Marius Borg Høiby

Marius Borg Høiby trækker anke tilbage: Bliver bag tremmer

Den 29-årige Marius Borg Høiby har valgt ikke at anke kendelsen om fortsat varetægtsfængsling.

logo herognu HER&NU HN

Marius Borg Høiby har besluttet ikke at anke den seneste kendelse om fortsat varetægtsfængsling. Det oplyser hans forsvarer, Petar Sekulic, til Aftenposten.

Artiklen fortsætter under videoen. 

Det betyder at den norske kronprinsesse Mette-Marits søn bliver siddende i varetægt frem til den 13. juli i år. 

Beslutningen kommer blot en uge efter, at den 29-årige blev idømt fire års fængsel for blandt andet to voldtægter, mishandling og flere voldsepisoder. Høiby fastholder sin uskyld og har anket selve dommen.

Efter domsafsigelsen bad Høiby om at blive løsladt, men domstolen afviste ønsket. De tre dommere vurderede, at yderligere fire ugers varetægtsfængsling er nødvendig.

Retten frygter fortsat, at Høiby vil kontakte den såkaldte Frogner-kvinde, som er forurettet i sagen. Han har et besøgsforbud mod hende, og retten vurderer, at der er risiko for, at han vil opsøge hende, hvis han bliver løsladt.

Høiby har siddet varetægtsfængslet siden den 2. februar og har flere gange forsøgt at blive løsladt uden held.

Han har blandt andet begrundet ønsket om løsladelse med sin mors helbred. Kronprinsesse Mette-Marits lungesygdom er blevet markant forværret de seneste måneder, og ifølge Høiby har det været ubærligt at sidde varetægtsfængslet, mens hans mor er alvorligt syg.

I sidste uge oplyste det norske kongehus, at kronprinsessen har gennemgået en lungetransplantation, som forløb vellykket. Hun forventes dog at være indlagt på Rigshospitalet i Oslo i flere uger endnu.