Finland: Sami Kallio

Finske Sami Kallio har sit designmæssige fokus rettet mod virkeligheden med et godt miks af ærlighed, finsk melankoli og svensk humor. Han beskæftiger sig primært med design af møbler og interiør med stor passion for detaljen, god kvalitet og funktion, der kræver en grundig viden inden for håndværket og produktudvikling. Sammen med fire andre er han også grundlægger af den kontroversielle møbelproducent Brikolör, som satser på møbler med lang levetid, der skal have sin egen berettigelse og livscyklus for overhovedet at få lov til at blive sat i verden. Han fik stor anerkendelse for projektet ‘The Finnish Blood In Me’ fra 2011 og senest for møbelserien Between Gaps, der består af stolen In Between, bordet Stuck in the Middle og lampen On Top.

Hvad laver du lige nu?

Jeg arbejder på en ny kollektion til Superstudio, som vil blive lanceret på den svenske pavillon på Milano-messen.

Dit mest ikoniske design?

Jeg håber, at det vil blive stolen In Between, som jeg har designet for &tradition.

Hvad er din designdrøm?

I fremtiden drømmer jeg om at arbejde sammen med Vitra.

www.kallio.nu

Danmark: Kibisi

Lars Holme Karsen fra Kilo Design, Bjarke Ingels fra BIG Architects og Jens Martin Skibsted fra Skibsted Ideation er holdet bag den idé-drevne design- og arkitekttrio, der tilsammen danner designfirmaet KiBiSi. Firmaet har de senere år markeret sig på den danske og internationale designscene med industrielt producerede produkter som fx den ikoniske Biomega-cykel Boston og hovedtelefoner for Aiaiai. Samarbejdet fungerer på den måde, at hver af de tre partnere bidrager med input, erfaringer og de nyeste tendenser inden for hver deres særlige område lige fra arkitektur, design, møbler, elektronik, transport til moderne kultur og livsstil. Det afgørende er den rigtige idé, der passer ind i produktporteføljen og samtidig skaber værdi kulturelt og socialt.

Jeres seneste projekter?

Det er bl.a. bordet X-Table til Holmris. Et skrivebord, der justeres manuelt efter et gammelt princip, som er kendt fra donkraften. De mekaniske dele, som forbinder håndtaget med saksebenen, er skjult i bordpladen. Når håndtaget drejes, øges afstanden mellem skrivebordsbenene. Som tilkøb til skrivebordet fås opbevaringsboksen Trolley til kontorartikler. Andre projekter er fx IFlash One-cykellygten, Capital til Aiaiai og en mobiltelefon.

Hvad laver i lige nu?

Vi kan ikke røbe alt, men vi er i gang med lidt af hvert. Både møbler, living produkter og tekniske opgaver som fx et løbehjul. Vi arbejder på projekter for en del af de klassiske danske designbrands som Royal Copenhagen og Fritz Hansen. Og lignende udenlandske som fx Luceplan.

Hvad er jeres mest ikoniske design til dato?

Det kommer an på, hvad man lægger i ordet ikonisk. Hvis det er forstået som noget, der har opnået en slags symbolsk værdi for folk, så er det nok Biomegas Boston-cykel, som er repræsenteret i samlingerne på Museum of Modern Art i New York og San Francisco m.fl. Ikonisk forstået som mest ideografisk, så er det nok Aiaiais hovedtelefoner TMA-1, som i øvrigt også er på SFMOMAs samling.

Hvad drømmer I om at designe?

Vi drømmer om at lave en elbil – med en rumraket som stærk toer. Men er i øvrigt glade for at designe alt og især ting, som er meningsfulde socialt, og som får lov til at blive på hylderne lang tid, som klassikere gør.

www.kibisi.com

Sverige: Snickeriet

Det Stockholm-baserede møbelsnedkeri Snickeriet blev grundlagt af snedkerne Gunnar Dahl og Karolina Stenfelt med Karl-Johan Hjerling og Karin Wallenbeck som designere. Her er fokus at skabe møbler på et højt, håndværksmæssigt niveau med et nyt udtryk og med nutidig teknik og materialer. Derudover stræber Snickeriet efter at kunne arbejde så kompromisløst som muligt i designprocessen for at skabe endnu flere nye, unikke projekter. For den første kollektion vandt Snickeriet sidste år prisen ’Design S’, som uddeles af foreningen Svensk Form.

