Nyt blod hos fire store modehuse
SPONSORERET indhold

Her er de nye luksusdesignere, du skal kende

Fire af de store modehuse har fået nyekreative direktører, som har kreeretkollektioner, der har lagt modeverdenen ned i overraskelse over de nye veje, de har taget. Det betyder, at du nu skal gå til Hermès, hvis du er til skarp minimalisme, og besøge Gucci,hvis du drømmer om overdådig romantik. Mød de fire nye luksusdesignere her.

Foto: Eurowoman
03. sep. 2015 | Mode | Eurowoman

Hermès: Nadège Vanhee-Cybulski, 37 år
2015: Debuterede som kreativ direktør for Hermès med a/w 15-kollektionen.
2011-14: Designer hos The Row
2008-11: Designer hos Céline
 
Det nye

Nadège Vanhee-Cybulski byder med sin nye titel på underspillet elegance. Hvor den tidligere kreative direktør, Christophe Lemaires kollektioner havde referencer til varme himmelstrøgsrejser, er Nadège Vanhee-Cybulski Hermès' design lig med luksuriøse styles inspireret af modehusets arv med referencer til ridning. Nadège Vanhee-Cybulskis fortid hos The Row og Céline er tydelig. Med inklusionen af smalle rullekraver, lange længder og stringent brug af læder er det nemt at falde for Hermès' nye minimalistiske silhuet.

Opturen
De stærke farver brugt i blokke klæder det klassiske modehus. For nok lyder postkasserød, solgul og marineblå som mere end markante indslag. Men fordi Nadège Vanhee-Cybulskis design er stilrent, bliver det aldrig for meget. At Nadège Vanhee-Cybulski samtidig holder fast i Hermès-klassikere som silketørklæder og læder, som hun har givet en opdatering, giver det eksklusive modehus fornyet energi.

Potentialet
Hvis der er noget, Hermès mestrer, er det print. Der er allerede enkelte indslag af det i kollektionen, men flere print på den delikate silke er mere end velkomne. Selv om den minimalistiske streg er klædelig for modehuset og dem, der skal bære tøjet, kunne det måske gå hen og blive for pænt og strømlinet? Når nu Hermès ved, hvordan det skal gøres, er det et oplagt sted at skeje lidt ud. 

LÆS OGSÅ: "Stresser det mig at være 29 år og single? - Ja ad helvedes til"  

 
Fra Hermès.


Sonia Rykiel: Julie de Libran, 43 år

2015: Debuterede som kreativ direktør for Sonia Rykiel med s/s 15-kollektionen.
2014: Designer i eget couturehus, Julie de Libran.
2008-14: Designer hos Louis Vuitton, hvor hun stod for pre-kollektionerne. 


 
Det nye

'Det nye' med Julie de Libran ved roret som kreativ direktør er faktisk 'det gamle'. For Julie de Libran er dykket ned i Sonia Rykiels arkiver og har taget cremen – fed velour, striber og metallic – og givet det et skud af 60'erne og 70'erne. Det er tøj, man har lyst til at klæde sig i. Det midnatsblå veloursuit, når klokken slår cocktailhour, og det smørbløde brune sweatsæt til en overskudsagtig sen søndagsmorgenmad.

Opturen
Det klæder Sonia Rykiel at få en sexet overhaling uden at gå på kompromis med den franske quirkiness som fx boucléblazeren, som Georgia May Jagger bærer i s/s 15-kampagnen uden noget under. Det fornægter sig ikke, at Julie de Libran har en fortid hos Louis Vuitton, mens Marc Jacobs var kreativ direktør, med de iøjnefaldende tern og Studio 54-glimmeret. Kollektionen er klædelig – uanset kvindens silhuet og alder.

Potentialet
Julie de Libran har hurtigt fundet ind til Sonia Rykiels dna: et modehus med stærke familiebånd. Hun bød selv velkommen og gav hånd til gæsterne ved showet, der blev holdt i butikken i Paris. Julie de Libran er da også flasket op med mærket, som hendes mor bar gennem hendes barndom. Lad os håbe, at hun bevarer det lidt skæve, så vi ikke ser en sæson uden et stykke med velour og et par striber. 



