Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Motion
Læs, hvordan Mette fik sin mor-krop tilbage i topform efter tre graviditeter. Foto: Privat

Motion: Sådan får du mor-kroppen i topform

Gad du også godt knække koden til, hvordan du inviterer mere motion ind i din hverdag og får sparket mor-kroppen (tilbage) i form? Få de bedste fif fra en fit mor, der formår at balancere et travlt arbejds- og familieliv med effektiv træning.

Hvor blev bikinikroppen af? Stak den pludselig af et sted mellem din 1. og 2. graviditet, og har du ikke set den siden? Bare rolig, du KAN faktisk finde den igen (eller møde den for allerførste gang) med effektiv motion og en god portion viljestyrke.

Faktaboks

Mette Edlund Avivson, 35 år, mor til Oliver på 2 år, Zofia på 8 år, og Caya på 5 år.

Mette bor i Aarhus sammen med sin kæreste Mickey, der er fitnesscenterchef. 

Følg Mette på hendes hjemmeside www.metteedlund.com

Mød 35-årige Mette Edlund Avivson, mor til tre børn og er Bodyfitness atlet, fitnessinstruktør, underviser, foredragsholder og personlig træner. 

Få Mettes bedste råd til at komme i form, og se hendes yndlingsøvelser – måske bliver du inspireret til selv at få gang i din egen bikinibootcamp i det omfang, der passer dig.

Hvordan havde du det med din krop efter din tredje fødsel?

“Jeg var rigtig ked af min krop. For første gang syntes jeg, at jeg var blevet slap, lidt for buttet og i alt-alt-alt for dårlig form. Da min yngste datter var 16 måneder, blev jeg desuden skilt fra børnenes far, og op til og under skilsmissen fik jeg det endnu dårligere med mig selv og min udstråling. Jeg gik i virkeligheden rundt og var lidt ked af det – hele tiden. Jeg syntes, at jeg var både gammel, tyk og kunne ikke rigtig finde energien til at se positivt på ret meget. Jeg trængte til at gøre noget godt for MIG!”

Hvilke områder på kroppen var du særligt ked af?
“Jeg havde det først og fremmest svært med de ekstra kilo, jeg havde taget på. Det var SÅ demotiverende, at jeg ikke kunne passe mine jeans, og at min mave bulede ud på steder, den aldrig havde bulet før. Pludselig blev det en udfordring at vælge tøj, og jeg følte mig slet ikke lækker og attraktiv.”
Hvad fik sparket dig i gang med at træne?
“Jeg vågnede en morgen ­– og det er virkelig sådan det gik til – og tænkte: ‘Du er 29 år, midt i en skilsmisse, livstræt og småfed. Nej, nu skal det være SLUT!’ Samme dag meldte jeg mig ind i det nærmeste fitnesscenter og tog en beslutning, der fik vendt hele min verden, hele mit liv på hovedet. Jeg tror simpelthen, at jeg havde nået grænsen for at føle sig utilstrækkelig på alle måder.”LÆS OGSÅ: Spis dig til en flot figur
Du er mor til tre børn – hvordan finder du tid til at træne i en travl hverdag?
“Jeg prioriterer min træning ved at få den passet ind i min hverdag 6 dagen om ugen, enten med MEGET tidlig træning, mens ungerne sover, og min kæreste er hos dem eller om eftermiddagen, hvor de er med mig. I det center, hvor jeg træner, er der børnepasning hver dag. Andre dage tager jeg af sted, efter ungerne er puttet, og så passer kæresten eller min faste barnepige dem. I starten var det svært at komme af sted. Heldigvis mødte jeg hurtigt mange søde mennesker til træningen, og det blev pludselig mit sociale liv. Jeg havde gået hjemme på barsel – og nu kom jeg ud blandt mennesker, der snakkede om andet end bleer og baby. Det var METTE-tid.”
Hvordan motiverer du dig selv?
“Jeg bliver først og fremmest motiveret af de resultater, jeg ser på min krop og af følelsen efter en god træning. Og af min fantastiske coach Mette Lyngholm. Hvis jeg mangler motivation før en træning, ser jeg træningsvideoer på Youtube, bliver inspireret af alle de seje fitnessmennesker jeg følger på Instragram, eller sætter højt musik på, nupper en banan og forsøger at komme i stemning. 99,9% af gangene ender jeg med at være SÅ glad for, at jeg tog af sted.”
Har du aldrig en off-day?
“Jo, og hvis jeg virkelig ikke gider, ikke kan finde motivationen eller bare er så træt, at jeg ikke kan hænge sammen, så bliver jeg hjemme. Det er bedre for min krop at skippe en enkelt træning – at få slappet af, sovet eller hygget med ungerne – end at tage af sted til en halvtam træning.”
Hvordan får du din stramme træningskostplan til at hænge sammen med det at have små børn?
“Generelt spiser de det samme som mig – kylling, fisk, grøntsager osv. – tilføjet lidt ekstra som pasta, ris, kartofler, salater, brød, så det er ikke spor besværligt. Hvis jeg f.eks. laver laks og bønner til mig, ja så bikser jeg lige en omgang ovnkartofler eller brune ris sammen, som ungerne så får til. De får helt almindelige madpakker med i børnehave og skole. Det er jo ikke sådan, at diætkost er speciel – den er bare fedtfattig, uden sukker og med fokus på proteinindtag – altså ikke noget, der er usundt for børn. Tværtimod. Når vi skal have takeaway herhjemme er det sushi – som alle i husstanden elsker!”
Har du aldrig dårlig samvittighed over, at du bruger så meget tid på træningen?
“Jeg bliver tit mødt med sætninger som ‘er det ikke synd for ungerne, at du bruger så meget tid på fitness og kost’, og hertil kan jeg kun sige, at det synes jeg ikke. Jeg synes, det ville være synd for dem, hvis jeg sad hjemme og var ked af mig selv. Hvis jeg ikke havde energi til at være der for dem, og i øvrigt stoppede dem med forkert mad. Det er min overbevisning, at det at de vokser op i et miljø, hvor sundhed og motion er en del af hverdagen og har en, mor der har overskud og er glad, forhåbentlig giver dem gode vaner og en naturlig lyst til selv at leve sundt og være aktive. Det handler for mig også om at være et godt forbillede for mine børn.”
Mettes bedste råd til dig, der gerne vil være fit, men har svært ved at komme i gang:

Planlæg din træning: Uanset hvor meget (eller lidt) du træner, er planlægning altafgørende. Hvis ikke du får struktureret din træning, kommer det ALDRIG til at harmonere med livet som mor. Planlæg fx om søndagen, hvilke dage du skal af sted i den kommende uge – og sørg for at have styr på alt mht. pasning af ungerne.

Hold fast i de mål, du sætter dig: Giv det tid, lad være med at stoppe, fordi det ikke går hurtigt nok. På et tidspunkt begynder resultaterne at rulle ind over dig, og din træning bliver sjov i stedet for at være noget, der er svært at komme af sted til.

Se træningen som dig-tid: Nyd, at du gør noget godt for dig. Du får energi af din træning, og det kommer også dine børn til gavn i sidste ende.

LÆS OGSÅ: 3 år og flygtet fra Syrien: "Vi troede, Mays havde glemt…"

LÆS OGSÅ: Børnenes bedste sprogbøffer

LÆS OGSÅ: Leder: "Kærlighed nok til to?"

Se, hvad vi ellers skriver om: Motion for gravide, Børns sundhed og Træning