Jeres seneste projekter?

Snickeriet lancerede sin første møbelkollektion i maj 2012. Den består af møblerne Verk, Frank, Fä og Havet og har fået en fantastisk modtagelse både internationalt og nationalt.

Hvad sker der lige nu?

Vi arbejder lige nu på nye projekter, som vi lancerer i år, og som vi udstiller på møbelmessen i Milano, hvor Karl- Johan og Karin også vil præsentere et nyt og spændende samarbejde.

Jeres mest ikoniske design til dato?

Havet er det møbel, der har fået mest opmærksomhed i den første kollektion.

Hvad drømmer I om at designe?

Hold øje i Milano …

www.snickeriet.com

Sverige: Carina Seth Andersson

Funktionalitet er altid udgangspunktet for den svenske glasdesigner Carina Seth Andersson. Senest har hun samarbejdet med det svenske modefirma Hope om en glasserie bestående af karaffel og et glas inspireret af gamle medicinflasker. Serien er et meget godt billede på hendes tilgang til design, hvor den gamle verden ofte møder den nye. Carina Seth Andersson er også kendt for sine smukke og nostalgiske parfume- og rosenvandsflakoner, der minder om nostalgiske objekter af en svunden tid og er designet til at passe til de vintageglaspropper, hun har fundet på loppemarkeder og i antikvitetsbutikker over de sidste 20 år. Derudover har hun designet service for Iittala, metalskåle for Hackman og lavet forskellige glasserier. Hendes glasstudie ligger i Gustavbergs gamle keramikfabrik lidt uden for Stockholm.

Hvad laver du lige nu?

I øjeblikket laver jeg bonsai-miniatureobjekter til en udstilling i keramik. Jeg har også netop lavet The Glass Elephant, en installation med store glasklare former, som blev vist på møbelmessen i Stockholm. Og så har jeg også gang i nogle projekter med Taiwans Craft Council.

Dit mest ikoniske design?

Det er måske mine cylindere for cbi eller mine rustfrie skåle for Hackman Tools.

Hvad drømmer du om at designe?

En rigtig god tekande.

www.csa.nu

Sverige: Lina Nordquist design

Den svenske designer Lina Nordquist er fascineret af funktionelle objekter, der udstråler individualitet. Selv skaber hun enkle, grafiske og let legende designobjekter, som først og fremmest skal være lette at bruge i privat eller offentligt regi. Mest kendt er hun nok for stolene Family Chairs for Design House Stockholm, der har moderne klassiker-potentiale, men Lina Nordquist kaster sig også over projekter som fx stillbilleder og set-design på spillefilm.

Dine seneste projekter?

I efteråret arbejdede jeg med indspilningen af en ny spillefilm ’Fast Cash 3’. Jeg vandt også en designpris for hylden Niveau skabt for Karl Andersson & Söner, og i januar fik jeg en svensk Guldbagge-filmpris for Bedste Set Design til filmen ’Call Girl’. Desuden har jeg udviklet lampen Minilamp, en bøjle, og en række møbler til forskellige virksomheder, som lanceres i løbet af i år. Sidste år skabte jeg også Designbaren til Stockholm Furniture Fair.

Hvad er du i gang med lige nu?

Ny formgivning til Milano-messen. Både indendørsbelysning, møbler og ikke mindst et vidtgående projekt i marmor, og jeg rejser snart til Carrara i Italien. Jeg laver formgivning og arbejder med reklame- og stillbilleder på samme tid.

Dit mest ikoniske design til dato?

Mine fire træstole Family Chairs for Design House Stockholm er næsten gået hen og blevet moderne klassikere. De var mit udgangspunkt som designer og mit afgangsprojekt fra Beckmans College of Design. Dem er jeg naturligvis meget stolt af.

