Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Ifølge børnepsykolog John Halse skal du være opmærksom, hvis dit barns udvikling pludselig går i stå. Det kan skyldes, at dit barn ikke er glad for at gå i institution. Foto: Nimastock

Trives dit barn i institution?

Ofte er det godt at gå i institution, men hvis ikke, skal du gribe ind. Børnepsykologen guider dig her til, hvordan du spotter signalerne på mistrivsel.

Faktaboks

Skulle I være så uheldige, at I ikke møder forståelse fra pædagogernes side, så kontakt pladsanvisningen, og forsøg at få en anden institution. Ingen børn skal have en ulykkelig hverdag!

For det meste er det skønt at gå I vuggestue og børnehave. Men institutionslivet har også sine naturlige op- og nedture. Nogle gange har dit barn brug for at være udadvendt og lege igennem med kammeraterne.

Andre gange vil det bare gerne have sin mor og far og kan slet ikke se meningen med, at børn skal i institution og forældre på arbejde.

Der kan også være perioder, hvor legerelationerne skifter, og dit barn måske mister en bedste ven til en anden kammerat på stuen. Det er helt normalt, og du støtter dit barn ved at tale med det selv og pædagogerne.

Men der er også tilfælde, hvor et barn slet ikke trives i en institution. Ifølge børnepsykolog John Halse skal du for eksempel være opmærksom, hvis dit barns udvikling pludselig går i stå, eller hvis det går et udviklingstrin tilbage og bliver dér.

Det kan for eksempel være, at dit barn lige har lært at gå, men pludselig kun vil kravle. Eller at den sproglige udvikling var gået i gang, men dit barn pludselig går tilbage til babylyde.

Mister gejsten

Se godt på dit barn hver dag, og vurdér, om det ser ud til at trives med sin hverdag. Virker dit barn glad for institutionen, når du afleverer om morgenen og henter om eftermiddagen?

I vuggestuen, når dit barn ikke har så meget verbalt sprog, så vær på vagt, hvis det ser ud til at have mistet gejsten, ser ulykkeligt ud eller måske ligefrem sidder og rokker. Læg også mærke til, hvordan der bliver taget imod dit barn om morgenen.

Hvordan er kontakten mellem børnene og de voksne, og reagerer dit barns vuggestuekammerater positivt ved at se dit barn og omvendt?

Har du et børnehavebarn, kan det bedre sætte ord på, hvordan det har det. Giv dig god tid til at snakke om dit barns hverdag. Det er ikke nok at stille standardspørgsmålet ‘hvordan er det så gået i dag, skat?’ Vis dit barn, at du har tid til at lytte ved at være nærværende.

“Når dit barn åbner op, så slå lyttebøfferne ud. Vær på vagt, hvis det fortæller, at det bliver drillet, ikke må være med, ikke har nogen at lege med, at nogen slår og så videre,” anbefaler John Halse.

Enkeltstående tilfælde er normalt, men er det vedvarende, så tal straks med pædagogerne om det, og vurdér sammen, hvordan I bedst takler situationen.

Pjæk eller alvor?

Hvis dit barn siger, at det ikke vil i børnehave, så vurdér, hvad der ligger til grund for det udsagn.

Er det bare pjækkeagtigt, at det ikke gider, og at det er lidt kedeligt – ligesom vi voksne kan have det, når vi ikke gider på arbejde? Eller stikker det dybere?

“Vær gerne fluen på væggen, når du kommer og henter. Er dit barn glad? Leger det med nogle af de andre børn? Tal med pædagogerne på daglig basis, så du har indtryk af, hvordan dit barns humør er i løbet af dagen,” råder John Halse.

Sidst, men ikke mindst, er det altafgørende, at du lytter til din intuition, når det gælder dit barns trivsel.

“Stol altid på din mavefornemmelse! Har du en følelse af, at noget ikke er, som det burde være, og mistænker du, at dit barn muligvis mistrives, så reagér på det,” lyder rådet fra John Halse.

Bed straks om en samtale med pædagogerne. Så har du gjort, hvad du kunne, og hellere reagere en gang for meget end en gang for lidt.

Kontakt eventuelt også en børnepsykolog, der kan give sit besyv af situationen og hjælpe dig med at tolke dit barns signaler.

LÆS OGSÅ: Vælg den rigtige vuggestue

LÆS OGSÅ: Ti tips: Skab en god hverdag i institutionen

LÆS OGSÅ: Sådan afleverer du uden gråd

Se, hvad vi ellers skriver om: Tumling, Udvikling og Børnepsykologi