Ulykkeligt par
Foto: Getty Dailsy Løvendahl guider her til et bedre parforhold.

Parforhold i krise: 5 trin til et bedre parforhold

Hvad gør du, hvis karantænelivet og sommerferien har slidt på den gode stemning i dit parforhold? Her guider Daisy Løvendahl til, hvordan I finder følelserne frem igen.

"Vi er blevet corona-kukkuk," siger Thomas. Camilla smiler og supplerer:

"Ja, der er perioder, hvor jeg har savnet mere tid med Thomas, men lige nu kunne jeg godt bruge et par dage alene i sommerhus."

Thomas svarer med det samme:

"Er du træt af mig?"

Karantænen og de sidste måneders omvæltning af hverdagen har for mange par været en vild følelsesmæssig rejse. Med usikkerhed omkring arbejde og hverdagen med børn. Frygt for ens eget helbred og frygt for, at der skal ske noget med dem, man elsker. Men også bare en uvant følelse af ikke at vide hvad der sker og ikke kunne planlægge noget.

"Vi skulle have været til Italien, men det er jo umuligt. Heldigvis kan vi låne et sommerhus ved Vesterhavet af Thomas’ forældre, hvilket børnene glæder sig til, men jeg har en følelse af, at alting falder fra hinanden," siger Camilla.

Thomas tager ordet:

"Jeg er virkeligt træt af, at Camilla hele tiden forholder sig til det, vi ikke kan. Ja, det er ærgerligt, at vi ikke kan komme til Italien. Men vi må ligesom videre."

Camilla bliver ked af det og siger:

"Jeg føler, at Thomas er efter mig. At jeg ikke kan være sådan, som han vil have det. At jeg hele tiden skal stramme op og være positiv, men jeg er ked af det hele og urolig for mine forældre, som er meget ældre end Thomas’."

Thomas sukker dybt og lægger armene over kors.

Læs også: Sådan genskaber du intimitet og berøring i dit parforhold

Om eksperten

Dsisy Løvendahl er personlig rådgiver, forfatter, foredragsholder og har en kandidatgrad i filosofi og kommunikation. Hun har stor erfaring med at guide sine klienter gennem det moderne livs udfordringer, så der er plads til både kærlighed, familie og karriere.

Med udgangspunkt i egne klienter beskriver hun problemstillinger, de fleste af os genkender – og guider os til løsninger, der virker. Læs mere på Daisylovendahl.dk

Giv følelserne plads

Coronakrisen har ramt os på mange planer, men den har blandt andet ramt vores følelse af selv at kunne forme vores liv. Vi bliver ramt på vores grundlæggende følelser af frihed og tryghed, hvilket vi håndterer meget forskelligt som mennesker. De forskelle er ekstremt tydelige, når man også hele tiden er sammen.

Jeg bruger deres lille udveksling som en mulighed for at få fat i deres følelser:

"Thomas, hvad sker dig indeni dig, når du hører Camilla tale om det, I går glip af?"

Thomas svarer:

"Jeg oplever, at jeg hele tiden skal holde fanen højt for os alle. Finde løsninger på de konkrete problemer og gøre hende tilfreds, mens hun kritiserer mine ideer."

Camilla siger:

"Men det er slet ikke sådan, jeg har det! Jeg ønsker ikke at kritisere dig, for jeg synes, du er god i alt det her."

Thomas smiler let. Så jeg spørger Camilla om hendes følelser:

"Jeg har brug for at have lov til at være ked af det, uden at Thomas fikser det. Jeg kan godt fikse mig selv og alt muligt andet, men jeg har brug for at måtte græde og vise, at jeg er frustreret."

Thomas lægger armene om hende, og de sidder tæt sammen en stund.

Kærlighed gror også i modgangen

I mit stille sind tænker jeg på, hvor galt det går mellem os, når vi ikke giver følelserne plads. Hvor meget kærlighed, der er at hente i at gå under alt det konkrete og give plads til de følelser, som rumsterer i os. For de er der! Uanset om de kommer til udtryk gennem at ville fikse, finde løsninger og være positiv eller gennem lyst til at græde og at sætte ord på det svære.

