ALT tester: Nul shopping i en måned
SPONSORERET indhold

Marie tester: Nul shopping i 3 måneder

Hvor meget tøj kan et menneske have brug for? "Meget", har altid været journalist Marie Kaufholz svar. Indtil den dag, hvor det blev for meget. Derfor har hun tvunget sig selv på shoppestop for at finde ud af, hvad det egentlig er, vi prøver at shoppe os til. Og hvad der sker, når man holder op.

Af:: Marie Kaufholz Foto: Peter Nørby
03. sep. 2013 | Livsstil | ALT for damerne

Mit shoppestop
Det er lidt ligesom at holde op med at spise søde sager. For nogle mennesker fungerer det med "lidt, men godt" – tilgangen. Det virker ikke for mig. Har prøvet. I stedet er jeg nødt til at gå all in. Så i midten af april besluttede jeg, mens jeg kiggede på mit pæne, nyindkøbte tøj, at jeg måtte holde en pause. I tre måneder. For der må være en grænse for, hvor mange par jeans, sweatshirts og højhælede sko en dame har brug for. Ikke at jeg på nogen måde har kunnet se grænsen, men måske var det, fordi jeg stod på den.

Det handler, for mig, slet ikke om penge. Heller ikke selv om jeg godt kan se, at der gemmer sig en del rejser i Proenza Schouler– tasker, ballerinaer fra Chanel og blandet tøj fra Isabel Marant. Det handler om, at det er for meget. Det er for meget at have et helt skab fyldt med tøj, men hele tiden mangle noget mere. Det er for meget, at det er blevet helt normalt, at et par sko koster langt over 2.000 kr. Det er for meget at blive besat af den nye Isabel Marant–sweatshirt, når jeg allerede har fem andre i skuffen. Det er forkælet, for skørt og for spild af penge.

LÆS OGSÅ: Sådan gik mit købestop

Reglerne for shoppestoppet
Reglerne for mit shoppestop var som sagt super simple. Jeg skulle ikke købe noget. Punktum. Eneste undtagelse er ting til min søn, der rent faktisk og i modsætning til mig både vokser ud af og slider sit tøj op. Selvfølgelig skal der købes mad, jeg må gerne gå til frisøren og spise ude (for det gør jeg alligevel aldrig), jeg skulle bare holde mig fra at shoppe. Hvis der kom huller i alle mine sokker, var det selvfølgelig ok, at købe nye, men det skulle være fornødenheder.

De første uger var virkelig svære. Det gik op for mig, hvor meget tid jeg normalt har brugt på at kigge på tøj – i magasiner, på blogs, i netshops. Om aftenen foran min computer kunne jeg næsten ikke finde ud af, hvor jeg skulle gå hen, for alle mine bogmærker var shoppingrelaterede. Min mail var heller ikke løsningen, for som enhver god shopper er jeg tilmeldt et utal af nyhedsbreve, der hele tiden lokkede. Especially for you, Marie. 30 % indtil midnat. Sæsonens nye musthaves. Men efter et par uger gik det over. Det var ikke noget, jeg tænkte på. Indtil jeg i juni skulle til 40–års fødselsdag.

For hvad skulle jeg have på? Jeg havde jo ingenting. Eller altså, jeg havde jo en rigtig pæn kjole, som kun var brugt en gang og mindede sjovt meget om den anden kjole, jeg var lige ved at købe. Så den tog jeg på. Efter det gik det fint igen. Jeg kiggede misundeligt med, når folk, jeg kender, luftede deres nye indkøb på instagram, og en enkelt gang eller to stalkede jeg nogle ting på nettet. Men når jeg først havde fundet dem og puttet dem i den virtuelle indkøbskurv, kunne jeg godt lade være med at gøre mere.

Facebookgruppe med non shoppers
I slutningen af juni fandt jeg ud af, at jeg ikke var den eneste, der havde fået nok af mig selv og mine emsige shoppingvaner. Faktisk var der mig og en facebook–gruppe på hele 862 medlemmer. I hvert fald i den gruppe som jurist og journalist Frederikke Lett har oprettet på Facebook under navnet Non Shoppers. Her er udfordringen præcis ligesom min, at lade være med at shoppe tøj. Men i modsætning til mine tre måneder er Frederikke Lett nu oppe på omkring et år, hvilket er ufattelig svært for mig at forstå. Så jeg ringer til hende for at høre, hvorfor – og hvordan i alverden det kan lade sig gøre.

– Da jeg blev mor for et år siden, besluttede jeg, at jeg ville bruge min økonomi anderledes. Jeg blev mor som 38-årig, så indtil da havde jeg brugt alle mine penge på mig selv, jeg havde rejst en del, og jeg havde købt meget tøj. Umanerlig meget tøj, og jeg havde stadig ting, jeg ikke havde brugt – så jeg besluttede mig for at komme hele garderoben igennem og finde ud af, hvad jeg egentlig kunne lide at gå i. Det siges jo at vi bruger 20 pct. af vores tøj 80 pct. af tiden. Og på en eller anden måde var jeg blevet mæt af at købe mere nyt tøj, fortæller Fredrikke Lett.

Så hun holdt op med at shoppe i juli sidste år. Hun har overholdt det lige siden, og på trods af et lille tilbagefald, hvor hun overvejede at overtale sin mand til at købe en kjole til hende, har hun ikke haft nogen problemer med det.

