-
Alexander Wessel Rasmussen og Ida Karstoft afslører: Vi er kærester
-
Laurids og Sofie afslører deres fremtidsplaner
-
Sofie takker nej til reklamejobs efter "Bachelerette"
-
Anton fra “Bachelorette” jubler: Nu er vi kærester!
-
To timer efter hjemkomst: Laurids tvunget til at rejse ud af landet
-
Det tænkte Sofie under kysset med Oliver
-
Winnie Topp efter operation: Giver status på helbredet
-
Hvor sødt! Sådan har Laurids og Sofie foreviget minderne fra "Bachelorette"
-
Petra forklarer: Derfor bliver "Bachelor" fravalgt til fordel for "Bachelorette"
-
Carl-Emil havde særlig kvinde med på rød løber
-
Simon om kærligheden efter "Bachelorette": Jeg har lidt kørende
-
Se alle billederne: Så vild var "Bachelorette"-finalen
-
Adam afviser Reddit-rygter
-
Mie og Adam gik fra hinanden efter seks måneder: Derfor taler de ikke sammen i dag
-
Adam blev væk fra finalefesten: Nu forklarer han årsagen
-
Gravide Mille Funk stråler på rød løber: Starter mødregruppe med Jenna
-
Sofie Martinusen afslører sød historie bag nyt look
-
Lauritz fandt kærligheden i flyet på vej hjem fra "Bachelorette"
-
Adam udeblev fra "Bachelorette"-finale: Nu reagerer Mie
-
Mie og Adam blev kærester efter "Bachelorette": Sådan går det i dag
Børnelæge har en klar opfordring i kulden
Der er ingen kuldegrænse, der afgør, hvornår det er okay og ikke okay at være ude og lege. Her er de overvejelser, du bør gøre, før I går ud i kulden.
– Det er ikke nødvendigt med meget hysteri på grund af den ekstreme kulde. Svaret er enkelt: Hvis du ikke vil være ude i kulden, så skal børnene heller ikke være ude, siger børnelæge Bente Krane Kvenshagen.
I de koldeste vintermåneder kan temperaturerne falde til tocifrede minusgrader, og så bør både voksne og børn være opmærksomme.
– Hvis det bliver 20 minusgrader, bør hverken børn eller voksne gå ud og lege. Hvis man skal være ude i kortere perioder, for eksempel gå til butikken eller aflevere barnet i skolen, er der ingen risiko ved at gå ud, siger børnelægen.
Der er ingen kuldegrænse, der afgør, hvornår det er okay og ikke okay at være ude og lege.
– Det afhænger af luftfugtighed, vind og temperatur. Det kan være fem minusgrader, men føles som 15 minusgrader på grund af vind. Andre gange kan det være ti minusgrader, men det kan føles okay, fordi det er vindstille og tør luft, siger Bente Krane Kvenshagen.
Hvorvidt barnet skal ud, bør vurderes ud fra vejrforhold, barnets alder og aktivitetsniveau.
Konsekvensen af at opholde sig ude i længere perioder i meget koldt vejr er nedkøling, som er sænkning af kropstemperaturen.
– Der er ingen, der tager skade af at indånde lidt kold luft. Men hvis det er over 12-15 kuldegrader, vil jeg fraråde børn at sove ude eller være ude i en længere periode. Hvis det er mellem 10-12 kuldegrader, kan man være ude i kortere perioder, hvis man er godt klædt på, og forældre holder øje.
– Hvis barnet sover ude i omkring ti minusgrader, bør man tjekke barnet ofte. Men igen, tag hensyn til, hvordan vejret føles, og ikke nødvendigvis hvad termometeret siger, tilføjer hun.
Konsekvenser af at indånde kold luft
Konsekvensen af at indånde meget kold luft kan være hoste og let åndenød. Det er dog tvivlsomt, at det vil have nogen konsekvenser på lang sigt.
– Der er lille risiko for, at vi oplever farlig nedkøling, når vi kun opholder os ude i korte perioder ad gangen i den værste kulde.
Barnet kan få forfrysninger på blandt andet hænder, fødder, ører og kinder, hvis de opholder sig ude i en lidt længere periode og ikke er godt nok klædt på.
– Tegn på forfrysninger er ildrød hud, derefter dukker der hvide pletter op, som er tegn på, at blodårerne trækker sig sammen, siger Bente Krane Kvenshagen.
Tjek barnet ofte
Børnelægen råder til at tjekke barnet ofte, når I er ude.
– Nakken er det bedste sted at mærke kroppens temperatur. Det er vigtigt at tjekke både hænder og fødder – ikke fordi det siger noget om den generelle kropstemperatur, men fordi de er mest udsat for forfrysninger. Børn føler også ubehag ved kulde. Derfor skal man være opmærksom på signaler fra de mindste, såsom klynken og utilpashed, siger Bente Krane Kvenshagen.
De mindste børn bruger også ble, som ofte kan indeholde urin.
– Moderne bleer skal kunne trække fugten ud af det lag, der er mod kroppen. Men en fuld ble kan bidrage til at nedkøle kroppen. I de temperaturer, vi kan se frem til nu, er der få blebørn, der er ude så længe, at det når at afkøle kroppen.
Mange er måske nysgerrige på, om man bliver lettere syg af at være i kulden. Børnelægen mener, at det er der ikke noget grundlag for at tro.
– Virus trives dårligt i kolde temperaturer. Alligevel ser vi, at der opstår mere virus om vinteren, men det er sandsynligvis, fordi vi opholder os mere og tættere indendørs. Det skyldes derfor ikke selve kulden, siger hun.
Denne artikel er første gang udgivet hos Klikk.no. Dette er en redigeret udgave.