Vi skal som par forstå, at denne omvæltning har sat gang i store følelser, og at de kommer til udtryk på forskellig vis. Kan vi som par lade være med at gå i kamp over vores forskelle, men i stedet lære at omfavne hver vores udtryk, så er der meget smukt at hente. Kærlighed og fællesskab gror også i modgangen. Når vi formår at række ud over os selv og holde om den, vi deler livet med. Også når vi umiddelbart synes, de er pisseirriterende.

Karantænen var et socialt eksperiment

Med karantænen blev par kastet ud i et socialt eksperiment, hvor de gik fra at have hver sit liv til at være sammen 24/7 – endda i en usikker tid med megen uvished. Det skabte et pres på parforholdet, for pludselig havde vi nærmest kun hinanden.

Det krævede et stærkere fællesskab end tidligere. Ligesom det krævede en dybere forståelse for, hvem hinanden egentlig er. Vi kunne nemlig ikke gemme dele af os selv fra hinanden, men måtte lære at elske hinanden endnu mere – i medgang og modgang. 

5 trin til et bedre parforhold

1. Sæt jer ned sammen

Denne enkle øvelse kan du lave med din partner på 20 minutter. Når I laver øvelsen, begynder respekten og derigennem fællesskabet og kærligheden at vokse. Og for at føle os tætte på hinanden, kærlige og som en del af samme team er det netop vigtigt at føle sig respekteret. Uden respekt trækker vi os fra hinanden, bygger mure op og får hele tiden bekræftet, at vi ikke bliver forstået. Så tag fat i blyant, papir og hinanden, afsæt tiden til det og svar på de fire spørgsmål her nedenfor. I må gerne sidde udenfor med en kold drik imens.

2. Hvordan føles det at være respekteret?

Skriv jeres svar på dette og de næste spørgsmål ned hver for sig. Del ikke noget. Ssshhh … Bare skriv. Hvordan føles det for dig at være respekteret? Skriv, som om din kæreste allerede respekterede dig vildt meget – gav dig al den omsorg, du trænger til, lyttede til dine følelser uden at fikse, eller roste din parallelparkering. Uanset hvad respekt er for dig, så skriv det ned. Stil helt ind på, hvad der frembringer følelsen af at være respekteret. Gør det så konkret, at du kunne instruere mig i at respektere dig.

3. Hvornår føler du dig mindst respekteret?

Lad os se på det svære mellem jer. Selvom det kan virke håbløst, så er der en masse guld at hente ved at grave i den mørkeste jord. Bliv helt konkret og nøjagtig i din beskrivelse af, hvornår du føler dig mindst respekteret. Drop din indre dom over, hvorvidt dine følelser er okay. Bare frem i lyset med dem. Ofte ønsker vi ikke at give vores kæreste en følelse af mangel på respekt, men det kan vi ikke ændre på, hvis ikke vi forstår hvilke situationer, der skaber denne følelse.

4. Hvornår føler du dig mest respekteret?

Det er vigtigt i denne form for øvelser at have alle nuancer med. Nu har vi set på manglen, så lad os også se efter overskuddet. Hvornår føler du, at din kæreste respekterer dig? Hvad gør han, som giver dig en dejlig følelse af, at I er et team, der arbejder sammen med respekt og kærlighed? Kom med konkrete eksempler. Mærk, hvordan de minder kan fylde dig med god energi. Bliv helt konkret i forhold til, hvad der skete. Spurgte han til dig? Lyttede? Tilbød sin hjælp? Den indsigt er guld værd.

5. Hvad kan din kæreste gøre for, at du føler dig mere respekteret?

Nu er det tid til at komme frem til 1-3 konkrete formuleringer af, hvad der ville give dig følelsen af mere respekt. Det er vigtigt, at det er konkret som ”Lad være med at sige, at jeg skal holde op med at være negativ” eller ”Jeg føler mig virkeligt respekteret, når du spørger til mine forældre, så bliv ved med det”. Del de indsigter med hinanden. At dele er en måde at opbygge jeres fællesskab og gøre jeres kærlighed dybere på. Er tiden til det, så læs gerne hinandens svar og tag en god samtale. Det er en smuk måde at bruge en sommeraften på – bare jer to.

Se, hvad vi ellers skriver om: Parforhold, Daisy Løvendahl og Psykologi