TILMELD DIG AFD’s KVINDELØB SENEST D. 31. MARTS FOR KUN 239,-

Sofie Winther Askgaard

Skab rolige stunder i hverdagen og styrk dit barns motorik

De fleste tænker på motorik som lege og øvelser, der får pulsen op. Men dit barns motoriske udvikling kræver faktisk også, at både krop og sanser får ro. Bliv klogere på hvorfor, og få en række gode råd til at geare helt ned sammen med dit barn i hverdagen.

Hvis dit barn skal blive god til en bestemt bevægelse, skal det øve bevægelsen. Hvis dit barn skal lære at mestre knapper, skal det knappe mange knapper, og hvis dit barn skal blive god til at løbe, skal det ud og bevæge benene hurtigt. Men motorik handler ikke kun om at knappe, hoppe, klatre eller løbe.

"Den måde, vi bevæger os på, hænger sammen med hele vores sansesystem. Og den måde, vi sanser på, har næsten lige så stor betydning for, hvordan vi bevæger os som selve bevægelsen. Vores måde at bearbejde sanseindtryk på har en altså en stor betydning for, hvordan vi agerer og bevæger os i verden," forklarer Grethe Andreasen, som er motorikkonsulent og stifter af Børneteam Proaktiv.

Evnen til at kunne dæmpe sin krop har så stor betydning for vores sansesystem, som ellers kommer på overarbejde, og det er lige så vigtigt for dit barns motorik at have rolige stunder som at have fuld fart over feltet.

Styr på det indre kaos

Alle, både børn og voksne, har brug for at få ro på systemet én gang imellem. At kunne slappe af og bare være til stede her i nuet uden at skulle forholde sig til fortid, nutid og fremtid. Men nogle børn har mere brug for ro end andre, siger Grethe Andreasen.

"Nogle mennesker har et overreagerende sansesystem. De tager så mange sanseindtryk ind, at der kan være kaos inde i dem, og de kan blive forvirrede, kede af det og aggressive. For dem er det ekstra vigtigt at kunne skærme sig fra de mange indtryk og få ro på systemet," siger hun.

Her kan særligt mindfulness og meditation hjælpe med at lukke de overvældende indtryk ude, siger børneneuropsykolog Anne Vibeke Fleischer. Med fx mindfulness vil børnene få nemmere ved at styre deres opmærksomhed, som nemt bliver afledt af bevægelser eller snak omkring dem.
 
"Al form for mindfulness, meditation og også massage er med til at udvikle barnets opfattelse af sin egen krop og dermed også barnets opmærksomhed og koncentration. Og vi har al mulig grund til at tro, at det påvirker et barn negativt, hvis det ikke får nærvær, opmærksomhed og denne her ro, som er med til at balancere sansesystemet," siger Anne Vibeke Fleischer.

Nogle børn sætter sig i et hjørne af legepladsen, når de har brug for fred. De kan selv finde ud af at tage pauser i løbet af dagen. Men det er altid de voksnes ansvar at hjælpe børnene med at finde deres egne strategier, mener Grethe Andreasen.

"Børn skal have hjælp af voksne til at balancere deres sansesystem, for de er kun lige begyndt at lære sig selv at kende. Hvis de ikke er i balance, og ingen voksne hjælper dem, kan de blive stressede, og så har vi netop de her børn, som klatrer på væggene," forklarer hun.

Lær kroppen at kende

Barnets motoriske udvikling handler altså lige så meget om bevægelse, som det handler om barnets kropsopfattelse eller indre billede af sin egen krop, og det kan man udvikle med bl.a. mindfulness, massage og rolige stunder, siger Anne Vibeke Fleischer.

"Hvis du rækker ud efter en kop på bordet foran dig, kan du ramme den meget præcist. Hvor-dan kan det lade sig gøre? Jo, det er fordi, du har et godt udviklet skema over din egen krop og ved, hvor lang din arm er," siger børneneuropsykologen og fortsætter:

"Grundlaget for al bevægelse er, at du ved, hvordan din krop fungerer. Jo mere præcis viden, du har om din krop, jo bedre vil du være til at bevæge dig. Massage og fx mindfulness skaber ro og balance i systemet, men udvikler også kropsopfattelsen. Du har fx aldrig selv set din ryg, men ved massage eller tryk på den, får du en meget præcis fornemmelse af den," uddyber hun.

Små pauser i løbet af dagen, rolige stunder med dit barn og muligheden for at komme helt ned i gear har altså stor betydning for, hvordan dit barn opfatter sin egen krop og forvalter alle de sanseindtryk, som det bliver bombarderet med dagen lang. Og det har så videre betydning for, hvordan dit barn agerer og bevæger sig i verden, siger Grethe Andreasen.

"Selvfølgelig kan børn med ubalanceret sansesystem også være gode motoriske, men nogle af dem har altså svært ved at bevæge sig, fordi der er kaos i de mange sanseindtryk – og så bliver de ukoordinerede, fumlende og har ikke styr på deres bevægelser," siger motorikkonsulenten og slutter:

"Hvis de derimod får hjælp til at dæmpe systemet med små pauser, når der er behov for det, vil de måske netop også kunne samle roen til at blive endnu bedre til at bevæge sig fysisk."

