Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Burberry February Collection
Foto: PR Tern fra Christopher Baileys sidste kollektion for Burberry

Burberry Riccardo Tisci

Han overtager posten som kreativ direktør hos Burberry

Burberry kollektionen, der blev vist på catwalken forrige uge, var Christopher Baileys sidste som kreativ direktør, og siden har rygterne svirret – hvem ville overtage roret? Forslagene var mange, og nu er den næste mand i rækken præsenteret. Byd velkommen til Riccardo Tisci.

Med en baggrund fra Central Saint Martins i London, 12 år som kreativ direktør for det franske modehus, Givenchy, og op til flere samarbejder med Nike, må man sige, at den 43-årige italiener har en position som anerkendt designer, og en stor ekspertise indenfor tøj til begge køn, tasker og tilbehør.

LÆS OGSÅ: Prins Nikolai debuterer som model for Burberry

Om det er en god beslutning fra det mere end 150-årige engelske modehus – hvis ikoniske tern og fantastiske frakker er det, de fleste kender dem for, bliver spændende at følge fremover. Håbene var store, og vi havde glædet os til at se, hvem det kunne blive. Rygterne gik nemlig på blandt andre Phoebe Philo, der netop er fratrådt som kreativ direktør for Céline og Kim Jones, hvis tid hos Louis Vuitton nu også er slut.

Riccardo Tisci i skjorte fra sit samarbejde med Nike.

Senior Fashion Director for Eurowoman, Frederik Lentz Andersen har også gjort sig nogle tanker om Riccardos nye position:

”Jeg tænker, at det er et meget modigt og overraskende valg. Riccardo Tisci markerede sig jo især ved den meget glammede og rockede linje, han lagde hos Givenchy, og hans samarbejde med Kanye West gav brandet et nyt publikum,” siger Frederik og fortsætter:

”Burberry står jo blandt andet for det landadelige aristokratiske udtryk, britiske militærreferencer og så selvfølgelig det mere legende udtryk, som Bailey har tilført det i de senere sæsoner. Jeg tror, vi kommer til at se et mere sort og hårdt udtryk fra Burberry under Tisci.”

Netop streetwear er, hvad Riccardo har haft størst succes med gennem de sidste år, hvor han både har iklædt Beyoncé, Madonna, Rihanna og selvsagt Kanye West og Jay-Z, samt skabt eftertragtede sneakers for Nike.

Klip fra Givenchys forårs- og sommerkollektion 2016.

"Jeg er meget glad for, at Riccardo tiltræder Burberry som Chief Creative Officer. Riccardo er en af de mest talentfulde designere af vores tid,” siger Marco Gobbetti, CEO hos Burberry i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Hans design har en elegance, der er moderne, og hans evne til at blande streetwear med high fashion er meget relevant for dagens forbruger. Riccardos kreative vision vil styrke de ambitioner, vi har for Burberry og placere mærket solidt i luksuskategorien."

Marco Gobbetti og Riccardo Tisci har tidligere arbejdet sammen hos Givenchy, som hhv. CEO og kreativ direktør. Om det, siger Riccardo i samme pressemeddelelse:

"Jeg er beæret og glad for at blive en del af Burberry som Chief Creative Officer, og glæder mig til at blive genforenet med Marco Gobbetti. Jeg har en enorm respekt for Burberrys britiske arv og globale appel, og jeg er begejstret for potentialet i dette exceptionelle brand. "

Den første kollektion fra Riccardo Tiscis hånd får vi at se til september, hvor Burberry præsenterer deres næste ”See Now, Buy Now”-kollektion.

Se, hvad vi ellers skriver om: Modeuge, Trends og Design