Jeg indrømmer det. Jeg er lidt af en dovenkrop. Derfor har jeg også anskaffet mig et af de omstridte rejsekort, så jeg kan smide mit luksuslegeme ind i Metro og S-tog, når arbejdslivet kalder. Men som mor til et barn på 15 måneder er det ikke meget tid eller overskud, jeg har til at dyrke motion. Derfor ville det være skønt at kunne liste lidt fysisk udfoldelse ind ved at cykle til og fra arbejde, hvilket svarer til ca. ni kilometer hver vej. For nogle er ni kilometer måske det rene ingenting, men for mig kan det godt give både syre i benene og åndenød. Derfor takkede jeg med glæde ja, da jeg fik tilbuddet om at teste en elcykel i en måneds tid.
Elcykel og fritid
Det var en sjov oplevelse at sætte sig op på cyklen for første gang. Cyklens betjeningspanel var så nemt at bruge, at selv en teknikforskrækket type som mig med lethed kunne betjene det. Jeg hjulede lidt rundt med pedalerne og fik derefter et blidt, men effektivt puf, som om der lige kørte en usynlig englehjælperytter ved siden af. Hele mit ansigt var plastret til med et kæmpe smil, da jeg fløj hjem gennem gaderne.
LÆS OGSÅ: Her er dine tidsrøvere
Det føles totalt befriende at suse forbi alle letvægtscyklerne og deres motionistejere. Og hvem har ikke drømt om evig medvind på cykelstien? Det er skønt at drøne forbi alle staklerne, der prustende og pustende står op i sadlen for at forcere bakkerne. Jeg mærker især en helt speciel glæde ved at overhale cykelstiens bøller i form af slipsedrenge med cykelhjelm og attachemappe på styret. Den slags der, midt i en overhaling, kan finde på at råbe: ”Ind til siden, lille skat”, når jeg tidligere, stakåndet, har forsøgt at mase mig op ad en stigning. Nu er mine ben helt fri for mælkesyre, og min vejrtrækning er dejlig upåvirket.
"Jeg føler mig næsten lige så lækker, som var det en cabriolet, jeg drønede rundt i"
Selvom vi bor på Christianshavn, hvor indkøbsmulighederne er næsten lige uden for døren, cykler jeg flere gange hen til en mere afsidesliggende butik, fordi jeg egentlig bare gerne vil ud på cyklen en tur. Den er så komfortabel at køre på, har det helt rigtige bedstemoragtige look, og jeg føler mig næsten lige så lækker, som var det en cabriolet, jeg drønede rundt i.
LÆS OGSÅ: Sådan booster du fertiliteten med løbetræning
Elcykel og job
Jeg har cyklet til arbejde hver dag siden elcyklens indtog i mit liv. Og jeg er vild med det! Jeg får en energiindsprøjtning fra morgenstunden, og jeg kan tydeligt mærke, at jeg er mere frisk i hovedet resten af min arbejdsdag end sædvanligt. Hvis man elsker at cykle i weekenden, men normalt pendler på arbejde, fordi man synes, at distancen fra ens hjem er lige lang nok, kan en elcykel klart anbefales. Man slipper for bilkøer, propfyldte toge og aflysninger. Til gengæld får man den dejlige frihed, en cykel giver, uden at risikere at ens fine silkeskjorte bliver plettet af store svedskjolder. Oven i købet får man motion og kommer fra a til b på den mest miljøvenlige facon.
Selv har jeg cyklet meget mere, end jeg ellers ville have gjort, fordi længere ture på den tohjulede virker meget mere tiltrækkende og overskuelige. Men nogle gange er livet som bekendt også op ad bakke indimellem, og jeg bliver voldsomt uvenner med elcyklen ved et enkelt tilfælde. En dag på vej hjem fra arbejde er der pludselig ikke mere strøm på batteriet. I et rod af ulvetime og almindelig aftentræthed må jeg have glemt at få opladet det aftenen forinden.
" Hold nu op, det er tungt at køre på elcykel uden el."
Og det var en rigtigt dum fejltagelse. For hold nu op, det er tungt at køre på elcykel uden el. Især når man også lige har et småtungt barnesæde på. Det skal siges, at jeg snildt havde klaret det, hvis det havde drejet sig om en kilometers penge, men når vi er oppe omkring otte af slagsen, er det altså hårdt for mine små ben. Og der er da både heftig stakåndethed og blodsmag i munden, da jeg endelig triller ind i min gård. Så et godt og ekstremt indlysende råd må være: Husk at oplade din elcykel!
LÆS OGSÅ: Du er sundere end du tror
Elcykel og barn
Min lille pige er vild med cyklen. Hun hviner af fryd, hver gang den accelererer, fordi det åbenbart kilder dejligt i maven. Hun kommer til og med slæbende med sin cykelhjelm derhjemme for lige at indikere, at det snart er tid til en køretur. For mig krævede det lidt overvindelse og en gangs solokørsel, inden jeg følte mig tryg nok til at spænde hende fast i sædet. Det er trods alt et motoriseret transportmiddel, vi taler om. Og jeg er en rigtig hønemor. Men hold nu op, hvor er det meget lettere at køre med et barn bagpå, når man lige har lidt ekstra hjælp. En elcykel kan derfor varmt anbefales til småbørnsfamilier, der til daglig fragter deres afkom til og fra institution på jernhesten.
