Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Christina Gross Jarnit
Foto: Klaus Rudbæk Christina: “Jeg har haft maveproblemer, siden jeg var 35 år, og det eneste, der har hjulpet mig, er Low Fodmap”

Christina efter 4 uger på low fodmap: “Jeg føler mig mere frisk og min mave er mere stabil”

Blot tre dage inde i Christina Gross Jarnits 14-dages testperiode af Low Fodmap-diæten kunne hun mærke en forskel. De evige mavesmerter forsvandt, maven blev flad og blød, og hendes humør røg i vejret.

Dag 1

“Jeg startede på kuren en mandag, og forinden havde jeg brugt tid på at læse op på diæten og dykke ned i principperne, for det kræver lidt arbejde at finde ud af, hvad Low Fodmap går ud på. Selv om nogle ting umiddelbart virker sunde, er det ikke alt, du må spise. Bananer er for eksempel okay, men kun hvis de er helt grønne. Jeg allierede mig med appen Monash University Fodmap Diet, og den var en stor hjælp, fordi den giver et hurtigt overblik over, hvad jeg må og ikke må. Men det tager lidt tid, før hverdagen bare kører med kosten.”

Dag 3

“Der er kun gået et par dage, men jeg kan allerede mærke en forskel. Jeg føler mig mere frisk og mere stabil i forhold til, hvordan jeg har det i maven. Jeg har fået en forkærlighed for kogebogens morgenmad, som er havregrød med valnødder, chiafrø og sirup. Den fylder godt og gør noget godt for min mave. Jeg er positivt overrasket over, at jeg må bruge søde ting som sirup, som gør morgenmaden virkelig lækker. Jeg har en blød mave både indeni og udenpå.”

Dag 5

“Det er fredag, og ligesom så mange andre, plejer det at betyde fredagsslik med ungerne og rødvin med min mand. Men ikke i denne uge. Jeg kan dog ikke lade være med at tage et par lakridser, men der er kontant afregning med det samme. Oppustetheden er fluks tilbage, så jeg må bare rette ind igen, og heldigvis er det nemt, fordi jeg ved, hvad jeg skal gøre. På den måde er Low Fodmap en god diæt, fordi den er nem at styre, hvis jeg en dag skal ud og ikke kan overholde principperne hundrede procent.”

LÆS OGSÅ: En kur der dur: Vi tester Low fodmap

Dag 8

“Det kører med diæten, og jeg føler ikke, at kosten adskiller sig så meget fra min gamle kost. Jeg kan lave rigtig meget forskelligt til morgenmad, både havregrød, frugt og æg, og til frokost og aften spiser jeg oftest kød og en salat af for eksempel spinatblade, agurk og gulerødder. Det, jeg især skal passe på med, er brød, pasta og sukker. Til gengæld må jeg godt få ris. Der er en rigtig god lasagne i kogebogen, som hele familien er vild med. Som hverdagskogebog er retterne dog lidt tidskrævende, hvis den skal bruges i en familie med to børn, der er tidligt sultne, men det er helt okay at udelukke nogle ting fra retterne.”

Dag 11

“Jeg har lavet et princip om, at jeg takker nej til kage på arbejde, fordi der nærmest er kage hver dag, men i dag kan jeg ikke lade være med at tage et stykke. Hvor slemt kan det være? Reaktionen kommer med det samme. Det føles som om, jeg får en dyne over hovedet, og jeg er træt i flere timer. Det sværeste ved diæten er at holde mig fra kage og slik, men heldigvis er kogebogens desserter hurtige at lave, og de tager den værste sukkertrang. Om aftenen spiser jeg en laktosefri yoghurt med hindbærkompot.”

Dag 14

“Jeg er inviteret ud, og jeg har det ikke så godt med at takke nej til maden, så jeg tager mindre portioner af det, som jeg helst ikke skal spise, og faktisk påvirker det ikke min mave særlig meget. Det er rart at mærke. Det er en befrielse at være smertefri, og at min mave fungerer godt. Når jeg er på Low Fodmap, kan jeg undgå at tage medicin mod forstoppelse. Fantastisk.”

