Få stiltips af Moshi Moshi
SPONSORERET indhold

Få stiltips af Moshi Moshi

Af: Majbritt Lacuhr Foto: Birgitta Wolfgang Drejer og Pernille Teisbæk
06. jan. 2010 | Mode | ALT for damerne

Moshi Moshi er:

Rikke Rasmussen, 39.

Medindehaver af Moshi Moshi og Moshi Moshi Mind. Uddannet hos Diesel. Har desuden arbejdet hos Petroleum og Mads Nørgaard. Bor i Hellerup med sin mand og deres to børn, Gilbert på 12 og Molly på 5.


Stine om Rikke: – Rikke er en god veninde og et fantastisk menneske. Og lige så arbejdsom som mig, hvilket jo nok er derfor, vi er kommet så langt. Hun har et stort kreativt gen, er dygtig til al form for kommunikation og god til at se tingene i en stor sammenhæng. Stil…? Vi er måske nok lidt ens. Rikke er rigtig god til at bruge accessories på en cool og afdæmpet måde.

Stine Grouleff, 40.

Kontoruddannet og har arbejdet i tøjbranchen siden 1988 – hos bl.a. Diesel. Har desuden haft butik med sin eksmand i indre by. Bor på Frederiksberg med sin 13-årige datter, Amanda. Har en kæreste.

Rikke om Stine: – Stine er en arbejdshest. Fantastisk, dygtig, perfektionistisk og har samtidig et fantastisk kreativt øje. Hendes stil afspejler hendes personlighed. Stringent og enkel, meget få farver. Meget basic – sort og grå melange.


Historien om Moshi Moshi

Rikke og Stine mødte hinanden, da de begge arbejdede hos Diesel. I 2000 fandt de lokalet på Dag Hammerskjölds Allé, som de døbte Moshi Moshi. Moshi Moshi Mind kom til, og i dag har de tre butikker og en på vej i Schweiz – i tilknytning til den berømte spa Therme Vals. Ifølge dem selv er de rigtig gode til at komplementere hinanden. Og så nyder de friheden ved at være selvstændige. Arbejder dobbelt så meget, siger de – til gengæld kan de selv bestemme, hvordan livet skal tilrettelægges. Hente børn, når det passer ind osv.

Rikke og Stine i gang med at skyde deres første modeserie til ALT for damerne.

Klik videre her for at læse om Moshi Moshi og få deres tanker om mode og stiltips.

Hvordan vil I beskrive jeres stil?

Rikke: – Vi fandt ud af, at rigtig mange kvinder skifter tøj, når de kommer hjem. Så oven på den lille spirende velvære-bølge opfandt vi Moshi Moshi Mind, som er afslappet og hyggeligt, bæredygtigt. Noget, der kunne stikke lidt dybere, og som man stadig følte sig lækker i. I stedet for at hoppe i mandens afdankede joggingbukser eller indisk batik.

Hvorfor sagde I ja til at være gæstestylister i ALT for damerne?

Rikke: – Her kunne vi virkelig få lov at lege med udtrykket.

Hvad skal man bruge jeres modeserier her i bladet til?

Stine: – Vise, hvordan man bruger det afslappede til hverdag – med blazere og stiletter.

Hvis I skal sætte et par ord på jeres første modeserie?

Stine: – Det er en serie i bevægelse. Arbejdstitlen var „Sweat once a day“. Afslappet velvære, men et aktivt tema, som minder os om, at vi skal have pulsen op engang imellem for at være i balance. Vi følte, at det passede meget godt ind oven på al den julesul. Dans, sjip… anything!

Hvad kommer vi til at se meget mere af denne her sæson?

Rikke: – Mere holdbarhed. Endnu flere finder ud af, at de kan bruge deres løbetights til andet end at løbe i. Brug dem som gamacher. Det egentlige sportstøj kommer for alvor ind i moden – også til hverdag.

Du kan se resultatet af arbejdet med denne modeserie i denne uges ALT for damerne (1-2010).

Hvad er jeres forhold til mode?

Rikke: – Det er jo en herlig slikbutik… Og en branche i konstant bevægelse.

Hvad er dit forhold til ALT for damerne?

Rikke: – Min mor købte ALT for damerne hver uge. Det var der, man fik moden ind fra storbyen. ALT for damerne er jo en institution, et stykke dansk kulturhistorie.

Stine: – Jeg husker bare Irene Poulsen, som var en stor forsidemodel dengang – og grunden til, at jeg blev klippet korthåret.

Rikke: – Vi lægger mærke til, at bladet har vendt bøtten og strammet op.

Hvordan opnår man ifølge dig et personligt look?

Rikke: – Regel nr. 1 er, at man skal tage hensyn til sit udseende og sin figur. Man ser bedst ud i det, man har det bedst i.

Stine: – Og at du har nogle gode basiselementer i garderoben, som klæder dig.

Rikke: – Accessories som ikke er så tidstypiske. Tørklæder, smykker…

Stine: – Vores faste personale er sindssygt gode til at huske stamkundernes køb og hjælpe dem med at bygge på. Tit spørger kunderne efter bestemte ansatte. Vores kunder er kvinder, som også lige skal købe ind, hente børn og på job på den halve tid – så deres tid til shopping er begrænset.

Jeres bedste stylingtip lige nu?

Stine: – Joggingbukser og habitjakke.

Hvad er so last season?

Stine: – Idéen med Mind-universet er netop, at der ikke er noget, der er „last season“. Mind er et grundudtryk og helt tidløst i sit udtryk, som gør det muligt at kombinere på nye måder. Vores tøj har en historie, der rækker længere end til næste sæson. Eksempelvis vores dragt, som vi har haft i tre år.

Har I et stilikon?

Rikke: – Stella McCartney for Adidas. Sportsfashion til UG med den helt rigtige balance. Funktionstøj og fashion på samme tid.

Stine: – Og prismæssigt kan alle være med.

Hvem kunne I tænke jer at se i jeres tøj?

Rikke: – Johnny Depp! Ha, ha, kan man sige det? Han er også en af de få mænd, der gerne må gå med mange smykker.

Stine: – Nogle få mænd har faktisk fundet ud af, at vores design er unisex.

Rikke: – Hvis det skal være en kvinde: Emmanuelle Alt, fashion director for fransk Vogue. Hun er meget, meget lækker og kendt for sine lækre støvler og sin habitjakke.

Mode er… sjovt.

Vores univers er fuld af… inspiration og udfordring.

God stil er… personlighed.