Hvad drømmer du om at designe?

Jeg har lige været i Paris og er fuld af ny inspiration til nyt interiørdesign, primært til detailhandelen, restauranter eller hotelregi. Arkitektur, rumlighed, form, struktur og belysning interesserer mig, og det ville være sjovt at arbejde med forskellige materialer og ideer i et bredere perspektiv. Jeg har masser af ideer.

www.linanordqvist.com

Sverige: From us with love

Jonas Pettersson, Petrus Palmér og John Löfgren startede Form Us With Love i 2005 med ambitionen om at gøre vejen mellem designere og lokale producenter kortere. I dag er de rigtig godt i gang, og deres designstudie laver både produktdesign og er også meget engagerede i arbejdet med processer, der kan optimere designproduktionens vej gennem markedet. Selv kaster de sig helst over hverdagesobjekter, møbler og belysningsobjekter for kunder, der tæller flere store internationale som bl.a. Cappellini, DePadova, Muuto, Design House Stockholm og One Nordic Furniture Company. Senest har de introduceret lampen Levels for One Nordic Furniture Company, en håndtuftet tæppekollektion for belgiske JoV, Hood Lamp for ateljé Lyktan og stolen Noor Chair i samarbejde med Stokke Austad og Grønlund Design.

Hvad arbejder i med lige nu?

Vi er drevet af vores ambition om at få godt design tættere på folk. Derfor har vi netop lanceret vores egen onlinebutik Form Us With Love – Market, hvor man finder udvalgt design fra vores eget repertoire og vores personlige favoritter af andre designere. De kan købes på de forskellige udstillinger, vi er på i 2013, og ikke mindst på www.formuswithlove.se/market

Jeres mest ikoniske design til dato?

Det er der delte meninger om, men højst sandsynligt Cord Lamp for Design House Stockholm.

Hvad drømmer I om at designe?

Det kunne være sjovt at træde ind i verdenen af tekniske produkter i fremtiden.

www.formuswithlove.se

Norge: Streak collective

En respektfuld brug af materialer og en praktisk tilgang til udvikling af nye produkter er nogle af de ting, der kendetegner det norske designkollektiv Strek Collective, som består af Stian Korntved Ruud, Fredrik Wærnes, Nicolai Gulliksen og Jørgen Platou Willumsen. De begyndte allerede at arbejde sammen som studerende i 2008, og det samarbejde har nu resulteret i en række udstillinger i bl.a. Milano, Stockholm, New York, London og Paris. Den fælles motivation er ønsket om at skabe innovative samarbejder mellem industri og marked, og de fire går helst efter at designe brugbare hverdagsobjekter. Senest er det blevet til bl.a. bukkesystemet Wandering Lines, lampen Strek Light, kobberserien Copper 58 og sidebordene W3 og Button.

Hvad laver I lige nu?

Tre af os er i gang med at afslutte vores masterstudier ved tre forskellige universiteter, og en fjerde er i praktik hos Tom Dixon i London. Det går der selvfølgelig meget tid med hele vejen rundt, men vi arbejder samtidig med udviklingen af en ny og spændende serie af møbler og objekter i et unikt samarbejde med norske fabrikanter. Vi lancerer serien i september.

Jeres mest ikoniske design til dato?

Det er svært at sige. Men bukkeserien Wandering Lines er et projekt, der balancerer mellem funktionalitet og intention uden overflødige detaljer. På den måde er Wandering Lines indbegrebet af vores værdier, hvad udvikling af objekter angår.

Hvad drømmer I om at designe?

Vi har alle fire en drøm om en dag at lave en robot, som kan alt. Det er dog et langsigtet sideprojekt, vi arbejder på, samtidig med at vi faktisk skaber meget af det, vi drømmer om.

www.strekcollective.com

Norge: Lars Beller Fjetland

Den norske designer Lars Beller Fjetland skaber både møbler, belysning og interiør. Han er vokset op ved Norges vestkyst, og de omgivelser har lagt grundlaget for hans arbejde med funktionelt design i naturens egne materialer. Han er uddannet fra Bergen National Academy of the Arts sidste år. Han er optaget af genbrug, materialebrug og bæredygtighed. Derfor går han efter at skabe ærlige, tidløse møbler med lang levetid.

