Børn i naturen
Foto: Getty Images Børn, der opholder sig meget i naturen, er både mere miljøbevidste og mere lykkelige.

Udebørn er lykkeligere: Det viser ny forskning

Børn, der føler sig forbundet med naturen, har tendens til at handle mere miljøbevidst – og så er de faktisk også lykkeligere. Det viser et nyt internationalt studie.

Så er der godt nyt til alle forældre med børn, der elsker at hoppe i vandpytter, klatre i træer og at opholde sig i naturen. En ny undersøgelse fra Sonora Institute of Technology i Mexico viser nemlig, at børn, der trives i naturen, også passer bedre på den. Det skriver SVT.

Undersøgelsen - som er blevet publiceret i "Frontiers in Psychology" - er blevet sat i værk på baggrund af det stigende fokus på og bekymring for klimaforandringer, hvor alt fra klimaændringer, afskovning og masseudryddelse af dyrearter er trusler, som vores planet står over for i dag. Konsekvenserne af disse klimaforandringer vil påvirke især de yngre generationer.

LÆS OGSÅ: Personlighedstest: Hvilken type er dit barn?

I et forsøg på at imødekomme denne udfordring har forskere sat sig for at undersøge, hvordan man kan fremme en bæredygtig adfærd blandt børn. De har bedt 296 børn i alderen 9-12 år om at tage stilling til forskellige udsagn - blandt andre ”Mennesker er en naturlig del af verden” og ”Jeg sorterer tomme dåser til genbrug.”

Resultatet viser, at udendørslivet er en væsentlig del af ligningen. De børn, der allerede elsker at være i naturen, har tendens til at være mere bæredygtige og miljøbevidste. Samtidig viser studiet, at børn, som befinder sig meget i naturen, er lykkeligere end de børn, der opholder sig indendørs.

Det gavner børn at være i naturen

Petter Åkerblom, lektor ved Sveriges Landbrugsuniversitet (SLU) kalder undersøgelsen interessant. Han mener – ligesom forskerne – at man er mere tilbøjelig til at beskytte naturen, hvis man føler en forbindelse til den:

- Hvorfor skulle man beskytte et naturreservat, hvis man aldrig har været der? Man bliver mere involveret og nysgerrig, hvis man er en aktiv del af det, og så man forstår, hvordan tingene hænger sammen, udtaler han.

Et andet videnskabeligt bevis på naturens positive indflydelse på børn kommer fra Linköping Universitet, hvor forskere har undersøgt vigtigheden af udendørs læring blandt børn i skolealderen. Konklusionen var her, at hvis du kombinerer indendørs- og udendørsaktivitet, klarer skoleeleverne sig bedre i skolearbejdet.

- Forskningen viser, at det er godt for børn at have kontakt med naturen hver dag, siger Petter Åkerblom.

Petter Åkerblom mener samtidig, at undersøgelsen fra Sonora Institute of Technology giver flere sociale fordele. For når børn, der føler sig forbundet med naturen, tilsyneladende er lykkeligere, kan naturen lindre de unges klimaangst, siger han:

- Glade børn er motiverede børn, og det er disse børn, der kan tænke positivt om fremtiden.

Se, hvad vi ellers skriver om: Børnepsykologi og Aktiviteter for børn