Haute couture trodser finanskrise
Mens de gængse modeuger tvinges i knæ af den internationale finanskrise, og selv prominente designere må se sig nødsaget til at skære i catwalkbudgetterne, var der ikke megen recession-forskrækkelse at spore til januars Haute Couture-uge i Paris.
Således mødte stilikoner og modepresse i sidste uge talstærkt op i den vinterkolde, franske hovedstad for at hylde (og iklæde sig) de usandsynligt ekstravagante kreationer der nu en gang udgør couture-kollektionerne.
Særligt de internationale modeskribenter var på skarpt udkig efter de mindste tegn på ’safe-play’ og nemme løsninger på catwalken – Tegn, der kunne spå en mørk tid for couture-kulturen, hvis klientel per definition er begrænset til en forsvindende lille del af verdens modeforbrugere.
Dog var der ikke ved første øjekast meget, der tydede på, at couture-ugen havde ladet sig mærke af resten af verdens økonomiske nedtur;
Christian Lacroix flirtede med blonder og dristige farvekombinationer i en typisk underholdende og inspirerende kollektion, Karl Lagerfeld leverede en fin og tilpasset kollektion for Chanel, der i al sin elfenbenshvide ynde blev udråbt som ugens bedste, mens Elie Saab vanen tro sendte Oscar-kjole efter Oscar-kjole ned af catwalken (naturligvis blev flere kendiskvinder efterfølgende spottet i de klædelige rober til couture-ugens mange fester)
Galliano: "Ikke en kreativitets krise"
Skulle man endelig fremhæve eventuelle sammenfald i showene, der kunne varsle om en lurende finanskrise over de mange 100 meter silke og delikate blonder, så skulle det være, at flere designere tydeligvis havde valgt at se tilbage i egne kataloger og hentet inspiration fra populære og ikoniske kollektioner fra blandt andet firserne.
Ikke desto mindre havde Diors chefdesigner John Galliano ikke megen tiltro til, at det vil lykkes finanskrisen at tvinge Haute Couture af catwalken;
"Der er finanskrise, ikke en kreativitets krise. Selvfølgelig er alle blevet mere forsigtige med deres respektive indkøb. Det er jeg da. Men det er vores job at få folk til at drømme og levere varen i den rette kvalitet, snit og med fantasi."