Glad kvinde træner
Foto: Getty Få styr på fakta om kalorieforbrænding.

Forbrænder jeg lige mange kalorier på at løbe eller gå fem kilometer?

Og hvordan forbrænder jeg flest kalorier på kortest tid? Henrik Duer gør os klogere på kalorieforbrændingen her.

Forbrænder jeg lige mange kalorier på at løbe eller gå fem kilometer?

Tommelfingerreglen siger, at du for hver kilometer, du går eller løber, forbrænder et antal kalorier,
der svarer til din kropsvægt. Hvis du vejer 70 kilo, vil du altså forbrænde 70 kalorier per kilometer.

Men tempoet betyder også noget. Hvis du løber frem for at gå, vil turen tage kortere tid, du vil få en bedre kondition og kunne nyde en lidt højere efterforbrænding.

Hvad forbrænder mest: Svømning eller løb?

Der er som udgangspunkt ingen forskel på kalorieforbrændingen mellem løb og svømning. Det er din
puls, der afgør, hvor meget du forbrænder under træningen, og den kan komme lige højt op begge
steder. Dog er svømning en langt sværere teknisk motionsform, og det kan betyde, at du ikke lige så let kan få pulsen så højt op som ved løb.

Svømning har den fordel, at det er skånsomt for dine led, men nok ikke ligeså godt for din knoglestyrke som løb.

Til hver en tid, vil jeg anbefale, at den motionsform, du vælger, er den, der er mest realistisk for dig at lave uge efter uge. Løb er for eksempel nemt at gå til, da du bare skal have skoene på, og så er du af sted, uanset hvor du er i verden. Der kræver svømning lidt mere af dig, men elsker du at svømme, er du allerede langt med at finde motivationen til det.

Læs også: Sætter chokolade gang i forbrændingen?

Hvordan forbrænder jeg flest kalorier på kortest tid?

Jo højere intensiteten er, desto flere kalorier forbrænder du per sekund. Det vil sige, at inden for
den tid, du har sat af til træning, skal den gennemsnitlige intensitet være så høj som mulig. Der er naturligvis forskel på den intensitet, du kan opretholde i 10 minutter versus 60 minutter.

Vær opmærksom på, at der også skal være tid til opvarmning – jo højere intensitet du skal træne med, desto vigtigere er det. Det samme gælder med hensyn til kompleksiteten og belastningsgraden af den eller de øvelser, du vælger. Der er en verden til forskel på, om du træner på en motionscykel, løber eller laver crossfit. Skadesrisikoen er lavest på cykel og sandsynligvis højest til crossfit.

 

Om eksperten

Henrik Duer er træningsfysiolog og cand.scient i Idræt og Kemi.

Se, hvad vi ellers skriver om: Kalorier, Forbrænding, Træning, Løb, Svømning og Motivation