
Se hvad din babys første ord bliver
Siger baby mon far eller mor først? Den lille gætteleg foregår blandt mange forældre, men hvad siger baby egentligt først. En dansk undersøgelse giver svaret.
Faktaboks
Mm mm (lækkert-lyd)
Hej
Årnnn (bil-lyd)
Vov (hund-lyd)
Hej hej (farvel)
Tak
Grrrr (løve-lyd)
Far
Borte tit/titte bøh (gemmeleg)
Mad
Ja
Nej
Muh (ko-lyd)
Mor
Av (gør-ondt-lyd)
Mjav (kat-lyd)
Rap (and-lyd)
Klappe kage (leg)
Barnets eget navn
Det (er lige så hyppigt som ‘bus’)
Faktaboks
Forskningsprojektet, der har kortlagt danske børns første ord, er baseret på en spørgeskemaundersøgelse.
Spørgeskemaundersøgelsen er baseret på 6.112 børn i alderen 8 til 36 måneder.
Forældrene fik lister med ord, som man ved, børn normalt siger som de første. Derefter kunne de krydse ordene af.
Metoden stammer fra USA og er blevet brugt på 60 forskellige sprog.
Ordene i spørgeskemaet er blevet samlet ind via interviews med forældre igennem de seneste 30 år.
Som forælder lytter man intenst og forsøger at få mening ud af babys mange pludrelyde. Men nu er der hjælp at hente, for et dansk forskningsprojekt har udarbejdet en top 20-liste over de mest hyppige første ord fra baby.
Undersøgelsen fortæller både hvilke ord, børnene typisk siger som de første – og hvilke ord de kan forstå, når forældrene siger dem. Øverst på top 20-listen ligger “mm mm”, der betyder at mad eller drikke er lækkert.
LÆS OGSÅ: Tag med på barnets første sprogrejse
Rækkefølgen, som børn lærer ord i, er ikke tilfældig og fortæller historien om, hvordan et menneske lærer at forstå sin omverden. Først er der fokus på basale behov og dernæst skal verden udforskes.
Ord knyttet til leg
– De første ord og vendinger, som børn forstår, er bundet op på barnets fysiske behov: Sult og tørst, siger Dorthe Bleses, leder af Center for Børnesprog på Syddansk Universitet til videnskab.dk.– Når de små begynder at kunne kravle, lærer de også at forstå sætninger som “det må du ikke”, “kom her” og “giv den til mor”, siger Dorthe Bleses.Når børnene bliver lidt ældre begynder de også at kunne bruge og forstå ord, der knytter sig til sociale lege som “klappe kage” eller “borte borte – tit tit”, men der er forskel på i, hvilken rækkefølge børnene lærer ordene.Stor forskel på ordforråd
Også antallet af ord varierer fra barn til barn, og allerede ved ét-årsalderen ses store forskelle på børns ordforråd. En forskel der kan vare ved helt frem til voksenalderen.
– Antallet af ord, man kan, afhænger meget af, hvordan forældre og andre har snakket med barnet. Og det har stor betydning for, hvor let man har ved at lære at læse,« fortæller Dorthe Bleses.
LÆS OGSÅ: Støt dit barns sprog
Dorthe Bleses mener derfor, at forskning i hvordan den tidlige sprogindsats kan styrkes, er vigtig for, at børn lettere kan lære at læse, når de kommer i skole.
FORÆLDREFORUM:Hvad var dit barns første ord? Deltag her!
VIL DU VIDE MERE:
Læs hele undersøgelsen her.