Vægkunst du må eje: Her er årets Campari-plakat

Vægkunst du må eje: Her er årets Campari-plakat

Campari Artist of the Year er fundet, og det er den talentfulde kunstnerduo NOWHERELAND, der står bag årets unikke Campari-plakat. Et værk, der uden tvivl vil peppe indretningen op derhjemme.

Tidligere i år præsenterede det italienske aperitif-brand Campari for tredje gang i historien deres store plakatkunst-konkurrence: ’Campari – Artist of the Year’, der giver danske talenter mulighed for at komme med deres bud på årets Campari-værk. Igen i år var der stor tilstrømning blandt kreative ildsjæle, og feltet bød på mere end 300 ansøgere. Blandt de mange talenter blev det den københavnske kunstnerduo, NOWWHERELAND, der slap gennem nåleøjet med deres værk, som juryen beskriver som enkelt og komplekst på samme tid:

”Værket har bestemt ikke været let at skabe, men NOWHERELAND lykkedes med at frembringe en varm og positiv følelse med denne plakat, og som verden er lige nu, er det det helt rette tidspunkt at frembringe den slags følelser”, fortæller Chefredaktør på Eurowoman og RUM, Anne Lose, der sammen med kunstmaler og skulptør, Søren Behncke og Galleria Campari Curator hos Campari, Anita Todesco, er blandt årets jurymedlemmer.

Campariplakat_NY.jpg

Vinderplakaten designet af NOWHERELAND måler 50 x 70 cm. Den kan købes her.


Der er altså ingen tvivl om, at Campari i år har at gøre med en meget interessant kunstnerduo, som i den grad både har eksperimenteret med farver og form – i det hele taget den kreative proces. Mød NOWHERELAND her i en spændende Q&A, hvor de fortæller mere om deres kunstnerfællesskab og deres tanker bag den eksklusive Campari-plakat, som du kan få fingrene i her.

000069670007_Dennis-Morton_NY.jpg

Kunstnerduoen NOWHERELAND udgøres af Signe-Lill Valkvæ og Trine Løgstrup

Hvad har det betydet for jer at vinde Campari Artist of the Year?

Signe-Lill: Det har betydet rigtig meget for os. Det er en stor anerkendelse. Nogle kan måske være bange for at miste den kunstneriske frihed, når kunsten går over i noget kommercielt.

Trine: Og dér tænker vi netop, at kunsten giver noget uventet til det kommercielle – det kan være en styrke. Det er i hvert fald det, vi gerne vil arbejde ud fra.

Hvordan arbejder I med brandet Campari i jeres værk?

Signe-Lill: Vi forsøger at bruge de forskellige Campari-elementer i vores farvevalg. Det røde fra selve Camparien, det blå fra logoet, det gule fra appelsinen, der ofte bliver tilføjet, og det grønne repræsenterer den her ’hemmelige’ urt. Derudover har vi arbejdet med et femlagstryk, der passer godt ind i fortællingen om, at du tilføjer flere forskellige ingredienser i din Campari-drink. Metoden kræver tålmodighed og står i skærende kontrast til den indledende del af vores kreative proces, hvor vi tegner de her hurtige skitser.

Trine: Desuden opstår der en god dramatik ved at arbejde med træsnit, for hvis ikke trykket ender, som vi vil have det, må vi starte forfra. Du kan aldrig vide, hvordan farven lægger sig – nogle gange har den lagt sig fuldstændig glat på papiret, andre gange kan du se noget af træet igennem snittet. Træsnitsmetoden opstiller derfor automatisk nogle dogmer: Du kan være nødt til at udelade nogle detaljer, til gengæld er der nye ting, du får foræret ved det uventede i det færdige resultat.

000069670036_Dennis-Morton_NY.jpg

Hvordan vil I beskrive jer selv som kunstnere?

Trine: Vi arbejder i krydsfeltet mellem design og kunst og laver blandt andet vægmalerier, tryk og illustrationer. Meget af vores kunst leger med samspillet mellem det abstrakte og det figurative formsprog. Vi arbejder ud fra en tilgang om at skabe identitet til forskellige steder, rum og brands.

Signe-Lill: Derfor, synes vi, det var spændende at designe en plakat til Campari, fordi der både skal lægges vægt på det kunstneriske samtidigt med, at værket skal tale ind til brandet.

I hedder NOWEHERELAND – hvad er jeres mission som kunstnere?

Trine: Navnet NOWHERELAND opstod ud fra ideen om, at vi gerne ville lave offentlig kunst – ikke kun noget, der skulle udstilles på gallerier. Vi ville skabe æstetiske oplevelser i folks hverdag, fx i gadebilledet, som kan være med til at få dig til at føle, at du i et splitsekund er sat uden for tid og sted.

Hvilken æstetik arbejder I indenfor – er det nødvendigvis den samme?

Trine: På en eller anden måde har vi nok meget den samme æstetiske reference.

Signe-Lill: Det har vi i hvert fald fået.

Trine: Det handler jo også om at kunne stole på hinanden.

Signe-Lill: Vores fælles æstetik er ret naivistisk, humoristisk og farverig. Det er som oftest ud fra kombinationen af farver og former, at værkets fortælling udspringer. 

Trine: Og så arbejder vi ud fra en umiddelbarhed. Den er ret vigtig for os. Så kan det godt være, at det, vi umiddelbart laver, bliver bearbejdet og ender med at blive et tryk, en illustrator-tegning eller et vægmaleri, men udgangspunktet er altid en hurtigtegnet skitse, der danner grobund for det endelige værk.

Campari Artist of the Year

Vinderen af dette års Campari Artist of the Year er kunstduoen, NOWHERELAND, der udgøres af Signe-Lill Valkvæ og Trine Løgstrup. Plakaten kan købes her, pris 250 kr.  

Det er ikke første gang, Campari har fået en dansk kunstner til at designe årets plakat. I 2019 udvalgte Campari et værk af kunstmaler og skulptør Søren Behncke, der for første gang i år sidder med i juryen. I 2020 faldt valget på Luna Mathilde Hedman.

Campari_Kunst1820_low_NY.jpg

Campari-plakaten anno 2019

 

campari-plakat_NY.jpg

Campari-plakaten anno 2020