Stilbillede fra filmen 'Historien om Maria'.

’Sidste tango i Paris’ vakte forargelse (og begær) i 1972: Nu får du historierne bag

Var tiden virkelig en helt anden i begyndelsen af 1970’erne? Måske, måske ikke. Denne film har Maria Schneider i fokus og fortæller om tilblivelsen af 'Sidste tango i Paris'.

ALT for damerne logo

Drama

Første tango i Paris

5 ud af 6 stjerner!

Franske film har ofte et dobbeltblik på kvinden, uanset hvem der instruerer og hvornår. 

Der er gerne en kritik af magtstrukturer og sexisme, men også en dyrkelse af feminin ungdom og yndighed. 

Ned med patriarkatet, men på en sexet og æstetisk måde. Også i denne film, der heldigvis kan langt mere. 19-årige Maria Schneider (Anamaria Vartolomei) får tilbudt hovedrollen i en film af Bernado Bertolucci (Giuseppe Maggio), en ung italiensk instruktør og skal spille sammen med verdensstjernen Marlon Brando (Matt Dillon) i en film om dødsdømt lidenskab og liderlighed. 

Men skuespillerdrømmen bliver et mareridt for hende. Det er et før og et efter #MeToo. Der er vigtigt at råbe op, når grænser mellem mennesker overskrides. Et overgreb er ikke okay, heller ikke hvis det er for kunstens og autencitetens skyld. 

Takket være en velresearchet fortælling og kunstnerisk sikre valg fra instruktør Jessica Palud, mærker vi både Marias og filmholdets chok over den improviserede smør-scene. Men også hierarkierne på settet, en falsk frigjorthed, hvor et overgreb behandles som noget nødvendigt for at ikke at hæmme instruktørens vision. 'Sidste Tango i Paris' vakte både forargelse (og begær) i 1972. 

En milepæl, et mesterværk og en film, hvor en ung kvinde blev opfattet som en dum dukke. Efterdønningerne prægede resten af Schneiders karriere og liv. 

Bertolucci og Brando (der var 48) fik kun hæder og ros for at være ‘modige’. Filmen er smuk som en reklame. Anamaria Vartolomei (fra bl.a. 'Hændelsen' og 'Mickey 17') spiller fremragende og får både naiviteten, ambitionen, styrken og smerten med i sin præstation. Det mærkes, at Palud som helt ung var instruktørassistent for Bertolucci. 

Hun trækker på sin erfaring og på filmskatten, men falder også selv for fristelsen til at vise bagsiden med dobbeltblikkets drømmende skønhed.

'Historien om Maria' får biografpremiere den 4. september