Hvad står du for?

Som designer slår jeg et slag for, at materialer bør vælges ud fra deres iboende egenskaber og ikke som et resultat af tilfældigheder og gimmicks. Jeg er overbevist om, at det leder til produkter, som har evnen til at udfylde sine funktioner og bevare sin formstyrke, også over tid. Man kan vel også godt sige, at jeg arbejder inden for paraplybegrebet ’skandinavisk design’. Flere af mine design har detaljer og teknikker fra den skandinaviske stil, men i en opdateret udgave, hvor der stadig er overraskelser.

Hvad har du lavet på det seneste?

Mit nyeste projekt er Drifted-stolen, som blev lanceret under årets Maison & Objet i Paris og produceres af Discipline. Stolen er formgivet med udgangspunkt i traditionelle konstruktionsprincipper, men er forenklet og moderniseret. Sædet i massiv kork låser hele konstruktionen kun ved hjælp af materialets iboende egenskaber, og stolen har et dejligt svaj både i ryg og sæde, der sørger for god siddekomfort. På Milano-messen i april præsenterer jeg salonbordet Solid for Normann Copenhagen.

Hvad er dit mest ikoniske design til dato?

Det er svært at vælge en favorit blandt projekter, som jeg har arbejdet med i lang tid og har et nært forhold til. Men Projektet med Re-Turned har uden tvivl været en døråbner for mig.

Hvad drømmer du om at designe?

For mig er et drømmeprojekt en kombination af det rigtige produkt og den rigtige designer til den rigtige producent. Produktet kan i princippet være alt fra en køkkensaks til en sofa.

www.beller.no

Island: Dögg|Gudmundsdóttir/Dögg design

Industrielt design, udstillinger og installationer er på dagsordenen hos den islandske designer Dögg Guðmundsdóttir. Hun har fokus på originalitet, et rent formsprog og historien bag hvert produkt med en på én gang eksperimenterende og traditionel tilgang til håndværk og materiale.

Dine seneste projekter?

Spisebordstolen Fifty i samarbejde med Rikke Rützou Arnved. Den er lige er kommet på markedet hos Ligne Roset, som også producerer tæppeserierne Star 8 og 13. Rikke og jeg har også designet Sit Stool Basket til Norr11 og en kollektion af udendørsmøbler. Desuden har jeg deltaget i en række udstillinger med de små sideborde Stranda og skabt installationen ‘Hrafnaþing’ til udstillingen New Nordic på Louisiana i samarbejde med Fanney Antonsdóttir. Den udstilles nu i Kennedy Center i Washington til ‘Nordic Cool Festival’. Jeg har også været med på udstillingen ‘Islands design’ på den islandske ambassade i Helsinki. Og ‘KulturKontakt Nord’ i Helsinki med otte møbler og lamper.

Hvad er du i gang med lige nu?

En masse ting, bl.a. er jeg i gang med at udvikle små gaveartikler til egen produktion med inspiration i nordiske historier og traditioner. En rammeserie og en lampe til to svenske

firmaer. Små sofaborde til en udstilling i Island her i foråret i samarbejde med et dansk møbelfirma. Samt møbel- og lampekollektioner i samarbejde med filippinske firmaer.

Sammen med Rikke arbejder jeg på et nyt møbelprojekt inspireret af relief og transparens.

Dit mest ikoniske design til dato?

Stolen Fifty, som er skabt sammen med Rikke. Den har lige vundet Wallpaper Design Award for bedste udendørsstol. Derudover lampeinstallationen Uggi Lights lavet i samarbejde med Fanney Antonsdottir. Den har været udstillet verden over de sidste 12 år.

Hvad drømmer du om at designe?

