Foto: Christina Kayser O.
Kristine og Mille undrede sig over én ting på en gåtur om søerne – og det blev til Planet Nusa
På en gåtur rundt om søerne i København en eftermiddag i august 2018, fik kvinderne bag Planet Nusa en tanke, der blev startskuddet til deres succes.
Planet Nusa blev stiftet af
Kristine Esmer og Mille Skat i 2018.
De havde mødt hinanden i
modebranchen, hvor Mille arbejdede med design og Kristine med marketing. De
blev veninder, og på en gåtur rundt om søerne en eftermiddag i august 2018 tog
de deres arbejdsliv op til revision.
Det fortæller de i et stort
interview i Fit Living i denne uge.
Kristine: "Vi ville beskæftige os
med noget, som fyldte os med flere endorfiner og gjorde os lidt gladere i
hverdagen. Så da vi forlod hinanden efter gåturen, gav vi hinanden hånden på,
at det var det, vi ville. Vi anede ikke, hvad det var, vi skulle. Men vi skulle
bare gøre noget andet end det, vi gjorde."
Mille: "Vi havde gået mange ture
rundt om søerne, og vi havde været til mange pilates-timer og barre-timer. Men
vi kunne ikke forstå, hvorfor vi valgte at træne i udenlandske tøjmærker, som
vi havde ikke noget tilhørsforhold til. Der var ikke noget, der talte for, at
det lige var dét, vi skulle vælge at gå i, for vi følte ikke, de gjorde noget
for at kommunikere med os."
Kristine: "Dengang var træning og
sundhed meget resultatorienteret – enten på præstation eller på krop og fysik.
Og vi var to helt gennemsnitlige kvinder, som ikke kunne se os selv nogen
steder – og det savnede vi. Så vi ville gerne åbne en dialog og skabe et fællesskab,
hvor man ikke blev vurderet på alle de her parametre. Og derfor har vi heller
ikke været bange for at slå os op som et kommercielt brand, hvor alle kan være
med, og alle kan føle sig velkomne."
Kæmpede med at finde fodfæste
I foråret 2019 åbnede Planet Nusa
deres webshop, og ordrerne tikkede langsomt ind.
Den lille
iværksætterforretning kæmpede de første år med at få økonomisk fodfæste, men i
2020 indgik de et samarbejde med en influencer, og derfra tog salget for alvor
fart, ligesom det stærke community omkring brandet hurtigt begyndte at spire.
I dag er der 110 ansatte i Planet
Nusa og tre fysiske butikker, og selvom firmaet har vokset sig stort, er
drømmen om at skabe et fællesskab stadig grundkernen.
Mille: "Den vision har vi ikke
sluppet. Vi har en bred palet af events, hvor vi dyrker fællesskabet rent
fysisk – fra løb, bootcamps og swims til talks og yoga. Derudover har vi et
online-fællesskab, som er meget forbundet via de sociale medier, og på den måde
kan vi interagere med vores community i dagligdagen."
I 2024 afholdte Planet Nusa +400
events fordelt over hele landet, og Kristine og Mille prioriterer stadig at
være med i det omfang, det er muligt.
I år samarbejder de også for anden gang
med ALT for damernes kvindeløb, hvor de står for designet af løbe-T-shirten og
den matchende mulepose.
Kristine: "Vores målgruppe er vokset
de seneste seks år. I starten henvendte vi os hovedsageligt til kvinder på
vores egen alder, men de er jo også blevet ældre, ligesom vi kan mærke, at både
unge og deres mødre kommer til, og de deltager måske også i kvindeløbet. For os
er det positivt, at vores målgruppe breder sig ud. Vi har altid gerne ville
henvende os bredt, så det er bare fedt at se, at vi har kunnet ramme
forskellige aldersgrupper."
Læs hele interviewet med Kristine Esmer og Mille Skat i magasinet Fit Living, hvor de også fortæller om at balancere karriere med fritid, at tage store chancer og at arbejde tæt sammen med en veninde.