Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

3 alternative råd: Sådan får du nok D-vitamin i vintermørket

Muskelsmerter, knogleskørhed og svage muskler er bare nogle af de mén, der kan være ved at mangle D-vitamin.

Den vigtigste kilde til D-vitamin er solen, og da vi ofte får en hel del mindre af den i vinterhalvåret, er det her, du skal være ekstra opmærksom på at få dine D-vitaminer. Heldigvis kan du få D-vitamin gennem andet end regelmæssige ophold i solen. Vi har samlet en liste med fem alternative råd til, hvordan du får dine D-vitaminer i vintermørket. Det skal naturligvis siges, at hvis du går og er bange for, at du har en reel D-vitamin mangel, så anbefales det, at du går til lægen.

1. Spis masser af fisk
Vi får kun i mindre grad D-vitamin gennem kosten. Dog anbefales det, at du i ugens løb sætter masser af fisk på menuen – især fede fisk som ørred, laks og makrel, da de har et højt indhold af D-vitamin. Vær opmærksom på, at Fødevarestyrelsen anbefaler, at du spiser 350 gram fisk om ugen – hvoraf 200g af dem skal være de fede fisk.

2. Æg, æg og mere æg
Du ved måske allerede, at æg er godt, hvis du træner meget, fordi det indeholder masser af protein. Men vidste du, at næstefter de fedtholdige fisk, så er æg den bedste fødevarekilde til solskinsvitaminet D-vitamin? Og uanset om du tilbereder dit æg som et spejlæg, et blødkogt eller noget helt tredje, så får du stadig alle de sunde stoffer, som ægget indeholder.

3. Kosttilskud
En tredje mulighed for at få tilstrækkelig D-vitamin i de mørke vintermåneder, er ved at tage et D-vitamintilskud. Sundhedsstyrelsen anbefaler i den forbindelse, at du har et dagligt indtag på 10 µg D-vitamin. Heraf får de fleste danskere 2-4 µg D-vitamin fra kosten. Resten skal dermed komme fra enten solen, kosttilskud, fødevarer og andet. Da det kan være vanskeligt selv at mærke, hvorvidt du får vitaminer og mineraler nok, har Take Daily, en virksomhed der lever af leverer skræddersyet vitaminer baseret på dig og dit liv, fået diætister, farmaceuter og læger til at udvikle en test, som kan fortælle dig, om du får det, du har brug for. Testen finder du her. Skulle det vise sig, at du rent faktisk mangler D-vitamin eller andet, så kan du prøve din første skræddersyede pakke hos Take Daliy for 0 kroner. Brug koden AFD2017 (Giver 1 boks gratis)*

Hos Take Daily sørger de for at dosere din æske, som indeholder 28 daglige portioner vitaminer og mineraler, således at du får flere D-vitaminer i de mørke vintermåneder, og når du bliver ældre, hvor behovet for D-vitamin ligeldes er større.

 

Kilder: Sundhedsstyrelsen.dk

Vilkår: Tilbuddet gælder t.o.m 31/12-2017. Tilbuddet gælder kun for nye kunder. Tilbuddet kan ikke kombineres med andre rabatter

Take Daily

Hvis du ikke kender Take Daily allerede, så kommer du sandsynligvis til det – specielt hvis du mistænker, at du går og mangler nogle vitaminer og mineraler. Take Daily leverer pakker med skræddersyede vitaminer baseret på dig og dit liv. Vitaminerne kommer i smarte æsker til 28 dage af gangen, og bliver tilsendt med posten på din hjemmeadresse hver måned. Man kan naturligvis altid ændre sit abonnement eller sætte det på pause, hvis ens situation ændres.