Sociale medier

Foto: Seismonaut

Sociale medier facebook

Sådan laver du gode statusopdateringer

Vores digitale ekspert, Anja Tønning, mener, at det skal være slut med alle de kedelige opdateringer på sociale medier, som ikke interesserer nogen. Vi skal tænke i "hverdag med et tvist" og udlevere noget mere af os selv. Læs hendes klumme om hvordan du gørher.

Jeg har 324 venner på Facebook, jeg "synes godt om" 148 virksomheds-sider, jeg følger 760 mennesker på Twitter og 123 på Instagram.

Det er virkelig mange statusopdateringer, tweets, billeder osv. Altså virkelig meget information. Og hvor er der dog meget irrelevant og røvkedeligt lort. Undskyld sproget. Men det er der.

"I dag var prinsessen og jeg i Føtex og købte en økologisk speltbolle, det er så hyggeligt at være på barsel...".

Nå. Come on! Det er altså bare for kedeligt. Der er intet spændende, nyt eller sjovt i den statusopdatering. Det er bare kedeligt.

Godt indhold på sociale medier er hverdag med et tvist
Vi har så mange venner og forbindelser på sociale medier, at vi må gøre os lidt mere umage. Ja sociale medier handler meget om vores hverdag. Men lad os kalde det "hverdag med et tvist." Jeg hørte for nylig en undersøgelse, der viser, hvordan relationer mellem mennesker skabes af små tvist i hverdagen. Ikke af "almindelighed":

En stor flok kvinder og mænd skulle på første date. I den ene halvdel af parrene skulle manden spørge "Hvad arbejder du med?". I den anden halvdel skulle han spørge "Har du nogensinde haft en kønssygdom?". 80 % flere af parrene fra kønssygdomsgruppen mødtes til 2. date. Vi lægger ikke mærke til mennesker, som altid følger normen. Vi glemmer dem, finder dem ikke interessante.

LÆS OGSÅ: "Jeg skal jo liiige tage et billede til Instagram"

Gør dine opdateringer relevante
Mine opdateringer på sociale medier er kun gode, hvis jeg får feedback på dem. Likes, kommentarer og måske delinger. Hvis ingen reagerer på mit billede eller statusopdatering, er det en fiasko. For så har det jo ikke været relevant for nogen - og jeg må overveje, hvad jeg har gjort forkert.

Jeg kræver (!!), at det, andre udsætter mig for, er interessant og relevant - at det enten giver mig et grin, et skævt smil, et løftet øjenbryn eller lyst til at læse mere.

Gode opdateringer på sociale medier er selvfølgelig afhængige af platformen og af, om jeg bruger det privat eller arbejdsmæssigt. Lad os tage min private Facebook-tilstedeværelse som et eksempel.

Hvad fungerer godt på Facebook



"Fuck! Vi har sgu lige stjålet en drikkeyoghurt i Fakta... Forbryderteam Gustav og mor."
Her udleverer jeg mig selv lidt, med en sjov historie.


"Kys til alle på en dejlig fredag! #morgenfrisk #snartweekend"
Denne her er bare sådan lidt nåårh.


"Plat og totalt mor-agtig/røvkedelig statusopdatering: Det er så dejligt at være hjemme ved min elskede dreng igen!!! Beklager :)"
Her er en vis ironisk distance, forklaret i selve teksten. Det giver mening til billedet.

LÆS OGSÅ: Klumme - Derfor skal du kombinere Twitter og tv

Hvad fungerer ikke

Når jeg for tredje gang lægger billeder ud af min søn i Regnbuen på Aros (Gustav og jeg elsker bare det sted!).

Når det, jeg poster, ikke bliver forklaret ordentligt, f.eks. et link til en opskrift eller et tilfældigt billede af mig selv (også kaldet selfie) uden forklaring.

Mit råd - prøv dig frem, tænk i tvists, og udlever dig selv en lille smule.

Gode opdateringer giver disse reaktioner
Haha
Wauw
Nååårh

Forskellige platforme - forskellige tvist
Twitter - humor, ironisk distance og seksuelle undertoner
Facebook - personligt, udlevere sig selv lidt, haha, wauw, nåårh
Instagram - æstetik, humor, kuriositeter

LÆS OGSÅ: Work-life-balance - Her er dine digitale genveje

Om Anja Tønning

Anja har de sidste tre år arbejdet i det digitale konsulenthus Seismonaut, hvor hun arbejder som rådgiver i Aarhusafdelingen med fokus på digitale strategier, digtal konceptudvikling og digital kompetenceudvikling hos private og offentlige virksomheder. Hendes arbejde som projektleder og rådgiver omfatter bl.a. indholdsstrategi, effektmåling og krisehåndtering på sociale medier - altid med et brugercentreret fokus. Hun er Cand. IT i Digital Design på Aarhus Universitet.
Læs mere på: Seismonaut.com.

Privat er Anja enlig mor til Gustav på 4 ½ år. Han bruger flittigt iPad'en til YouTube, Spotify, Netflix, Angry Birds osv. Anja blogger om hverdagen som enlig mor på Enligmadmor.dk.

Læs mere om Anja Tønning her

610x200_woordy_dmjpg.jpg