå er livsklog eller eksistentiel forståelse.

  • Mørkeblå er en stærk intuitiv viden.

Kilde: Jørn Martin Steenhold. Se mere på www.borneliv.dk og www.vidensbutikken.dkSÅDAN GØR DU – LÆS DIT BARNS TEGNINGHvad er vigtigt? Hvem er i centrum, og hvem er placeret ved siden af den centrale person? Positionerne afslører den vigtigste og den næstvigtigste person.

Hvem er størst? Det er som regel dem, der fylder i barnets univers.

Er nogen af personerne fremhævet på en særlig måde eller tegnet med en kraftigere streg eller stærkere farver? Så er de også vigtige.

Se på symbolerne:

Sole, blomster, regnbuer, hjerter og så videre er udtryk for en glæde ved skønhed samt glæde i sig selv.

Tænder, våben, ild og så videre er udtryk for noget farligt.