Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Foto: Getty Images Kniber det med at fastholde løbsmotivationen, så læs med her.

Nybegynder eller garvet løber: Sådan booster du din motivation

Uanset om du er garvet løber eller nybegynder, kan det være nødvendigt med et lille skub. Marie Louise Cramer, livsstilscoach, træner og ejer af Cramers Studie giver dig de bedste tips til at komme af sted og fastholde løbsmotivationen.

TIL NYBEGYNDEREN

UDSTYR: VÆLG DE RIGTIGE LØBESKO Investér i et par nye løbesko, så du får et par, der passer til netop din løbestil. Smut forbi en sportsbutik og få testet din løbestil, så du er sikker på, at du vælger de rigtige. Løb er hårdt for kroppen, fordi vi lander tungt hver gang, vi tager et skridt, så et par gode sko er super vigtige.

MÅLSÆTNING: SÆT ET REALISTISK MÅL Vi bliver drevet af at have et mål, og som nybegynder kan det være med til at komme af sted. Det er vigtigt, at dit mål er realistisk, så du ikke taber motivationen undervejs. En målsætning kan for eksempel være at deltage i et tre- eller fem-kilometers-kvindeløb. At deltage og gennemføre et løb kan give dig en succesoplevelse og lysten til at løbe videre.

PRIORITERING: PLANLÆG DIT LØB Som nybegynder er det godt at lægge løbetræningen ind i kalenderen. Sæt dig hver søndag, og planlæg hvornår, du vil løbe. Det skal prioriteres på lige fod med kaffedaten med din veninde. Start med at tænke et par uger frem, så det ikke bliver uoverskueligt, og vær vedholdende.

SOCIALT: TRÆN MED ANDRE Det kan være svært at løbe i starten, når formen ikke er i top. Et godt tip kan være at lave en træningsaftale med en veninde. På den måde kan du både være social, samtidig med at du får dyrket motion. Start for eksempel med at løbe en tur, og afslut med en omgang morgenmad eller en god kop kaffe sammen, så der også er noget hygge forbundet med jeres fællestræning.

LÆS OGSÅ: ALT for damernes Kvindeløb 2018

TIL DEN GARVEDE LØBER

UDSTYR: LÆKKERT GEAR Som garvet løber er det fedt at investere i noget lir og lækkert udstyr. Det kan for eksempel være et rigtig godt løbeur, som kan alt det, du drømmer om. Kobler du det op til en app på din telefon, kan du gå helt ned i detaljerne med dit løb, så du på den måde kan optimere dit løb fremadrettet og bruge telefonen til at udfordre dig selv.

MÅLSÆTNING: SÆT NYE MÅL Løb kan føles ligegyldigt, hvis ikke du har et mål med det, så det er vigtigt hele tiden at udfordre dig selv ved at sætte nogle nye. Det kan enten være forbedring af din tid eller distance. Der er ikke noget mere motiverende end at se din træning gå fremad. Husk at de nye mål skal være konkrete, realistiske og målbare, ellers mister du motivationen.

PRIORITERING: UDFORDR DIG SELV Det er oftest ikke noget problem for den erfarne løber at prioritere løbetræningen, i stedet gælder det om at få udfordret dig selv med nye løbemåder. Find et bakket terræn, dyrk trappeløb og lav intervaltræning på løbeturen. Løber du indenfor, kan det være her, du prioriterer intervalløb, fordi det er nemt på løbebåndet, mens du kan skifte terræn udenfor, hvor du også vil opleve friheden og det meditative ved løbet, som du ikke på samme måde mærker, når du løber indenfor.

SOCIALT: FIND EN LØBEKLUB Kom skridtet videre med dit løb ved at tilmelde dig en løbeklub, hvor du nemt kan rykke op på et hurtigere hold, når du har brug for det. Aftal møder med løbeklubben en eller to gange om ugen, og mærk at det sociale element kan være en vigtig del af løbet, fordi du kommer meget tæt på de andre løbere.

Se, hvad vi ellers skriver om: Løb, Løbetræning for begyndere, Motivation og Marie Louise Cramer