Det har altid været min store interesse at videreudvikle og forske i nye materialer. Jeg håber, at jeg kan skabe produkter, som er biologisk nedbrydelige, og som er til fortsat gavn for naturen. At produkterne fx kan anvendes til foder, eller at man selv kan spise sin emballage, stol eller lampe, når det har ‘aftjent sin værnepligt’.

www.doggdesign.com


DÖGG DESIGN & ARNVED DESIGN STUDIO

Siden 2010 har den danske designer Rikke Rützou Arnved og islændingen Dögg Guðmundsdóttir haft et tæt samarbejde. I fællesskab har de designet møbler med udgangspunktet om at skabe innovativt og bæredygtigt design, som udtrykker både humor og noget tidsløst. Det har bl.a. ført til stolen Fifty, som for nylig vandt magasinet Wallpapers

Design Award for den bedste udendørsstol.

Danmark: OEO

Et stærkt designæstetisk udtryk, strategisk og innovativ tænkning og en fokuseret konceptuel og endda holistisk tilgang til design har sat det dansk-kinesiske designbureau OeO på verdenskortet. Bag OeO står Anne-Marie Burnann og Thomas Lykke, der i deres tilgang til design også lægger vægt på vedkommende fortællinger og emotionelle værdier.

Jeres seneste projekter?

Vores nye brand Stellar Works har fyldt meget. Det har været en intens og spændende tid, hvor vi har bygget et helt nyt brand op fra bunden. Stellar Works er et kinesisk brand fra Shanghai, og vores ambition har været at skabe det første medium/high-end designbrand fra Kina. Stellar Works havde sin internationale lancering i Milano i 2012. Det er fantastisk at bygge noget op fra bunden med så meget potentiale. Ud over at vi er arkitekterne bag brandet, så har vi også stået for design af en række af kollektionerne for Stellar Works. Siden august 2012 har vi været kreativt ansvarlige for revitaliseringen af seks craftsvirksomheder fra Kyoto, hvoraf to af virksomhederne har mere end 400 års historie bag sig. Det er en stor ære og helt fantastisk at arbejde med virksomheder med så meget integritet og historie – og at få ansvaret for at løfte dem til det næste niveau og skabe en berettigelse på det internationale marked. Vi kalder projektet for Japan Handmade, og det er en fælles brand platform for de seks craftsvirksomheder. Projektet er delvist støttet af den japanske regering.

Hvad laver I lige nu?

Vi er i gang med mange forskellige projekter. Lige nu forbereder vi os til designmessen Salone del Mobile i Milano til april for både Stellar Works og Japan Handmade, som vi er kreativt og brandstrategisk ansvarlige for. Vi er også ved at lægge sidste hånd på en eksklusiv serie af accessories-produkter til iPhone-, MacBook Pro- og iPad-cases for japanske Kohchosai Kosuga. Der er mange spændende projekter og nye produkter i støbeskeen for 2013, bl.a. et retailkoncept for japanske HANKYU Department Store i OSAKA.

Jeres mest ikoniske design til dato?

Der er mange produkter, som vi er stolte af, men skal vi fremhæve et produkt, så må det være vores stol Laval Crown Chair for Stellar Works med vores Collage-tekstil designet for japanske HOSOO . Laval Crown Chair repræsenterer mange af vores designværdier og en tværkulturel tilgang til design – det perfekte møde imellem fransk, dansk og japansk design.

Hvad drømmer I om at designe?

Godt spørgsmål. Vi jager ikke den næste ting på listen, men arbejder med tingene, som de kommer naturligt til os. Muligheder opstår i mødet med nye mennesker og situationer, og vi er meget ‘out and about’ og breder os derfor over en mangfoldig pallette af produkter og projekter. Vi ser design med holistiske briller og tænker helhed og ’reason for being’, før vi tænker form. Men det har altid været en drøm at designe et hotel fra A-Z, det vil sige hele vejen rundt fra service til oplevelse og det fysiske rum. Vi har tidligere udviklet et hotelkoncept, hvor vi pegede på Ilse Crawford til at lave indretningen. Og sjovt nok har vi næsten samme redaktionelle baggrund, hun er fra Elle Decoration, og jeg selv er fra Wallpaper.

www.oeo.dk