8 råd til at skabe ro i hverdagen

#1 Sofahygge
At sidde i sofaen og læse en bog eller se tegnefilm, mens du nusser dit barns tæer eller ryg, kan være den bedste tid på hele dagen. Dit barn slapper helt af, mens du stimulerer føle- sansen, hvilket udløser et hav af hormoner som fx endorfiner, også kaldet 'lykkehormoner'.


#2 Massage
Der er masser af gode grunde til at give dit barn massage, og det behøver ikke at være super struktureret og følge en bestemt metode – så får man det nemlig ofte slet ikke gjort. Det er en dejlig måde at være sammen med dit barn, og det stimulerer samtidig barnets sanser, styrker dets led og motorikken. Har du et barn, som har svært ved at regulere sig selv og slappe af, vil en massage virker dæmpende og beroligende på systemet.


#3 Blide tryk
Tryk over hele kroppen hjælper dit barn med at få bedre styr på sin krop – det får et bedre 'kort' over sin krop og nemmere ved at udføre bestemte bevægelser. Når man bliver berørt, mærker man nemlig tydeligt, hvor ens krop går til. Fortæl gerne undervejs, hvilken kropsdel, du nu trykker på, da det gør barnet endnu mere bevidst om sin krop – og gør det med faste og rolige tryk for at få den dæmpende effekt.

#4 Trille med bold
Du kan også vælge at trille en lille massagebold – eller blot en tennisbold – over barnets krop med et fast tryk. Det virker igen dæmpende og øger kropsbevidstheden hos barnet. Men pas på med at gøre det på en måde, så det kilder, for så får den modsatte effekt, fordi barnets krop og sanser bliver vækket frem for dæmpet. 

#5 Varme fodbade
Prøv at tage et varmt fodbad sammen, når I kommer hjem fra børnehaven eller skolen. Det virker på samme måde som blid massage, så barnet (og du selv) bliver helt rolig og afslappet, og følesansen bliver stimuleret. Samtidig kan man ikke bare lige rejse sig, så I er tvunget til at blive lidt i situationen og bare slappe af.


#6 Skærmfri putning
Ved puttetid er det vigtigt ikke at kaste sig ud i pudekamp og vilde tumlerier, og det er en god idé at slukke alle skærme mindst én time før sengetid. Det blå lys, som skærmene udsender, påvirker nemlig vores døgnrytme og gør os mere vågne. At sidde stille i sofaen og se iPad er derfor ikke nødvendig-vis afslappende for dit barn. I stedet kan I læse en god bog eller lave en blid massage, så barnet gearer helt ned, inden øjnene skal lukkes.


#7 Styrketræning i børnehøjde
Det kan virke mærkeligt, når det handler om at geare helt ned. Men når man arbejder med sin muskel- og ledsans, får man en bedre oversigt over sin egen krop, også i forhold til andre. Den sans bliver stimuleret ved grovmotoriske aktiviteter med tyngde på. Altså når barnet får brugt sine kræfter på en måde, hvor leddene støder sammen i kroppen. Det kan fx være ved at grave gulerødder op i haven, grave sand i sandkassen, hoppe i trampolin eller hjælpe med at bære brænde. Denne form for styrketræning, kan virke adfærdsregulerende og beroligende på sigt, fordi barnet mærker sig selv.

#8 Meditation sammen
Meditation og mindfulness er kendt for at få os helt ned i gear, men det behøver ikke at være så svært eller indviklet, som mange måske forestiller sig. Prøv fx at lægge jer sammen på nog-le madrasser eller tæpper i stuen. I skal bare ligge der og slappe af. Det er nemmere for barnet at slappe af, hvis du lægger noget tungt på maven af det, fordi tyngden holder kroppen nede, og man bliver mere opmærksom på at trække vejret dybt. Sæt eventuelt dæmpet musik på og lig bare tæt sammen – om det er så 2 minutter eller 20 minutter.

Kilde: Grethe Andreasen, motorikkonsulent og indehaver af Børneteam Proaktiv

Lær mere om mindfulness og meditation

1 Bog: Meditationer til børn
Bog med de fineste børnemeditationer, som du læser højt for dit barn, mens det ligger med lukkede øjne og ser historierne for sig. Perfekt ved puttetid eller i ulvetimen.
'Hjerternes Dal – Meditationer til børn' af Gitte Winter Graugaard koster 220 kr. på Saxo.com. Læs mere på roomforreflection.dk.

2 App: Mindfulness for børn
Guidede godnat-meditationer for børn i fire forskellige versioner. App'en 'Mindfulness for børn' koster 45 kr. i App Store. Læs mere på mindful-app.dk.

3 Musik: Afslappede børnemusik
Musicarma-bogen er mindfulness med musik for børn i alderen 3-10 år. Fine illustrationer, remser og øvelser i bogen kommer sammen med en CD med afslappende musik.
'Musicarma' af Lotte Salling koster 199 kr. på musicarma.dk.

Se, hvad vi ellers skriver om: Udvikling