LÆS OGSÅ: En kur der dur: Vi har testet de mest populære

Efter kuren

“Generelt er jeg blevet gladere, fordi jeg har det bedre. Jeg har haft maveproblemer, siden jeg var 35 år, og jeg har prøvet masser af kure og præparater og været til alle mulige specialister, men det eneste, der har hjulpet mig, er Low Fodmap-principperne. Det er så rart at slippe for en hård og oppustet mave, der altid har ondt på den ene eller anden måde, og jeg behøver ikke længere tænke over, hvad jeg skal tage på om morgenen, fordi jeg kan passe mine bukser, uden at de klemmer. Jeg forsætter med kosten, fordi jeg har det godt med at have en flad mave og at føle mig stabilt kørende.”

Christina Gross Jarnit

48 år, seniorkonsulent og projektleder i et IT-selskab. Hun træner en blanding af fitness og løb fire gange om ugen. Bor i Valby med sin mand og to børn på ni og 14 år.

FIT LIVING tester juicekur
Sundhed

FIT LIVING tester juicekure: Er det en kur, der dur?

test sense-kost
Sundhed

Christina tester sensekost: “Jeg føler mig mindre oppustet efter en uge på Sense”

sensekosten
Sundhed

Sense kost: Hvad mener eksperterne om kuren?

Suzy Wengel
Sundhed

Suzy Wengel: “Med Sense er du din egen kostvejleder”

Test af 5:2-kuren
Sundhed

Sabina tester 5:2-kuren: "Er jeg reelt sulten, eller er det bare fordi, jeg er vant til at gå og snacke?”

Louise Bruun 5-2:kuren
Sundhed

Louise Bruun om 5:2-kuren: “Du får et bedre helbred af at faste”

5:2 kuren fordele og ulemper
Sundhed

5:2-kuren: Eksperterne guider dig gennem fordele og ulemper

test nupo kur
Sundhed

Julie tester nupokuren: “Jeg fik brudt en masse dårlige vaner”

nupo kur
Sundhed

Producenten om Nupokuren: “Nupo giver dig hele pakken af næringsstoffer”

nupokur
Sundhed

Nupokuren: Eksperterne guider dig gennem fordele & ulemper

test lchf
Sundhed

Veronica tester LCHF: “Den største udfordring var at droppe kulhydrater”

Jane Faerber
Sundhed

Jane Faerber om LCHF: “Fokusset på, at du hele tiden skal spise et eller andet forsvinder”

Lchf
Sundhed

LCHF-kuren: Eksperterne guider dig gennem fordele & ulemper

8 timers kuren
Sundhed

Angelica testede 8 timers kuren: “Jeg glemmer at spise alle mine måltider”

Ur
Sundhed

8 timers kuren: Er det en kur, der dur - vi har testet?

8 timers kuren
Sundhed

Det mener eksperterne om 8-timers kuren

Slankekur & vægttab
Sundhed

Stina testede Atkins: “Jeg har hele tiden en god fornemmelse i kroppen”

Slankekur & vægttab
Sundhed

En kur, der dur?: Atkins kuren

To eksperter om Atkins
Sundhed

Det mener eksperterne om Atkins kuren

stenalderkost test
Sundhed

Pernille tester stenalderkuren: “Jeg føler mig meget lettere og bedre tilpas”

thomas rode stenalderkost
Sundhed

Thomas Rode: “Stenalderkost giver sindssygt meget energi”

stenalderkost
Sundhed

Stenalderkost: Det siger eksperterne om kuren

test blodtypekost
Sundhed

Maria tester blodtypekost: “Min lyst til at snacke er blevet mindre, og jeg har en bedre følelse af mæthed”

blodtype
Sundhed

Charlotte Reffstrup om blodtypekosten: “Du opnår en indre balance i kroppen”

blodtypekost
Sundhed

Blodtypekost: Det mener eksperterne om kuren

Test syre/base kost
Sundhed

Krishnapillai tester syre/base-kost: “Jeg bliver ikke oppustet, som jeg plejer, efter et måltid”

lene hansson
Sundhed

Lene Hansson: “Spiser du mere basisk, vil du gå ned i vægt”

Syre/base-kosten
Sundhed

Syre/base-kosten: Eksperterne guider dig gennem fordele & ulemper

Se, hvad vi ellers skriver om: Slankekur, Oppustet mave og Fordøjelsen