LÆS OGSÅ: 11 originale Instagramprofiler, der giver inspiration til din egen


Maison Margiela: John Galliano, 55 år

2015: Debuterede som kreativ direktør hos Maison Margiela med a/w 15-kollektionen.
2011-15: I a/w 13-sæsonen var John Galliano gæstedesigner hos Oscar de la Renta. I 2011 blev John Galliano fyret fra Dior, efter han i beruset tilstand udtalte sig antisemitisk på en bar i Paris. Siden har han fungeret som mentor på designskolen Central Saint Martins i London.
1996-2011: Kreativ direktør hos Dior (1988-2011: Også mærke i eget navn).



Det nye
John Galliano giver Margiela-huset en ny kvindelig, sexet dimension. Korsager, florlette materialer, der flyder om kroppen, og kropsnære snit står i kontrast til de tidligere asymmetriske og arkitektoniske kollektioner.

Opturen
Hvor kreativ direktør Martin Margielas kreationer ofte var opsigtsvækkende, er John Gallianos take mere klassisk og feminint, hvis man ser bort fra den hidsige makeup og kontroversielle styling. Heldigvis har John Galliano holdt fast i Maison Margielas eksperimenterende side, men med en sensuel silhuet for øje. Drømmer du om en frakke, der sidder som smurt på kroppen, er John Galliano hos Margiela din mand.

Potentialet
Wow! er den første tanke, der slår én, når man ser kollektionen på catwalken. Der er ikke sparet på noget, og slet ikke makeuppen og stylingen. John Galliano skruer man ikke ned for, og det er tydeligt at se, at han står bag kollektionen. Men med modehusets tidligere smukke, skarptskårne og minimalistiske kreationer kunne en rynke mellem øjenbrynene vokse frem ved tanken om, at den del har veget pladsen for en overflod af fjer og flæser. 




Gucci: Alessandro Michele, 42 år

2015: Debuterede som kreativ direktør hos Gucci med a/w 15-kollektionen.
2002-2014: Accessorydesigner hos Gucci.



Det nye
Guccis kollektion, med Alessandro Michele som ny kreativ direktør, er som en poesibog med romantiske beretninger, blomstertegninger og ungdommelige indfald. Og alligevel er der noget mormor'sk over lookene med de tunge frakker, de plisserede skørter toppet med flæser, sløjfer, baretter og strikhuer. Alessandro Michele fylder på, hvor Frida Giannini tog fra. Med hende var Guccis design glamourøst uden at gå på kompromis med brugbarheden. For ja, der er mindre sex i Gucci nu, men til gengæld får man en mangefacetteret kollektion, der kan få hjertet til at banke hurtigere.

Opturen
Alessandro Micheles poetiske eventyr kalder på, at man går på opdagelse i det. Nye detaljer springer frem og fanger øjet i de finurlige lag på lag-look. Selv om magien opstår i den granny-chikke styling, er de enkelte items anvendelige i hverdagsgarderoben. Pyjamassuitet, de vide nederdele og de smukke pelsfrakker giver lyst til at synge "Efterår, kom an".

Potentialet
Kan Guccis kernekunde følge Alessandro Micheles poetiske tankegang? Vil hun savne den voksne glamour? På trods af den store forvandling bærer kollektionen dog stadig præg af Frida Gianninis ånd i kraft af det karakteristiske blomsterprint og silkeskjorterne. Det bliver interessant at se, om Alessandro Michele vil løsrive sig fra Frida Giannini og give Gucci endnu et ryk i en nørdet romantisk retning.



LÆS OGSÅ: COS og HAY lancerer møbelsamarbejde 

LÆS OGSÅ: Forstå sæsonens 6 største tendenser på 2 sekunder

LÆS OGSÅ: Cara fik stress og selvhad af at være model