Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Sara Maria Franch-Mærkedahl og Gitte Høj
Sara Maria Franch-Mærkedahl og Gitte Høj giver gode løbetips

Løbeprogram og løbetips til

Smarte genveje, der gør dig helt vild med løb

Har du også fået lyst til at blive en hurtigere − og gladere − løber? Her får du Sara Maria Franch-Mærkedahl og Gitte Højs bedste tips til at kickstarte din motivation og bevare løbeglæden.

➺ DROP DE DÅRLIGE UNDSKYLDNINGER
Hvis du har mulighed for det, så gør løbetræningen til en del af hverdagens andre gøremål. Tag løbetøj på fra morgenen, aflever børnene, og tag derefter ud at løbe. Eller løb, når du skal handle. Eller når du skal til og/eller fra arbejde.

LÆS OGSÅ: Sara Maria & Gitte: "Det skal være sjovt at løbe"

➺ GØR LØB TIL EN LEG
Varier din rute, dit tempo og din tid. Veksler du mellem forskellige ruter, kan løbet også blive mere interessant.

➺ BEVAR DIT FOKUS
Sæt delmål − og husk hele tiden på, hvorfor du løber. Der kan være mange gode grunde: bedre kondition, mere energi, en strammere krop, blive hurtigere, være mere udholdende m.m. Men det vigtigste er faktisk, at du finder frem til netop det særlige, der motiverer lige præcis dig.

➺ SNYD HJERNEN − OG KOM AF STED
Løb er godt. Men en gåtur og/eller fysiske træningsøvelser er også rigtig godt. Nogle dage kan dørtrinnet simpelthen være for højt og en løbetur virke uoverkommelig. Prøv at komme af sted alligevel, men beslut dig for at gå en tur i stedet. Træk stadig i løbetøjet, men fortæl dig selv, at du blot skal ud og gå. Måske du alligevel finder energi og får mod på at løbe?

LÆS OGSÅ: Sådan bliver du en bedre løber

➺ LÆG EN PLAN
Hvis du kun løber, når du har tid, lyst og kræfter, så kan projektet meget hurtigt løbe hen til et sted, hvor du ikke rigtig kommer i gang, og dermed konstant må begynde forfra. Planlæg i stedet faste løbedage, og løb efter et program.

➺ FIND EN LØBEMAKKER
Det giver et fælles ansvar for træningen. Du står ikke alene med løbet, når du har aftaler med en løbemakker. Det fungerer bedst, hvis I fra starten har omtrent samme niveau/tempo/bevidsthed for løbet.

➺ DRESS UP For nogle kan det at have det rette gear være en motivationsfaktor i sig selv, så forkæl dig selv med nye gode løbesko, lækkert tøj, geniale gadgets m.m.

LÆS OGSÅ: Michelle Kristensen: Sådan sætter du dig et mål - og når det

LÆS OGSÅ: Sådan spiser du dig til et stærkt immunforsvar & mere energi

LÆS OGSÅ: Venindeøvelser: Bliv fit & glad med Helsematilde

Fakta

Boost dit løb er bogen til dig, der gerne vil forbedre løbeformen − begynder eller øvet. Sara Maria Franch-Mærkedahl & Gitte Høj, Boost dit løb, 200 kr., ArtPeople.

Se, hvad vi ellers skriver om: Løb