Det lå ikke lige for, at Michael Holbek skulle skrive en roman om porcelæn. Men da han dykkede ned i historien – og især: personerne – bag to af de mest ikoniske, danske stel, var historien så interessant, at det nu bliver til ikke bare en, men to romaner under serienavnet ”Den blå ild”. Første bind hedder "Den blå ild – Rivalerne" og er netop udkommet.
Sponsoreret af :Sponsoreret af:Sponsoreret af :JP/Politikens Forlag A/S
At Michael Holbek i det hele taget fik den idé at se nærmere
på dansk porcelæn skyldtes, at Royal Copenhagen, som er en fusion af de to
tidligere, konkurrerende fabrikker: Den Kongelige Porcelænsfabrik og Bing &
Grøndahl, i år fylder 250 år.
Han havde ikke læst meget om fabrikkernes historie, før to
karakterer begyndte at træde tydeligt frem for ham: på den ene side den unge
Arnold Krog, som i 1885 blev ansat som kunstnerisk leder ved Den Kongelige
Porcelænsfabrik – og på den anden: den jævnaldrende Fanny Garde, som året efter
begyndte som porcelænsmaler ved Bing & Grøndahl.
”Der skal mennesker til, for at romanstof kan udfolde sig,” forklarer
Michael – og mennesker var netop, hvad han fandt, da
han researchede til romanen "Den blå ild – Rivalerne".
I Arnold fandt han en ung mand, fra et hårdt miljø, opvokset
med vold og traditionelt maskuline værdier i jernstøberiet i Frederiksværk - og
med en drøm om at blive kunstner. Og i Fanny: en ung kvinde fra en traditionel
præstefamilie, som ønskede sig et for tiden usædvanligt kvindeliv, hvor arbejde
og frihed betød mere end familie og tradition.
I løbet af ganske få år revolutionerede de to og de
fabrikker, de repræsenterede, det danske porcelæn – og blev toneangivende, også
i udlandet.
”Det blev hurtigt tydeligt for mig, at rivaliseringen mellem
de to fabrikker var afgørende for, at det danske porcelæn fik sit store
gennembrud på Verdensudstillingen i Paris i 1889,” fortæller Michael. ”Her gav Le
Copenhague alle de store europæiske porcelænsfabrikker baghjul.
Konkurrencen mellem de to danske fabrikker drev dem begge til at yde deres
absolut ypperste, og den ene kunne næppe have opnået de resultater uden den
anden.”
Dertil kommer, at porcelænet blev skabt i en tid fuld af
nybrud. I 1880’erne fik vi det moderne gennembrud, hvor Danmark bevægede sig
fra landbrugs- til industrisamfund:
”Jeg har sat mig ind i utrolig mange ting, som kunne give
romanen troværdighed i tidsbillederne,” forklarer Michael. ”Alt fra elektrisk
lys, nederlaget i 1864, tegneteknik, byggeri i København til jagt, fattiggårde,
Slaget på Fælleden og den tids litteratur, maleri og skulptur. Det er en
periode med ufatteligt mange spændende bevægelser, som
er skønt brændstof til en roman.”
”Jeg har i bogen desuden fokuseret en del på kvinder og
kønnenes kamp, for her i 1880’erne blev det muligt for kvinder at tage en
uddannelse og blive selvforsørgende. Den mulighed udnyttede mange, men den kom
ikke uden en pris. Valgte man som kvinde at arbejde, fravalgte man samtidig
ægteskab og børn. Det gjorde Fanny. Derfor har jeg også læst meget om
kvindeforhold på den tid – både faglitteratur om fx korsettets historie samt en
del skønlitteratur.”
I sit researcharbejde fandt Michael også to upublicerede selvbiografier,
skrevet af Arnold Krog.
”Det var guld for mig. Arnold er perfekt romanstof – en
utrolig spændende og sammensat karakter, når man læser og fortolker hans
erindringer, ikke mindst hans forhold til sin familie og især faderen.”
Fanny har ikke efterladt sig noget skriftligt om sit liv,
men Michael har fundet materiale skrevet af andre om Fanny – og så har
hun jo, ligesom Arnold, efterladt sig værker. Og begge har i deres arbejde
været stærkt optagede af den danske natur:
”Dansk porcelæn er et fantastisk vidnesbyrd om, hvad dansk
natur var – og måske stadig kunne være, hvis vi ikke i mange år havde misrøgtet
den. Arnold og Fannys porcelæn fortæller en historie om, at vi danskere engang
var i meget tættere kontakt og berøring med naturen, end vi nok er i dag.”