Elcykel og motion
Min skønne kollega, som faktisk bor lidt længere væk, end jeg gør, er hoppet med på cykelbølgen, dog på en helt almindelig cykel. Jeg føler mig ærligt talt lidt som en snyder, når vi på redaktionen får ros for vores cykeliver. Det er alligevel begrænset, hvor mange kalorier jeg forbrænder, når jeg skruer helt op for de røde prikker på displayet. Hvis jeg til gengæld holder mig nede på et lavere niveau, kan jeg sagtens mærke, at benmusklerne kommer i sving. Jeg har også kørt meget mere og længere på cykel, end jeg ellers ville have gjort. Pludselig virker ture på over 20 kilometer inden for rækkevidde.
Elcykel og teknik
Cyklen har syv indvendige gear, fodbremse og en elmotor i fornavet. Den er ikke lydløs, så det giver en slags spindelyd, når motoren giver en et puf. Under bagagebæreren sidder en ordentlig moppedreng af et batteri. Det svarer i størrelse til en mindre håndtaske og er mindst lige så tungt. Heldigvis er der et smart håndtag på, der gør det lettere at bære, når man skal have opladet batteriet, hvilket gøres enkelt ved at sætte en tilhørende ledning i en stikkontakt. Monteringen af batteriet efter opladning er relativt nem, men indimellem kan det godt være lidt besværligt at være sikker på, at det er ”klikket” ordentlig i. Især når man, som jeg, har et barnesæde på.
"Nogle gange skal jeg træde meget til i pedalerne, inden jeg får det berømte ekstra skub."
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvornår motoren aktiveres. Nogle gange skal jeg træde meget til i pedalerne, inden jeg får det berømte ekstra skub, andre gange sker det nærmest inden, jeg får trampet dem en enkelt omgang rundt. Det kan godt være lidt anstrengende, især på lange, lige strækninger, hvor man gerne vil have lidt ekstra hjælp. Ifølge et EU-direktiv må elcykler ikke opnå en hastighed over 25 km i timen, så hvis man både har medvind og kører ned ad bakke, slår motoren ofte fra, fordi man simpelthen rammer hastighedsgrænsen. Og det kan godt være ret irriterende, når man nu lige var så godt i gang.
LÆS OGSÅ: Test dig selv: Er du i form
Det er fedt at skrue helt op for motoren og give den maks. gas. Man flyver nærmest af sted, og man anstrenger sig ikke det mindste. Det kan dog ikke tilrådes at give cyklen fuld fart, når man kører i centrum på de mest trafikerede tidspunkter af døgnet. Jeg er flere gange ved at køre ind i en medcyklist, som uden varsel trækker ud eller gør pludseligt holdt. Det samme gælder de gange, hvor jeg lige tror, at jeg lige kan snige mig over et fodgængerfelt, inden det bliver rødt. Derfor vil jeg gerne benytte lejligheden til at sige undskyld til de forsvarsløse fodgængere, der uforvarende kom lidt for tæt på at kysse min forskærm. Men ude på lange strækninger, hvor der er færre cyklister, er det fremragende med fuld gas.
Elcykel og mig
Hvis jeg skal være helt ærlig, så havde jeg nok aldrig fået rumpetten væk fra togets bløde sæder uden elcyklen. Og jeg ville ønske, at vores veje ikke skulle skilles. Faktisk er jeg blevet så forelsket i min nye tohjulede ven, at jeg gerne gik ud og investerede i min helt egen elcykel. Desværre er den slags ikke helt billige. Prislejet på fleste ligger et sted mellem 6.000 og 13.000 kr., men de findes også i udgaver til over 30.000. Derfor bliver jeg nok ikke elcykelejer foreløbigt. Jeg har simpelthen ikke råd til at punge så stort et engangsbeløb ud.
Man skal heller ikke regne med, at en elcykel har lige så lang levetid som en almindelig cykel, selvom den ofte koster dobbelt så meget. Normalt skal motoren udskiftes efter ca. fem år. Desuden skal batteriet skiftes ud efter et par år, og det løber let op i 2.500 kr. pr gang. Så en elcykel kræver altså lidt ekstra, men den giver også utroligt meget igen, og den gjorde i hvert fald min hverdag meget lettere.
Hvis man desuden sammenligner med de udgifter, man som bilejer har til benzin, parkering og diverse afgifter, er det jo småpenge, vi taler om. Jeg har allernådigst givet min kæreste lov til at tage en svingom med dyret ved nogle ganske få lejligheder, og han har været mindst lige så begejstret som jeg. Jeg ved i hvert fald godt, hvad der står øverst på min næste ønskeliste.
LÆS OGSÅ: Se 3 nemme tips der giver dig kropsglæde