Ordet "nude" har i modebranchen længe refereret til en form for beige eller lys rosa, der nogenlunde matcher en "hvid" hudfarve. Men det gør flere og flere modeskabere nu op med og lancerer "nude"-kollektioner i nye nuancer.
Ordet "nude" har i lang tid været et springende punkt i diskussionen om racisme i modebranchen. "Nude" eller "hudfarvet" har nemlig traditionelt refereret til en lys rosa/beige farve, som tydeligt matcher en lys hudfarve, selvom "hudfarvet" naturligvis er meget mere end det.
Netop dette synes branchen dog nu at være ved at få øje på - flere brands er i hvert fald begyndt at lancere kollektioner, som bevidst tager temaet op.
For få uger siden udkom Björn Borg med denne "Skin Collection", som den også bliver kaldt. Kollektionen arbejder med seks hudnuancer til både mænd og kvinder udvalgt efter den såkaldte Fitzpatrick-skala, som inddeler hudfarver efter deres måde at reagere på UV-stråler på.
Sidste år udkom det amerikanske undertøjsfirma Nubian Skin desuden med en lingerilinje i fire forskellige hudfarver.
Björn Borg skriver selv om deres "Skin Collection":
Louboutin er også hoppet med på vognen. I sommeren 2015 udvidede det verdensberømte skobrand, kendt for de karakteristiske røde såler, dets "Nude Collection" til at rumme syv forskellige nuancer efter kritik af modehusets brug af ordet "nude". Christian Louboutin er citeret for at uddybe beslutningen om at udvide kollektionen med følgende Twitter-statement:
- Nude is not a color, it's a concept.
Annonse
Kollektionen er netop nu blevet udvidet yderligere med en serie af ballerina-sko, ligeledes i syv forskellige nuancer. Her kan du se den nye skolinje, mens du kan se hele kollektionen her.
Skoen koster 595 dollars. Foto: Christian Louboutin.