– Det var hårdt i starten, hvor det var en vane, der skulle brydes, men efter et par måneder var det en enorm befrielse. Jeg var ikke længere hele tiden på jagt efter den perfekte kjole, de perfekte bukser eller den perfekte jakke. Det er som en hel informationskanal, jeg bare har slukket for, og det giver min hjerne ro. Nu har jeg snart været alt mit tøj igennem, og jeg har kun et par cowboybukser, som jeg egentlig godt kan lide at gå i, for er du gal, hvor har jeg lavet mange fejlkøb, men jeg forsætter. I hvert fald lidt endnu.

Kvalitet frem for klatkøb
Når shoppestoppet er slut, ved Frederikke Lett, at hun har fået nye shoppingvaner. Hun har ikke lyst til at være en del af 'køb og smid væk'– kulturen længere, men vil købe kvalitet i stedet for at klatte pengene væk.

– Det er selvfølgelig en reaktion på finanskrisen, og at vi lever i en meget miljøbevist tid, og så kunne jeg godt lide Vivienne Westwood, der ved sit forrige modeshow opfordrede til klimarevolution med ordene: buy better and less and let it last. Genbrug og det personlige tilsnit er desuden blevet cool, også at flashe med, at man gør det, når man køber møbler i den blå avis eller bytter kjoler i Resecond. Det er en ny form for luksus, som selvfølgelig er meget privilegeret, fordi man hår råd til at fravælge shopping på baggrund af nogle kvalitetskøb tidligere. Men det er som sagt også en følelse af at give sin hjerne en pause, og så er det fedt at spare op og få råd til flere ting med familien.

LÆS OGSÅ: Hvordan har du ændret dit forbrug efter krisen?

Shoppefixet går hurtigt over
Så sej er jeg ikke. Nu hvor mine tre måneder nærmer sig afslutningen, har jeg daglige diskussioner med mig selv inde i hovedet, om jeg skal tage en måned mere og måske kan komme gennem hele sommeren i det sommertøj, jeg har (de to– tre varme uger, kan man vel godt komme igennem uden store investeringer), eller om jeg skal skynde mig ud og fyre alle de penge, jeg ikke har brugt, af hurtigst muligt. For ville jeg ikke blive gladere af at få den blå skjorte fra Nué, et par Alexander Wang– sandaler og en pæn Kenzo– strik, der jo kan bruges hele efteråret og vinteren også? Og i løbet af tre sekunder er jeg tilbage til min forestilling om, at nyt tøj vil gøre mig ikke bare mere velklædt, men også gladere, mere succesfuld og bare all over pænere. Er det normalt?

Ja, det er det, siger coach Sofia Manning (heldigvis). Faktisk er der en overvejende grund til at kvinder shopper, og det er opmærksomhed.

– De fleste af os shopper for at få opmærksomhed. Både fra os selv og fra andre. Det er en super effektiv måde at give sig selv noget positiv opmærksomhed på, og det kan også give opmærksomhed fra andre. Det er der slet ikke noget galt i, det er et af de største menneskelige behov, så vi er afhængige af opmærksomhed, forklarer Sofia Manning.

– Når vi shopper, prøver vi tit at købe os ind i en bestemt livsstil. Det er f.eks. meget nemmere at købe en lækker yogabluse hos Moshi Moshi Mind, end det er at lægge tre timer om ugen nede i yogacenteret. Det er en måde at stive os selv af på udefra. Derfor køber vi også tit tøj, hvis vi skal noget specielt. Med det rigtige tøj kan vi passe ind.

Se lige mig, jeg shopper slet ikke
Det eneste problem er, at følelsen meget hurtigt mister værdi.

– Shopping er et fix. Det virker et øjeblik, men så går det over igen. Det er slags overfladisk selvudvikling, for vi bliver ikke forvandlet. Måske burde man ringe til sin bankdame, men i stedet køber man endnu en sort kjole, der er en lille smule anderledes end de 10 sorte kjoler, man har i forvejen. Man prøver at fikse overfladen i stedet for at fikse det virkelige problem. Og det kan blive dyrt.

Sofia Manning har også lagt mærke til, blandt sine klienter og kursister, at finanskrisen er ved at ændre den måde vi tænker på.

– Der er en tendens i øjeblikket, hvor folk ikke vil have så mange ting. En velgørenhedsbølge, hvor vi tænker på andre end os selv. Det er sikkert et krisesymptom, fordi vi ikke længere har uendelig friværdi og jobs der står i kø. Men jeg tror, at vi tager det med os ud af finanskrisen også. Mange taler om, hvad de gerne vil lære deres børn. Og det, vi vil lære dem, er ikke, at man kan få lige så mange iPads, man vil. Så det har været en gave i krisen.

Vær overskudsagtig uden shopping
Problemet er så bare, at det er svært at få den opmærksomhed, vi jo er programmeret til at have brug for, når vi ikke har noget at vise frem. For hvordan viser man, at man ikke shopper?

– Det gør man ved ikke at have det nyeste tøj på hele tiden. Det er yt at vise, at man bruger al sin tid på shopping. I stedet gælder det om at være overskudsagtig på den simple måde, mener Sofia Manning.

Det har jeg personlig ikke kørt med. Der er ikke nogen mennesker i umiddelbar nærhed af mig, der ikke har hørt om mit shoppestop. Dagligt. Og nu har jeg så skrevet en hel artikel om det, så nu må den med opmærksomheden lige som være helt på plads. Skulle jeg forlænge projektet, kommer der nok en artikel mere.

LÆS OGSÅ: Sæt pris på dit klædeskab