Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Overvej om dit barn er ved at være klar til kun at sove en enkelt gang i løbet af dagen. Foto: Nimastock

Én lang lur, tak!

Når dit barn er mellem et og halvandet år, er tiden inde: Flere spredte lure i løbet af dagen samles til én lang middagslur, som du kan regne med. Få rede på, om dit barn er klar, og grib overgangen rigtigt an.

Faktaboks

  • Vær sikker på, at dit barn er klar. Dit barn skal virke for frisk til enten formiddags- eller eftermiddagslur.

  • Sørg for underholdning om formiddagen: legeplads, svømmehal eller andet aktivt. Ingen søvndyssende bilture eller fjernsyn.

  • Gå frem i små etaper. Træk formiddagsluren til 10.30, så til 11.00 og så til 11.30.

  • Hjælp dit barn med at få en lang lur. Lul hende i søvn igen, hvis hun vågner hurtigt.

  • Væk aldrig dit barn fra luren. God søvn om dagen giver god søvn om natten.

Middagslur. Hør lige det ord. Det emmer af velfortjent hvile til et lille menneske og samtidig ro, varm kaffe og en stak blade til mor. I mindst to timer, helst. Vi bliver jo trætte, både børn og voksne, af det tempo, en etårig kan præstere. På mange måder bringer én samlet lur midt på dagen lidt mere ro i familien.

Du kan lettere planlægge aktiviteter om formiddagen, når dit barn kan holde sig vågen længere end til klokken 10. Luren bliver ofte én god lang søvn i stedet for spredte smålure. Og så er der en ikke uvæsentlig sidegevinst: En lang middagslur betyder ret ofte, at nattesøvnen bliver bedre for mange etårige.

“De er trætte, når de ikke har sovet sent på eftermiddagen, og i denne periode fylder urolige drømme ikke så meget. Nyd det!”, opfordrer sundhedsplejerske Dorte Fischer.

Men inden du med udsigt til disse fordele sætter dig for at holde den mindste vågen til frokost, så se lige dit barns rytme efter i sømmene, så du er sikker på, at I er klar til middagsluren. Dorte Fischer advarer imod, at du selv eller vuggestuen maser en rytme igennem, som er praktisk for dig og en dagligdag i institutionen, men som barnet ikke er klar til.

“Hvis du går i gang for tidligt, så bliver barnet alt for træt og uoplagt sidst på dagen. Det lille barn behøver sin søvn for at udvikle hjernen, og det er ikke sundt for udviklingen at være træt hele tiden,” forklarer Dorte Fischer.

Klar til ny rytme

Når der mellem et- og halvandetårsalderen begynder at gå ged i putningen i løbet af dagen, er det tegn på, at dit barn er klar til en ny søvnrytme. Dit barn kan enten vise sig frisk og frejdig ved formiddagsluren og nægte at læne sig tilbage i barnevognen eller stå stivbenet og stædig i tremmesengen og kyle alle bamser, puder og nussetæpper ud. ‘Fat det nu mor, jeg skal ikke sove’.

Men det kan lige så vel være, at dit barn er søvnig som vanligt til formiddag, men til gengæld trækker tiden for eftermiddagsluren længere og længere, så I til sidst har et barn, der sover mellem 18 og 19 og derefter først går til ro ved midnat. Her må du hjælpe til som mor.

“Sørg for at underholde dit barn om formiddagen, så det bliver lidt interessant at være vågen, og gå så frem i nogle etaper. I skal ikke skifte fra den ene dag til den anden. Hvis dit barn plejer at sove klokken 10, så træk den til 10.30 og næste dag til klokken 11,” foreslår Dorte Fischer.

Det kan også være nødvendigt at hjælpe dit barn med at få sovet længe nok. Hvis den lille står op klokken 13 fra middagsluren, så er der uendelig lang tid til aften. Sundhedsplejersken råder til, at du skal gøre, hvad du kan for at få dit barn til at sove videre, hvis hun vågner efter kort tid. Et veludhvilet barn vågner glad fra sin lur. Hvis dit barn er vranten eller græder ulykkeligt, så er hun sikkert ikke udsovet, men har måske drømt, haft det for varmt eller blevet vækket af en summende flue. Skub barnevognen en tur, nus hende lidt på ryggen, syng for hende, find sutten eller hvad der plejer at berolige hende.

Sov mit barn, sov længe

Du må endelig ikke tro, at en kort middagslur giver bedre chancer for en god nattesøvn. Og væk hende ikke, fordi du mener, to timer må være rigeligt.

“Du skal aldrig vække små børn. Jo, i de allerførste måneder sker der ikke så meget ved det, for der falder de let i søvn og har ikke nogen fast rytme, men børn mellem seks måneder og to år risikerer at få deres søvnrytme helt ødelagt, hvis de bliver taget op midt i deres dybeste søvn. Det kommer der kun dårlig stemning ud af,” siger Dorte Fischer.

Heldigvis kan du ruste dig med den viden, at det som regel er meget nemmere at indføre en god søvnrytme om dagen i forhold til aftenputningen. Både barn og forældre er mere friske, og så går det nemmere med at gennemføre nye rutiner.

Barnets søvn om dagen

De første levemåneder sover barnet typisk 15-20 timer i døgnet og fra cirka tre måneder omkring 15-16 timer i døgnet. Der er sjældent nogen særlig rytme – hverken om natten eller om dagen.

I perioden 6-9 måneder finder de fleste børn en rytme, hvor de sover et par gange om dagen. Typisk en lang formiddagslur og en lidt kortere eftermiddagslur. Hvis dit barn er en morgenmand og vågner klokken fem med hønsene, skal han sandsynligvis ud i en tredje lur sidst på dagen.

Når barnet har rundet et år og nærmer sig halvandet, er flertallet klar til at nøjes med en lang lur midt på dagen. Typisk som i vuggestuerne mellem 12 og 14. Gerne længere.

Se, hvad vi ellers skriver om: Børns søvn, Udvikling og Baby