Planet Nusa, Kristine Esmer og Mille Skat

Kristine og Mille undrede sig over én ting på en gåtur om søerne – og det blev til Planet Nusa

På en gåtur rundt om søerne i København en eftermiddag i august 2018, fik kvinderne bag Planet Nusa en tanke, der blev startskuddet til deres succes.

FIT Living logo

Planet Nusa blev stiftet af Kristine Esmer og Mille Skat i 2018.

De havde mødt hinanden i modebranchen, hvor Mille arbejdede med design og Kristine med marketing. De blev veninder, og på en gåtur rundt om søerne en eftermiddag i august 2018 tog de deres arbejdsliv op til revision.

Det fortæller de i et stort interview i Fit Living i denne uge.

Kristine: "Vi ville beskæftige os med noget, som fyldte os med flere endorfiner og gjorde os lidt gladere i hverdagen. Så da vi forlod hinanden efter gåturen, gav vi hinanden hånden på, at det var det, vi ville. Vi anede ikke, hvad det var, vi skulle. Men vi skulle bare gøre noget andet end det, vi gjorde."

Mille: "Vi havde gået mange ture rundt om søerne, og vi havde været til mange pilates-timer og barre-timer. Men vi kunne ikke forstå, hvorfor vi valgte at træne i udenlandske tøjmærker, som vi havde ikke noget tilhørsforhold til. Der var ikke noget, der talte for, at det lige var dét, vi skulle vælge at gå i, for vi følte ikke, de gjorde noget for at kommunikere med os."

Kristine: "Dengang var træning og sundhed meget resultatorienteret – enten på præstation eller på krop og fysik. Og vi var to helt gennemsnitlige kvinder, som ikke kunne se os selv nogen steder – og det savnede vi. Så vi ville gerne åbne en dialog og skabe et fællesskab, hvor man ikke blev vurderet på alle de her parametre. Og derfor har vi heller ikke været bange for at slå os op som et kommercielt brand, hvor alle kan være med, og alle kan føle sig velkomne."

Kæmpede med at finde fodfæste

I foråret 2019 åbnede Planet Nusa deres webshop, og ordrerne tikkede langsomt ind. 

Den lille iværksætterforretning kæmpede de første år med at få økonomisk fodfæste, men i 2020 indgik de et samarbejde med en influencer, og derfra tog salget for alvor fart, ligesom det stærke community omkring brandet hurtigt begyndte at spire.

I dag er der 110 ansatte i Planet Nusa og tre fysiske butikker, og selvom firmaet har vokset sig stort, er drømmen om at skabe et fællesskab stadig grundkernen.

Mille: "Den vision har vi ikke sluppet. Vi har en bred palet af events, hvor vi dyrker fællesskabet rent fysisk – fra løb, bootcamps og swims til talks og yoga. Derudover har vi et online-fællesskab, som er meget forbundet via de sociale medier, og på den måde kan vi interagere med vores community i dagligdagen."

I 2024 afholdte Planet Nusa +400 events fordelt over hele landet, og Kristine og Mille prioriterer stadig at være med i det omfang, det er muligt. 

I år samarbejder de også for anden gang med ALT for damernes kvindeløb, hvor de står for designet af løbe-T-shirten og den matchende mulepose.

Kristine: "Vores målgruppe er vokset de seneste seks år. I starten henvendte vi os hovedsageligt til kvinder på vores egen alder, men de er jo også blevet ældre, ligesom vi kan mærke, at både unge og deres mødre kommer til, og de deltager måske også i kvindeløbet. For os er det positivt, at vores målgruppe breder sig ud. Vi har altid gerne ville henvende os bredt, så det er bare fedt at se, at vi har kunnet ramme forskellige aldersgrupper."

Læs hele interviewet med Kristine Esmer og Mille Skat i magasinet Fit Living, hvor de også fortæller om at balancere karriere med fritid, at tage store chancer og at arbejde tæt sammen med en veninde.