IKEA google street view
Foto: IKEA Home View/Screendump Se, hvordan Sofie, Jonas, Anker og Frode bor på deres husbåd i Københavns Sydhavn.

IKEA laver side inspireret af Google Street View: Nu kan du se ind i ÆGTE danske hjem

Gå på opdagelse i almindelige boliger via fotos og videoer og oplev det smukke, rodede og uperfekte liv i Danmark anno 2019 på den svenske møbelgigants nye koncept-hjemmeside: IKEA Home View.

Du ser to efterladte kaffekopper og et æbleskrog, som ligger ved håndvasken hos familien på to voksne og to små børn, der bor på en lille husbåd i København.

Du ser, hvordan det unge kærestepar Ida og Mathias har indrettet deres nye hjem, efter de er rykket fra en lejlighed på 40 kvm til et nedlagt landbrug på 195 kvm i Nordjylland.

LÆS OGSÅ: Klumme: Derfor elsker jeg at fylde mit hjem med andres ting

Og hos pensionisten Birte og hendes mand Jonni ser du hele kælderen i parcelhuset i Nyborg på Fyn fyldt med deres passion for samleobjekter, som trolde, piber og medaljer.

Alle tre boliger er almindelige hjem – og så har de også det til fælles, at de er en del af IKEAs nye site ikeahomeview.dk, hvor de vises frem, som de rent faktisk ser ud til daglig med lidt opvask, samleobjekter og legetøj på gulvet.

Med inspiration fra Google Street View kan du på sitet nemlig komme på besøg i forskellige typer danske hjem via fotos, 360 grader views og selfie stick-tours gennem boligerne.

Sociale medier viser "det polerede"

Det har været vigtigt for møbelkæden, at IKEA Home View er noget andet end idealbillederne af smukke hjem, som vi ofte ser dem i boligmagasiner og på sociale medier, forklarer Lena Gaarde, der er Country Marketing & Communication Manager IKEA Denmark til ALT.dk.

– På Instagram og Pinterest viser man ofte en poleret side af sig selv og det gode, pæne og på mange måder perfekte liv. Det vil vi gerne gøre op med, for det er faktisk rigtig hårdt at være i. Vi kunne godt tænke os at tage det en anden vej og sige, at livet er jo ikke perfekt hele vejen igennem. Vi lever alle med vasketøj, rod og brødkrummer på bordet, men det er ikke det, vi viser på sociale medier. Vi ønsker her at skabe en platform, hvor man netop viser det autentiske liv, som vi kalder "det ægte liv". Derfor siger vi også: Kom nu alle modige danskere, åben nu jeres døre, og vis jeres hjem frem, fortæller hun om projektet, som den svenske møbelgigant netop har lanceret i anledningen af, at IKEA Danmark fylder 50 år.

IKEA Home View_danske hjem.jpgFra København til Hillerød og Aarhus. Alle kan dele billeder af deres hjem på siden. (Foto: IKEA Home View)

Et demokratisk projekt

De første 20 boliger på IKEA Home View er udvalgt af IKEA selv, mens ambitionen er, at de næste mange hjem vil blive tilføjet på brugernes eget initiativ, så siden med tiden bliver et demokratisk projekt, hvor alle med interesse for boligindretning selv kan bidrage ved at uploade billeder fra deres eget hjem.

Hvis ønsket er at hylde det mere uperfekte - eller bare realistiske - hjem, ville det så ikke have meget større gennemslagskraft og effekt at indføre det i selve IKEA-katalogerne?

– Godt spørgsmål. Vores kataloger er globalt produceret, så dem laver vi ikke i Danmark, men jeg ved, at man også i katalogerne har meget fokus på at vise det autentiske liv. Vi får nogle gange den feedback, at der er for mange ting på vores billeder, fordi man ønsker et mere stilrent, Instagram-venligt billede, men hvor vi i mange år faktisk har arbejdet med at vise bredden, og at man jo lever med bøger og puder og et behov for plads til en masser opbevaring. Hvor vi så med dette site tager det til næste skridt i IKEA Danmark, fordi vi synes faktisk, at vi som danskere er parate til en bevægelse, hvor der er gjort op med, at det skal være så enormt ryddeligt og smukt, siger Lena Gaarde.

Der er muligvis dem, der tænker: Men hvorfor skal jeg glo på grimme, beskidte hjem?

– Det er meget skægt, for vi har også haft dialogen internt hos os, hvor jeg også blev udfordret internt til at dele nogle billeder fra mit eget hjem. Min umiddelbare reaktion var, at "jamen, mit hjem er ikke rodet og beskidt, så hvad er det, jeg skal?" Men vi fik en god snak om, at det jo ikke er fordi, man skal vise ens ”rod”, men man skal vise det liv, som man nu lever. Det er det vigtigste. Og når man går ind og kigger på IKEA Home View er det jo ikke rodet og beskidt, det er bare forskellige hjem.

Hvis du sidder derude og tænker, at du ikke kan bidrage til sitet, fordi du ikke ejer nogle IKEA-møbler, er det ikke en hindring, lover Lena Gaarde.

– Alle må meget gerne bidrage. Det her handler ikke om, at folk skal "bo med IKEA". Vi har selv udvalgt folk med udgangspunkt i, hvilken livssituation, de har – og at der er forskellighed. Siden skal inspirere, og det skal være sådan, at man tænker, "ej, jeg skal lige ind og tjekke IKEA Home View, om der er kommet nogle nye idéer."

Se, hvad vi ellers skriver om: IKEA, Sociale medier og Boligindretning