Mille Skjold

Foto: Privat 31-årige Mille Skjold vil med sit nye magasin Økonomista klæde kvinder bedre på rent økonomisk.

Mille følte sig som en ”idiot”: Jeg tænkte, at andre kvinder måtte have samme problem

Der mangler økonomisk ligestilling. Det mener 31-årige Mille Skjold, der har startet et nyt, feministisk magasin, der skal inspirere kvinder til at tage ansvar for deres økonomi.

For seks år siden tog 31-årige Mille Skjold en beslutning:

Hun ville få styr på sin økonomi.

Stoppe med at have overtræk hver måned og få råd til uforudsete tandlægeregninger. I det hele taget få den der ”ondt-i-maven-følelse” til at gå væk, når hun for eksempel tog afsted med familien på sommerferie uden rigtig at have råd til det.

Hun begyndte at google og jagte svarene på de mange spørgsmål, hun havde om, hvordan hun fik styr på sine regninger, og hvordan hun sikrede, at hendes forbrug og indtjening hang bedre sammen.

”Men jeg fik en følelse af, at hvis du har overtræk, er du en idiot…,” siger Mille Skjold.

”Alle de artikler, jeg fandt, fik mig til at føle mig som en på fem år, der ikke havde styr på noget som helst. Og det skaber en utrolig negativ følelse i ens krop, når man får at vide, at man ”bare” skal have styr på sin økonomi.”

Derfor satte Mille Skjold sig for at dele sine tanker om økonomi med sine mere end 5.000 følgere på Instagram. Hun delte alt fra sine månedlige budgetter og second hand-shopping til årsopgørelser og gode sparetips i supermarkedet i et håb om at bryde tabuet om økonomi.

Det har hun gjort i fem år. Hun har holdt foredrag om privatøkonomi og sin egen ”pengerejse”, som hun kalder den rejse, hun har været på, siden hun satte sig for at få styr på sin økonomi.

Men nu vil hun ikke længere kun dele sin egen historie. Hun vil gennem sit nye magasin Økonomista dele andre kvinders historier om økonomi og inspirere kvinder til (også) at interesse sig for deres penge.

”Jeg fik ideen til det her magasin”, siger hun, ”fordi jeg tænkte, der måtte sidde andre kvinder som mig med et behov for at få viden om emnet, men som ikke føler, at det bliver serveret på en måde, hvor man har lyst til at læse om det.”

Købe sig til frihed og tid

Mille Skjold har en fortid som journalist i finanssektoren og mener, at de ”klassiske” finansmedier som eksempelvis Børsen og Finans.dk har en ”one-size-fits-all”-tankegang.

De skriver til ”mænd i blå jakkesæt” med styr på de økonomiske termer og taler på en ”snæversynet” måde, som kun de få indviede forstår, mener hun.

Og netop følelsen af uvidenhed, siger Mille Skjold, gør, at mange kvinder trækker sig fra økonomistoffet – og fra at forstå, hvorfor det for eksempel er vigtigt at prioritere sin pensionsopsparing, investere i aktier eller forhandle en god rente ved et huskøb.

”Jeg oplever både fra mig selv og de kvinder, der læser mit magasin, at vi kvinder gerne vil vide mere om økonomi og kunne tage mere styring over investeringer og huskøb, men jeg har oplevet, at den måde, det kommunikeres andre steder, har været på en meget maskulin måde med fokus på afkast og resultater,” siger hun.

I stedet skriver Mille Skjold om økonomi på en mere ”feminin” måde – uden løftede pegefingre og dumme spørgsmål. I det seneste nummer er der blandt andet artikler om second hand-shopping, inspiration til at spare op, og hvordan man taler om økonomi i parforholdet.

”Man kan godt være feminin som mand, så det er ikke kønsspecifikt, men i stedet for at skrive med fokus på formue, investeringer og et større afkast – sådan en meget power-jakkesæt-agtig måde at formidle det på – så vil jeg hellere fokusere på et why: Hvorfor skal jeg lave en årsopgørelse? Hvorfor giver det mening at investere i aktier?,” siger hun og besvarer spørgsmålet i samme åndedrag:

”Fordi du måske kan få råd til at rejse eller få mere tid til familien,” forklarer hun.

”Vi kvinder er generelt mere opmærksomme på, hvad pengene kan købe os­ – frihed, tid – end bare det at have pengene.”

Betyder noget for ligestillingen

Indtil videre har Mille Skjold udgivet to magasiner – et i oktober og et i april – og oplaget på 2.000 magasiner i april er gået langt bedre end forventet.

”Det er gået lidt for stærkt her i april, i forhold til hvad jeg havde regnet med, også fordi bibliotekerne er ved at købe det. Nu er der pludselig kommet fart på, kan man sige,” siger hun og fortæller, at hun primært sælger det via sin Instagramprofil og fremover vil udkomme to gange årligt i april og oktober.

For Mille Skjold er ønsket, at magasinet foruden at skabe større interesse for økonomi hos kvinder, også kan være med til at skubbe ved ligestillingen.

For økonomi er i hendes optik en forlængelse af den debat om ligestilling og #MeToo, der særligt har kørt siden august sidste år.

”Det her er ikke et kvindemagasin. Det er et feministisk magasin – og jeg synes, der er forskel på de to ting,” siger hun.

”Jeg har også mænd, der læser Økonomista, men fokusset er på, at kvinder skal få en større økonomisk bevidsthed, fordi vi statistisk set er bagud.”

Mere økomoni-snak

Som det ser ud nu, står kvinder eksempelvis dårligere økonomisk efter en skilsmisse, og kvinders pensionsopsparing er ofte også langt mindre end mænds. Men med den respons, som Mille Skjold indtil videre har fået på sit magasin, virker det til, at hendes mission om større økonomisk lighed bevæger sig i den rigtige retning:

”Jeg oplever en større styrke hos de kvinder, der læser med,” siger hun.

”De skriver bl.a. til mig: ”Nu tør jeg godt gøre forhandle et banklån eller købe et hus, fordi jeg har den viden, jeg gerne har villet have, men som jeg ikke har vidst, hvor jeg skulle finde.” Og så handler det om at kunne sikre sig selv og have fuck-you-money, som jeg kalder det, hvor man kan sige farvel til chefen eller manden, uden at man er bundet af nogen økonomisk. Det, tror jeg, betyder meget for ligestillingen.”

I det hele taget håber Mille Skjold, at magasinet kan starte en samtale kvinder imellem, der ikke før har været naturlig. Måske på grund af manglende viden, måske på grund af sociale og kulturelle normer.

”Magasinet skal ændre den måde, vi taler om økonomi på – også indbyrdes. Måske skal vi ændre de ting, vi snakker med vores veninder om, så det ikke kun handler om nye skoindkøb, men i stedet handler om, hvad vi har investeret i, hvilken bank vi har valgt, og hvordan vi har forhandlet et banklån,” mener hun.

”Men det kræver, at vi tør åbne mere op overfor hinanden. Det oplever jeg, at vi kvinder har svært ved. Vi skal lære at kræve noget mere af os selv og tænke mere over, hvad vi vil prioritere i vores liv, og hvordan vi vil prioritere vores penge,” lyder det fra Økonomista-stifteren.

Om Mille Skjold, 31 år

  • Journalist og grundlægger af Økonomista. Magasinet kan købes for 95 kr. på Instagram eller på Økonomista.dk
  • Gift og mor til to børn på 6 år og 2 år
Se, hvad vi ellers skriver om: Kvinder og økonomi og Ligestilling